CSN, lån, bidrag
Hej,
Jag tänker studera till hösten men är orolig att jag inte klarar det ekonomiskt. Har fast anställning och tänker plugga 100%, då tänker jag ta tjänstledighet och ta csn. Är ensamstående med 2 barn, 11 och 12 år gamla. Ni som studerar/ har studerat som är ensamstående, hur klarar/klarade ni er på bidraget, csn lånet under er studietid? Jag har sparat lite sen skilsmässan och fick ärva lite pengar efter min mammas död samt sparat barnens barnbidrag sen de föddes. Men deras pengar tänker jag inte röra och nu till höst kan jag inte spara lika mycket som jag gör nu, och tänker då minska rejält. Om jag kommer in så blir det 5 år på universitetet och det sparandet som jag har plus min mammas arv är strax under 140 t. Jag brukar alltid ha en buffert för att kunna klara mig om det värsta kommer att hända. Men de pengarna täcker inte för hela studietiden.
Nu till min fråga- vad är kriterierna för att söka bostadsbidrag som studerande med barn? Har läst på fkassans hemsida och andra sidor men har inte förstått hur reglerna är, för det skrivs tvetydigt på andra sajter. Skulle nån snäll själ förklara för mig, tack?
Är det så att fk vill att jag lever på mitt och barnens sparande utöver bidraget och lånet jag får innan jag får bostadsbidrag? Vet nån som är kunnig inom detta område?
Tacksam för svar.
Mvh,
BM
Ps. Kunde ej hitta liknande tråd, därav blir det i övrigt.