• Anonym (Kaffedraken)

    Brutal otrohetsaffär - tips från drabbade mottages

    Befinner mig i ett otrohetsdrama där jag själv är den drabbade. Min man sedan tio år hade affär med kollega/praktikant. ???? Jag grävde mig fram till alla bevis och han nekade in i det sista - även hon nekade. Vi gick i parterapi för att rädda relationen, men han erkände aldrig att han hade henne parallellt - varken till mig eller till rådgivaren. Han skyllde också på att han var missnöjd i vår relation och massa annat såsom avsaknad av bekräftelse. Vår situation var också ansträngd med barn och allt det klassiska runt omkring. Vi har en lång relation och jag anser att man inte kan räkna med passion varje dag, man blir som vänner och det handlar mycket om att se det fina i en trygg tvåsamhet. Vi har haft sex lite då och då, men det var inte tillräckligt för honom, han löste våra problem och skapade nya genom att hoppa i säng med henne flera gånger under höst och jul (julafton). Hans förklaring är att hon ?såg? ju honom och han kände sig åtrådd. ???????????? Han låg med oss båda två under denna perioden. Ljög till henne om att han fortfarande låg i skilsmässa osv. Hon fick även känslor för honom. Oklart vad han kände för henne dock, då han inte har någon förmåga att känna känslor överhuvudtaget! Han tänker sig mer in i relationer än att känna efter. Jag har Alltid upplevt honom som lite kall och empatistörd samt sluten i sig själv.

    Jag tänker på detta VARJE dag. Fungerar inte på jobbet och ännu mindre i vardagen. Tur att jag har en förstående arbetsgivare, annars hade jag inte haft jobbet kvar. Jag önskar han hade berättat för mig så jag kunde välja att avsluta relationen där och då. Idag är han djupt ångerfull, vill bara ha mig osv och säger sig ha sökt hjälp på vårdcentralen osv, men det känns påklistrat på något sätt. Jag vet inte hur länge jag kommer stanna i detta och vad känner jag för honom egentligen?? Kan man komma vidare eller är det helt kört? Finns det flera som upplevt detta? Hur tog ni er vidare?

  • Svar på tråden Brutal otrohetsaffär - tips från drabbade mottages
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad är det som gör att detta är en "brutal" otrohetsaffär, till skillnad mot en helt "vanlig" otrohetsaffär?

    Vad är det egentligen du vill diskutera?

    Ni har varit i terapi, men du kan inte godta eller ta till dig hans upplevelse. Så länge du fokuserar på att "jag har rätt, du har fel, kräla i stoftet framför mina fötter", så kommer ni inte kuna gå vidare.

    Du beskyller honom för att vara empatistörd och oförmögen att känna. Du skriver att det alltid varit så. Var är då ditt ansvar, när du medvetet väljer att ingå en relation med en individ som du redan vet är "felkonstruerad"?

    Det låter inte på dig som om du är intresserad av att lappa ihop er relation och gå vidare tillsammans. Så länge detta är fallet så är det bättre för alla om ni separerar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    kontrast skrev 2020-04-24 10:15:41 följande:

    Befinner mig i ett otrohetsdrama där jag själv är den drabbade. Min man sedan tio år hade affär med kollega???? Jag grävde mig fram till alla bevis och han nekade in i det sista - även hon nekade. Vi gick i parterapi för att rädda relationen, men han erkände aldrig att han hade henne parallellt - varken till mig eller till rådgivaren. Han skyllde också på att han var missnöjd i vår relation och massa annat såsom avsaknad av bekräftelse. Vår situation var också ansträngd med barn och allt det klassiska runt omkring. Vi har en lång relation och jag anser att man inte kan räkna med passion varje dag, man blir som vänner och det handlar mycket om att se det fina i en trygg tvåsamhet. Vi har haft sex lite då och då, men det var inte tillräckligt för honom, han löste våra problem och skapade nya genom att hoppa i säng med henne flera gånger under höst och jul. Hans förklaring är att hon "såg" ju honom och han kände sig åtrådd. ???????????? Han låg med oss båda två under denna perioden. Ljög till henne om att han fortfarande låg i skilsmässa osv. Hon fick även känslor för honom. Oklart vad han kände för henne dock.

    Jag tänker på detta VARJE dag. Fungerar inte på jobbet och ännu mindre i vardagen. Tur att jag har en förstående arbetsgivare, annars hade jag inte haft jobbet kvar. Jag önskar han hade berättat för mig så jag kunde välja att avsluta relationen där och då. Idag är han djupt ångerfull, vill bara ha mig osv och säger sig ha sökt hjälp på vårdcentralen osv, men det känns påklistrat på något sätt. Jag vet inte hur länge jag kommer stanna i detta och vad känner jag för honom egentligen?? Kan man komma vidare eller är det helt kört? Finns det flera som upplevt detta? Hur tog ni er vidare?


  • Anonym (Kaffedraken)
    kontrast skrev 2020-04-24 10:15:41 följande:

    Befinner mig i ett otrohetsdrama där jag själv är den drabbade. Min man sedan tio år hade affär med kollega/praktikant. ???? Jag grävde mig fram till alla bevis och han nekade in i det sista - även hon nekade. Vi gick i parterapi för att rädda relationen, men han erkände aldrig att han hade henne parallellt - varken till mig eller till rådgivaren. Han skyllde också på att han var missnöjd i vår relation och massa annat såsom avsaknad av bekräftelse. Vår situation var också ansträngd med barn och allt det klassiska runt omkring. Vi har en lång relation och jag anser att man inte kan räkna med passion varje dag, man blir som vänner och det handlar mycket om att se det fina i en trygg tvåsamhet. Vi har haft sex lite då och då, men det var inte tillräckligt för honom, han löste våra problem och skapade nya genom att hoppa i säng med henne flera gånger under höst och jul (julafton). Hans förklaring är att hon ?såg? ju honom och han kände sig åtrådd. ???????????? Han låg med oss båda två under denna perioden. Ljög till henne om att han fortfarande låg i skilsmässa osv. Hon fick även känslor för honom. Oklart vad han kände för henne dock, då han inte har någon förmåga att känna känslor överhuvudtaget! Han tänker sig mer in i relationer än att känna efter. Jag har Alltid upplevt honom som lite kall och empatistörd samt sluten i sig själv.

    Jag tänker på detta VARJE dag. Fungerar inte på jobbet och ännu mindre i vardagen. Tur att jag har en förstående arbetsgivare, annars hade jag inte haft jobbet kvar. Jag önskar han hade berättat för mig så jag kunde välja att avsluta relationen där och då. Idag är han djupt ångerfull, vill bara ha mig osv och säger sig ha sökt hjälp på vårdcentralen osv, men det känns påklistrat på något sätt. Jag vet inte hur länge jag kommer stanna i detta och vad känner jag för honom egentligen?? Kan man komma vidare eller är det helt kört? Finns det flera som upplevt detta? Hur tog ni er vidare?


    Du kommer såklart inte alltid vara i samma chockartade tillstånd som nu. Men tro inte att sådant där försvinner. Det kommer för alltid definiera din syn på omgivningen. Så vida du inte är som din partner "empatistörd":
  • Anonym (Kaffedraken)

    Lite mer info innan jag ger feedback

    -hur kom du på det?

    -om du är så säker, hur kan han då neka?

    -umgås hAn fortfarande med älskarinnan?

    -har älskarinnan familj? Om ja, vet dem?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ungefär samma. Han hade en affär där han var otrogen mot oss båda. Sex med mig och prat om renoveringar och att försöka få ett barn till. Spännande sex med henne, och antagligen sade han till henne att jag och han aldrig rörde varandra längre.
    Jag hade misstankar och han nekade. Jag skaffade bevis och han nekade. Minsta antydan om att han gjort något fel, så gick han till attack och anklagade mig för olika saker.

    Jag har inte kommit vidare särskilt bra, men något som hjälpt mig är information. Tidigare har jag aldrig tänkt på att det faktiskt finns personer som saknar samvete. Nu vet jag att de finns och att mannen jag var gift med var djupt störd. Eftersom han lurade mig i så många år, så borde jag inte bli förvånad över att han lurat alla andra också, men ändå är det förstås jobbigt när någon tar hans parti och skuldbelägger mig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-04-24 21:31:54 följande:

    Ungefär samma. Han hade en affär där han var otrogen mot oss båda. Sex med mig och prat om renoveringar och att försöka få ett barn till. Spännande sex med henne, och antagligen sade han till henne att jag och han aldrig rörde varandra längre.
    Jag hade misstankar och han nekade. Jag skaffade bevis och han nekade. Minsta antydan om att han gjort något fel, så gick han till attack och anklagade mig för olika saker.

    Jag har inte kommit vidare särskilt bra, men något som hjälpt mig är information. Tidigare har jag aldrig tänkt på att det faktiskt finns personer som saknar samvete. Nu vet jag att de finns och att mannen jag var gift med var djupt störd. Eftersom han lurade mig i så många år, så borde jag inte bli förvånad över att han lurat alla andra också, men ändå är det förstås jobbigt när någon tar hans parti och skuldbelägger mig.


    Delar dina erfarenheter och slutsatser. Man väcks ut sin naivitet och där man tidigare hade blind tro på personer som står en nära inser man nu att det finns mycket skit överallt som man då var blind för men som man nu ser betydligt tydligare. Man får en mycket mer realistiskt syn på livet efter en sån grej.

    Ang ta såna människors parti och skuldbelägga de drabbade så har jag kommit till följande slutsats....

    Människor som beter sig som svin ser sällan sig själva som svin, de har alla möjliga sätt att bortförklara sitt agerande för sig själva. Att erkänna sitt agerande för sig själv fullt ut riskerar ju att sabba dessa personers självbild och genererar skuld och skamkänslor. Det vill dessa personer absolut inte kännas vid så därför lägger man skulden på något eller någon annan. Helst förhållandet och sin partner som är tackasamma syndabockar eftersom så många gått på skitsnacket om att otrohet alltid beror på problem i förhållandet. Perfekt grej att lägga så mycket som möjligt av skulden på så man slipper bära allt själv.

    Man ser det ganska tydligt i trådar om otrohet där i stor sett ALLA som varit otrogna tar den som varit otrogen i försvar och bidrar med bortförklaringar och sätt att lägga skulden på något eller någon annan. Och det är ju ganska självklart för ens egen skuld speglas ju i andras och att erkänna att andra gjort fel är att medge sin egen skuld och det kan man absolut inte göra...

    Så det där med att ta deras parti och skuldbelägga dig, skulle jag tolka som ännu ett exempel på hur tragisk personen (och hans gelikar) är som inte ens klarar av att vara uppriktig med sig själv. Det är en falskhet som går hela vägen in i benmärgen. På ett sätt är det nästan synd om dem. Svaga och ganska tragiska individer.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (man) skrev 2020-04-27 15:10:57 följande:
     Helst förhållandet och sin partner som är tackasamma syndabockar eftersom så många gått på skitsnacket om att otrohet alltid beror på problem i förhållandet. Perfekt grej att lägga så mycket som möjligt av skulden på så man slipper bära allt själv.
    Att inbilla sig att en otrohet uppstår ur ett vakuum är väldigt behändigt för alla martyrer sm vägrar se sin egen del i den havererade relationen.
    Att dra offerkoftan tätare kring sig är betydligt enklare och mindre smärtsamt än att erkänna för sig själv det var kommunikationen eller sexlivet eller vårdandet av den vuxna relationen eller jobbet eller någon av de hundratals dropparna som lett upp till otroheten.

    Och nej, det handlar inte om att det är den bedragnes fel, för det är det inte. Men oavsett vems fel, eller hur mycket vardera part är ansvarig för den misslyckade relationen (och relationen är misslyckad samma ögonblick någon part är frestad till otrohet; inte det ögonblick en faktisk otrohet är uppdagad), så finns det problem i relationen.

    Det största problemet i relationen är ju att parternas värdegrunder är såpass vitt skilda att ena partnern tycker att otrohet är ett gångbart alternativ och den andre inte. En sådan grav felmatchning är definitivt ett problem i förhållandet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är också drabbad.Hans otrohet skulle jag inte kalla brutal men naturligtvis mår jag dåligt av den. Min man hanterar dock vår kris som man ska vilket hjälper oss att gå vidare vilket vi båda vill. Vi har också ett långt förhållande och ett så rotat gemensamt liv med barn och hus mm lämnar man inte lättvindigt om det finns kärlek att kämpa för. Vi går i familjerådgivning och har också fått mycket hjälp via ett TED- talk som jag länkar till nedan. Jag rekommenderar det starkt.

    https://www.ted.com/talks/esther_perel_rethinking_infidelity_a_talk_for_anyone_who_has_ever_loved?language=sv#t-1264374

  • Anonym (Kaffedraken)
    Sagoflickan skrev 2020-04-28 21:23:41 följande:

    Min man hanterar dock vår kris som man ska vilket hjälper oss att gå vidare vilket vi båda vill.


    Vad innebär det? I min värld finns det ingen mall att följa för en otrogen, möjligen mer än att ta sitt pick och pack ut genom dörren. Kan väl till viss del förstå att man vill försöka om man har barn, men det där låter ju bara som hjärntvättat snömos.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sagoflickan skrev 2020-04-28 21:23:41 följande:

    Jag är också drabbad.Hans otrohet skulle jag inte kalla brutal men naturligtvis mår jag dåligt av den. Min man hanterar dock vår kris som man ska vilket hjälper oss att gå vidare vilket vi båda vill. Vi har också ett långt förhållande och ett så rotat gemensamt liv med barn och hus mm lämnar man inte lättvindigt om det finns kärlek att kämpa för. Vi går i familjerådgivning och har också fått mycket hjälp via ett TED- talk som jag länkar till nedan. Jag rekommenderar det starkt.

    www.ted.com/talks/esther_perel_rethinking_infidelity_a_talk_for_anyone_who_has_ever_loved


    Det ända jag får känslan av när jag läser ditt inlägg är att, du vill att det ska vara så.. Du vill att din man ska känna allt det där och du intalar dig själv att han är sååå ångerfull och ääälskar dig sååå mycket... Sorry han knullad nån annan han åtrådde nån annan.. Det är bara lägga ned och behålla sin värdighet i alla fall... Det låter ärligt talat som om du hoppas att allt ska bli bra..
Svar på tråden Brutal otrohetsaffär - tips från drabbade mottages