• BiBiMueMue

CSN, lån, bidrag

Hej,

Jag tänker studera till hösten men är orolig att jag inte klarar det ekonomiskt. Har fast anställning och tänker plugga 100%, då tänker jag ta tjänstledighet och ta csn. Är ensamstående med 2 barn, 11 och 12 år gamla. Ni som studerar/ har studerat som är ensamstående, hur klarar/klarade ni er på bidraget, csn lånet under er studietid? Jag har sparat lite sen skilsmässan och fick ärva lite pengar efter min mammas död samt sparat barnens barnbidrag sen de föddes. Men deras pengar tänker jag inte röra och nu till höst kan jag inte spara lika mycket som jag gör nu, och tänker då minska rejält. Om jag kommer in så blir det 5 år på universitetet och det sparandet som jag har plus min mammas arv är strax under 140 t. Jag brukar alltid ha en buffert för att kunna klara mig om det värsta kommer att hända. Men de pengarna täcker inte för hela studietiden.

Nu till min fråga- vad är kriterierna för att söka bostadsbidrag som studerande med barn? Har läst på fkassans hemsida och andra sidor men har inte förstått hur reglerna är, för det skrivs tvetydigt på andra sajter. Skulle nån snäll själ förklara för mig, tack?

Är det så att fk vill att jag lever på mitt och barnens sparande utöver bidraget och lånet jag får innan jag får bostadsbidrag? Vet nån som är kunnig inom detta område?

Tacksam för svar.

Mvh,

BM

Ps. Kunde ej hitta liknande tråd, därav blir det i övrigt.

• Svar på tråden CSN, lån, bidrag
  • MRAKas

Rent moraliskt anser jag det rent vidrigt att ens tänka tanken på att be skattebetalarna subventionera hyran åt en som har betydande tillgångar, bara för att man under en viss tid har begränsad inkomst.
    Särskilt inte då minskningen i inkomst är ett direkt resultat av ett fullt frivilligt och överlagt beslut som tagits av den som söker.

Men det betyder ju absolut inte att FK? regler säger att det är på det viset.

Mitt ex får över 5000:-/mån i bostadsbidrag och sina advokatarvoden i vår vårdnadstvist betalda av staten genom rättshjälpen, trots att hon i samma veva blev milionär i bodelningen.. 

• Violinisttre

Du kan söka tilläggsbidrag från CSN då du har barn. Det finns dessutom tilläggslån från dem som har jobbat tidigare

• BiBiMueMue
    MRAKas skrev 2020-04-25 21:43:54 följande:

Rent moraliskt anser jag det rent vidrigt att ens tänka tanken på att be skattebetalarna subventionera hyran åt en som har betydande tillgångar, bara för att man under en viss tid har begränsad inkomst.

Särskilt inte då minskningen i inkomst är ett direkt resultat av ett fullt frivilligt och överlagt beslut som tagits av den som söker.

Mitt ex får över 5000:-/mån i bostadsbidrag och sina advokatarvoden i vår vårdnadstvist betalda av staten genom rättshjälpen, trots att hon i samma veva blev milionär i bodelningen.. 

MRAKas skrev 2020-04-25 21:43:54 följande:

• BiBiMueMue

Oj, fattar inte hur fl fungerar.

Men vad menar du inlägg nr 2? Jag skrev ju att mitt sparande inte räcker för hela studietiden, och givetvis så är detta frivilligt för att jag vill få en utbildning som passar arbetsmarknaden. Menar du att jag inte behöver plugga eller? Skall jag fortsätta jobba och få ont i kroppen, blir sjukskriven pga tungt jobb, slita ut min kropp istället för att plugga och få bättre framtid, hälsa?

Tack för att ni tog er tid till att besvara min tråd. Vill inte få pekfinger utan jag frågade efter råd.

• Violinisttre
    BiBiMueMue skrev 2020-04-28 22:33:31 följande:

Oj, fattar inte hur fl fungerar.

Men vad menar du inlägg nr 2? Jag skrev ju att mitt sparande inte räcker för hela studietiden, och givetvis så är detta frivilligt för att jag vill få en utbildning som passar arbetsmarknaden. Menar du att jag inte behöver plugga eller? Skall jag fortsätta jobba och få ont i kroppen, blir sjukskriven pga tungt jobb, slita ut min kropp istället för att plugga och få bättre framtid, hälsa?

Tack för att ni tog er tid till att besvara min tråd. Vill inte få pekfinger utan jag frågade efter råd.

Nej då missförstod du mitt inlägg helt och hållet. Jag menade att du kan få mer pengar från CSN eftersom du har barn och eftersom du har jobbat heltid innan. Då kanske du klarar dig bättre. Tilläggsbidraget för barn behöver du inte ens betala tillbaka om jag har förstått rätt, och tilläggslån är kanske värt att ta så du slipper jobba under studietiden. Om du går in på CSN's hemsida och kollar tilläggsbidrag för barn och tilläggslån för dem som jobbat tidigare så kan du se hur mycket extra du kan få.
Svar på tråden CSN, lån, bidrag