• Ninntendo

    Elak, lyssnar inte!!!

    Vad gör man med en 5årig tjej som får fullständiga utbrott när hon inte får som hon vill..? Idag exempelvis var vi ute på våran gård och cyklade och hade jättekul till en början. Sen började det med att hon cyklade iväg där hon inte får cykla. hon lyssnar inte alls och bara cyklar iväg. Hon gapar och skriker. Hon sa saker som: Jag vill döda dig! jag vill flytta! jag vill resa iväg! Hon gråter och skriker så högt så det blir pinsamt när folk i omgivningen hör.. Sen när vi kommer hem är det lugnt och stilla och vi leker och allt kan vara bra. Sen går hon till fönstret och tittar ut och säger att jag vill gå ut igen!! Men vi har varit ute 7 timmar.. hon får aldrig nog. Sen börjar det igen, Gap och skrik, smäller i dörrar... Jag undrar om det bor en djävul i henne ibland.. Detta tar extremt på tålamodet, Vad gör jag för fel mer än att säga nej när det är nej. Ger henne kärlek och glädje. Men hon har fruktansvärda humörsvängningar. Min mamma sa att jag aldrig var sån när jag var liten. Jag har ingen erfarenhet detta är mitt första barn. Hjälp??

  • Svar på tråden Elak, lyssnar inte!!!
  • Mortiscia80

    Barn som inte lyssnar på mamma/pappa på cykelturer får inte ha någon cykel, punkt. Då får hon vara utan ett tag tills hon visar på andra sätt att hon kan lyssna och göra som mamma/pappa säger.

    Barn som smäller i dörrarna får inte ha någon dörr.

    Barn som inte kan bete sig respektfullt får sitta på sitt rum tills det lugnat ner sig och kan be om ursäkt.

    Jag undrar hur din/er gränssättning ser ut? Det är en sak att du säger åt henne att hon inte får göra si eller så, men vad gör du faktiskt åt saken om det uppstår sådana situationer som du beskriver?

  • Elle N

    Förstår hon varför hon inte får göra vissa saker?

    Vissa barn kan behöva upprepade, övertydliga förklaringar för att saker ska gå in eller accepteras. Kanske upplever hon många nej som orättvisa?

  • CClady

    Alltså hon är fem år. Hon är för liten för att kunna reglera sitt beteende utifrån konsekvenser. Anpassa runt omkring istället, se vad det är som får henne att tippa över och förebygg så det inte händer. Det lär ju inte komma från ingenstans (och gör det de så tar du kontakt med vården). Något får henne uppenbarligen att må dåligt och agera utåt i alla fall.

  • Fröken W

    Prata med henne när hon är lugn och på bra humör. En 5-åring kan ofta sätta ord på sina känslor. Förklara också varför du säger till henne.

    ?Mamma vill att du bara cyklar på gården. Kommer man ut från gården så kommer man till parkeringen och där finns bilar som kan köra på dig. Mamma blir rädd när du cyklar från mig och inte lyssnar, därför säger jag till.?

    Försök att undvika ordet INTE då barn har svårt att höra det ordet ?cykla inte ut från gården? hör många barn som ?cykla mummel ut från gården?.

    Tala om för henne vad hon får göra. När hon gör rätt så var snabb med att uppmärksamma det. ?Åh vad bra att du cyklar bredvid mig! Vad glad jag blev nu när du tog på dig kläderna utan att tjafsa. Tänk vilken duktig tjej jag har som tog undan tallriken efter sig? osv.

    Du reagerar säkert starkt när hon gör något du inte gillar. Det kan vara en trigger. Försök att ignorera dåligt beteende om det går. Är det något som du måste sätta stopp för, t.ex något som kan bli farligt, och hon inte lyssnar efter EN lugn tillsägelse så tar du lugnt med henne in, bär hem henne eller liknande. Hon kanske reagerar med att skrika och sparka, försök strunta i det, säg inget för hon är i affekt just då och kommer säkert varken lyssna på eller höra vad du säger. När hon lugnat sig så pratar du lugnt med henne om varför du gjorde som du gjorde.

    ?Mamma tog cykeln för att du lämnade gården och det är farligt. Du kan bli påkörd. Då blev du arg och skrek elaka saker till mamma. Det gjorde mig ledsen. Nu när du är lugn kan du cykla igen men om du lämnar gården så tar mamma cykeln igen och då blir det inget mer cyklande idag.?

    Kort sagt; välj dina strider och gå bara in i dem om du orkar fullfölja samt försök att undvika negativt beteende och uppmärksamma och beröm ALLT hon gör rätt.

  • syntharen

    Jag rekommenderar dig att läsa boken Hur man talar så att barn lyssnar och lyssnar så att barn talar. Där finns många övningar och tänkvärda saker som hjälper att nå fram till sina barn utan tjat och tjafs.

Svar på tråden Elak, lyssnar inte!!!