• Ängeln Min

    Enskild egendom

    Min man valde att starta ett aktiebolag med en partner. De äger hälften var.

    Nu har min man fått för sig, när företaget rullat i 6 mån att det ska vara hans enskilda egendom.

    De har inte skrivit färdigt deras avtal ännu men han tar för givet att jag ska gå med på att skriva ett äktenskapsförord om detta.

    Det som gör mig riktigt arg är han hade inte kunnat sköta företaget utan mig då det inebär långa resor, upp till två veckor för att sedan komma hem 2- 3 dagar och sedan iväg igen. Han är borta ca 20 dagar i månaden.

    Då sköter jag allt här hemma med barnen 6 och 13 år. Jag jobbar heltid.

    Och så tror han på riktigt att jag tänker avsäga mig rätten till vinsten i företaget!

    Jag var emot att han skulle starta detta företag för jag tycker han är borta för mycket, han valde att starta ändå...

    Hur kan han tro att jag är så korkad att jag ska vara han "hushållerska" här hemma, utan att få något för det vid ev. skilsmässa?!

    Usch, vill mest bara skriva av mig...

  • Svar på tråden Enskild egendom
  • Sisisisi

    Du har ju oavsett inte rätt till vinsten om du inte är aktieägare. Om ni däremot skiljer er så skulle AB:t ingå i bodelningen och skulle det vara riktigt illa skulle det kunna bli så att han måste sälja din del i bolaget för att kunna lösa ut dig. Alternativt så ger han dig aktier bara. Det är klokt av honom att skydda sitt aktiebolag. Men du behöver inte skriva under äktenskapsförordet.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • S23

    Kanske är en annan uppgörelse bättre? Att du inte tar del av vinst/förlust men att han får stå för större kostnader hemma som kompensation för det jobb du gör i hemmet när han är borta så mycket?

  • Finansen7

    Det finns flera poänger med att göra aktierna till enskild egendom. Det handlar inte bara om dig och din make utan även om makens partner och ev anställda. Man måste skilja på vinst och företagets värde. En skilsmässa där kanske 50% av bolagets värde ingår i bodelning kan sätta hela företaget i risk. Bara att få fram en värdering kan vara ett problem och att en person som tidigare inte varit involverad vill bara ha ut sina pengar.

    Finns det annat av värde som du kan ha som enskild egendom?

    Du ska naturligtvis INTE bli eller känna att du blir blåst. Skriv inte på något rakt av utan be att bli inblandad i de juridiska diskussionerna. Sätt dig in i hur det fungerar och tveka inte att ta egen juridisk hjälp.

Svar på tråden Enskild egendom