• Anonym (TS)

    Vilket de här namnen tycker ni är finast?

    Ja, vilket av dessa tycker ni är finast?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket de här namnen tycker ni är finast?
  • Anonym (Förvånad)

    Måste säga att alla tre namnen  får mig att tänka på tyskt 30-tal....

  • ThreeCherries

    Jag gillar Ruth och Esther etc, såna namn.. Ethel är jag inte van vid och Grete växte jag upp med så många dagisfröknar etc som hette.. men Judith röstade jag för.. Tycker Judith är fint..

  • Kusinen

    Jag tycker att de är fina alla 3, lite hårda dock. Röstar på Judith.

  • lazlo09

    Usch, hårda och kalla namn. Känns Östtyskland på femtiotalet. Regn, grå betong och elände.

  • Embla twopointoh

    Judith är ett av mina absoluta favoritnamn, så det får min röst. Det är vackert och klassiskt.

    Ethel tycker jag är annorlunda, inte så vanligt, men definitivt gångbart.

    Grete gillar jag inte alls, och en flicka med det namnet kommer konstant att behöva rätta folk som tror att hon heter Greta.

  • Xenia

    Jag röstade på Judith. Ett fint och klassiskt namn (fast jag skulle stava det Judit).

    Grete är också fint men jag är rädd för att folk skulle uppfatta det som Greta. Mycket rättanden.

    Ethel känns väldigt engelskt för mig och jag undrar om det skulle uttalas som "Etel" eller med engelskt läspljud? Jag tror den svenska motsvarigheten är Edla.

  • Anonym (Ja)
    Xenia skrev 2020-04-24 15:26:12 följande:

    Jag röstade på Judith. Ett fint och klassiskt namn (fast jag skulle stava det Judit).

    Grete är också fint men jag är rädd för att folk skulle uppfatta det som Greta. Mycket rättanden.

    Ethel känns väldigt engelskt för mig och jag undrar om det skulle uttalas som "Etel" eller med engelskt läspljud? Jag tror den svenska motsvarigheten är Edla.


    Utalas "Etel". Min sambos farmor hette det så vårt framtida barn kommer få det som mellannamn, tycker det är väldigt fint. Hon var varken tysk eller hade någon koppling till Hitler.
  • Tukt
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 15:58:35 följande:

    Alla namnen stinker Hitler-Jugend. 


    Är väl det som är lite intressant, med tanke på de strömningar som finns i samhället i övrigt. Snart kanske vi har en och annan Adolf och Henirich i våra förskolegrupper.
  • Xenia
    Anonym (ace) skrev 2020-04-24 15:58:35 följande:

    Alla namnen stinker Hitler-Jugend. 


    Dummaste jag hört! Judith är ett judiskt namn. Grete är ett danskt namn. Ethel är ett engelskt namn.
Svar på tråden Vilket de här namnen tycker ni är finast?