• PaulieJ

    Rakar låren?

    Rakar ni smalbenet eller hela benen?

    Jag har alltid rakat smalbenen bara men såg nu att jag har väldigt långa och mörka strån på baksidan av låren, där är ca 5 st. Vågar inte raka för är rädd det ska bli mörkt och strävt som det är på smalbenen nu efter flera års rakning.

    Hur gör ni? Kan man raka låren uran att det behöver växa mer, mörkare och grövre?

    Och nej det är ingen myt för det har blivit så på mig både benen och underlivet och speceillt bikini linjen

  • Svar på tråden Rakar låren?
  • Anonym (F)

    Rakar enbart smalbenen vid varje dusch dvs varje eller varannan dag, och rakar även låren cirka 1 gång i veckan då det växer saktare där.

    Får stubb på smalbenen efter en dag bara men på låren har håret blivit tunnare typ och växer saktare så hr inte vart några problem o raka där

  • Anonym (Experten)

    Att håret skulle bli mörkare och tjockare av rakning är en ologisk myt. Finns ingen sanning i det.

    Hur skulle yttre påverkan så som att man drar ett rakblad mot huden kunna göra så att håret blir tjockare inifrån.. Skrattande

    Du kan uppleva att håret blir hårdare pga att stubbet som växer ut är "avhubgget" 
    precis som håret på huvudet känns tjockare om man klipper topparna.

    Sedan spelar ju ålder in. Håret på kroppen blir mörkare med åldern, precis som håret på huvudet blir. Håret på kroppen kan också bli grövre med åldern.

  • Anonym (Creme)

    Jag använder hårbortagningscreme men har du bara 5 st hårstrån så dra dom med pincett.

  • Anonym (Min erfarenhet)

    Jag har förut endast rakat smalbenen och haft ljus behåring kvar på låren. Sen fick jag den briljanta idén att jag skulle testa att raka låren också. Efter det så växte de ljusa håren ut på utsidan av låren. Håret som växer ut på insidan upplevs nu som mycket grövre och det är även mörkt :( Så blev det för mig men blir ju säkert såklart olika från person till person. Om det gäller endast några få strån som i ditt fall så hade jag nog noppat bort de istället för att raka.

  • Anonym (.....)
    Anonym (Experten) skrev 2020-04-24 04:47:04 följande:

    Att håret skulle bli mörkare och tjockare av rakning är en ologisk myt. Finns ingen sanning i det.

    Hur skulle yttre påverkan så som att man drar ett rakblad mot huden kunna göra så att håret blir tjockare inifrån.. Skrattande

    Du kan uppleva att håret blir hårdare pga att stubbet som växer ut är "avhubgget" 
    precis som håret på huvudet känns tjockare om man klipper topparna.

    Sedan spelar ju ålder in. Håret på kroppen blir mörkare med åldern, precis som håret på huvudet blir. Håret på kroppen kan också bli grövre med åldern.


    Det är det inte! Jag hade jätteljusa nästan obefintliga hår på benen men började raka  för att "alla andra" gjorde det. Nu är de håren mörka och långa. Men är inte så på andra ställen av kroppen. Började raka det lilla hår jag hade på bikinilinjen flera år senare för att jag träffade en idiot till kille som tyckte man skulle vara helrakad.. Sen började ju det håret sprida sig som en löpeld...
  • Anonym (Experten)
    Anonym (.....) skrev 2020-04-24 08:43:08 följande:
    Det är det inte! Jag hade jätteljusa nästan obefintliga hår på benen men började raka  för att "alla andra" gjorde det. Nu är de håren mörka och långa. Men är inte så på andra ställen av kroppen. Började raka det lilla hår jag hade på bikinilinjen flera år senare för att jag träffade en idiot till kille som tyckte man skulle vara helrakad.. Sen började ju det håret sprida sig som en löpeld...
    Det är totalt ologiskt och omöjligt. Du upplever det så, men skär det inte. 
  • Anonym (Rakar allt)

    Jag har alltid rakat både lår och smalben, i ca 20 års tid, även helrakad mellan benen, upplever inte att något har blivit grövre.

    Benen rakas typ 1-2 gånger under vintern sexig som jag är men då är det fortfarande ljust och mjukt när det vuxit ut :)

  • Anonym (Varierat)
    Anonym (.....) skrev 2020-04-24 08:43:08 följande:

    Det är det inte! Jag hade jätteljusa nästan obefintliga hår på benen men började raka  för att "alla andra" gjorde det. Nu är de håren mörka och långa. Men är inte så på andra ställen av kroppen. Började raka det lilla hår jag hade på bikinilinjen flera år senare för att jag träffade en idiot till kille som tyckte man skulle vara helrakad.. Sen började ju det håret sprida sig som en löpeld...


    Och under den tiden blev du såklart äldre, fick en annan hormonsammansättning etc. behåringen hade utvecklats likadant även utan rakning. Detta kommer fortsätta hela livet, i perioder kommer du ha mindre behåring och i andra mer, i samband med graviditet och viktnedgång har jag fått mer hår, nu efter 38 har jag istället fått kraftigt minskad behåring.
  • Anonym (Håret)

    Jag har mörkt tjockt hår oavsett om jag rakar eller ej, så om jag vill kunna ha shorts och inte bli uttittad så måste jag raka en bra bit upp. Håret på låren syns minst lika mycket som det på underbenen och är mycket jobbigare att ta bort. Skit, är det!

  • Anonym (.....)
    Anonym (Experten) skrev 2020-04-24 09:42:32 följande:
    Det är totalt ologiskt och omöjligt. Du upplever det så, men skär det inte. 
    Klart att jag upplever det så när det ÄR så. Tänk lite innan du uttalar dig.
Svar på tråden Rakar låren?