• Rudolfo

    Särbons barn bleker kärleken

    Sedan tre år tillbaka har jag haft ett särboförhållande där hon har två barn 6 och 10 år och jag har två utflugna barn och en 17-åring som bor hemma varannan vecka. Sedan ungefär ett år tillbaka har vi kunnat tillbringa mer tid tillsammans eftersom min son vistats mycket hos sin flickvän och då har jag vistats i min särbofamilj. Sonen har valt att bo hela tiden hos henne och dottern 6 år bor halva tiden hos sin pappa. Senaste halvåret har sonen blivit alltmer så att han inte vill besöka mig och har sagt till min särbo att han hatar mig. Hon har försökt trygga honom med att förklara att en förälders kärlek till sitt barn är nåt annat än kärleken till en annan vuxen och att jag inte kommer ta henne ifrån honom, osv. Pojken vill helst bara att mamman och systern ska vara hemma vid kvällsmys och liknande och avstår hellre  om jag är där. Då spelar han dator, vilket han fö gör åtskilliga timmar om dagarna. Det kan bli 12 timmar dator och mer en lördag då jag och särbon vill göra annat än att vara inne och han vägrat följa med ut. Dom har nu inte varit hemma till där jag bor på ca ett halvår vilket känns trist och eftersom vi bor i olika kommuner blir det lite tröttsamt för mig att vara den som alltid tar packsäcken, fast det går bra och skulle inte vara så besvärligt om det inte vore för anledningen att det är hennes son som stoppar att dom kommer hit. Dottern är ett yrväder och kallar mig ibland av misstag för pappa så där upplever jag inget problem alls.
    Det har börjat gå så långt nu att jag börjat känna kärleken till min särbo börja blekna lite i kanterna. Hon hör ju ihop med sina barn och jag har svårt att se henne som en enskild del fristående från dom. Det gick ju bra då vi var på tu man hand då barnen var varannan vecka hos våra respektive ex.
    Jag har inom mig börjat kritisera henne för att låta sonen se en massa våldsamma filmer med åldersgräns över hans ålder och att han spelat datorspel alldeles för många timmar som jag anser. Jag har även tagit upp det med henne samtidigt som jag sagt att det är hon som bestämmer vad hennes barn ska se men att jag vill berätta min åsikt. Vi har helt enkelt olika åsikter i frågan. Dottern använder även hon sin mobil och har den framför ögonen mesta sin vakna tid med filmer o likn. En lördag kan det bli 6-8 timmar framför mobilen vilket jag ser som för mycket. Det här kanske upplevs av den som läser det här som småsaker men för mig leder det till tvivel om jag ska fortsätta förhållandet. Vi passar ju extremt bra ihop både umgängesmässigt som sexuellt och kompletterar varandras intressen på ett bra sätt. Men just nu träffas vi på sonens villkor och det nöter på mig att vara den han hatar(utan att jag tycker mig förtjäna det). Och min särbo försöker ju förändra det här och försöker tjata och tjata och locka eller argumentera om att dom ska åka till mig men hon drar hela tiden det kortaste strået. Jag har också pratat med sonen men han säger att han bara inte vill. Själv misstänker jag att det är datorn som drar där han ju sitter hela sin vakna tid och att han inför kvällsnattning sitter och tittar på tv med sin mamma(som jag bedömer är våldsamma ungdomsfilmer, inte för en tio-elvaåring). Jag blir ledsen och märker att jag tröstäter och är även arg på sonen och min särbo. Jag har pratat med min särbo om min frustration men inte så tydligt att jag sagt att jag tvivlar på om vår relation håller för allt det här, men har antytt det. Får ju även en del besvärande tankar om hur det här kan utvecklas med åren och ser ingen positiv vändning eftersom ett datoroberoende ju inte brukar bli svagare av sig själv. Skulle önska att den som läser det här bara kommer med lite tankar eller egna liknade erfarenheter. Gärna någon lycklig historia det gör mig inget. Och förstås om nån har negativa erfarenheter som vi kanske kan spegla i och eventuellt se nån ljusning. Berätta hur du gjorde i din situation. 
    Tack för läsningen av denna långa text

  • Svar på tråden Särbons barn bleker kärleken
  • Anonym (E127)

    Jag förstår att det känns svårt! Dels sonens ogillande av dig, dels att du och din särbo har så olika syn på barnuppfostran. Ni är kloka som inte flyttat ihop!

    Har du provat att knacka på till pojkens rum och be honom visa och förklara spelen? Inte i en minut alltså, utan att du verkligen tar dig tid. Att gå in i rummet kan ju vara för påträngande. I så fall börja med att fråga när ni sitter i bilen, vid matbordet eller liknande.

  • Anonym (Gå)

    Jag har varit med om precis samma dilemma. Dock var barnen 4 och 7 år. Det var datorspel non-stop för att deras pappa skulle kunna få sitta och spela själv. För att slippa underhålla barnen tillät han dem att sitta och spela från morgon till kväll. Barnen ville inte göra någonting annat och varje gång jag föreslog att vi skulle ut och grilla, åka pulka eller liknande så skreks och gräts det. Deras pappa var oerhört slapp i sin uppfostran på alla fronter. 4-åringen gick fortfarande med blöja och när jag frågade varför han inte försökt att avvänja honom fick jag "jag har inte orkat" som svar. Deras pappa ville inte att barnen skulle vilja vara hos deras mamma mer än hos honom, så han hade ingen struktur för barnen och var allmänt slapp - de fick göra som de ville för att de skulle vilja vara hos honom. Jag försökte stå ut i nästan 1,5 år men i och med att de var så unga och i och med att han inte tog tag i sin uppfostran, kände jag att jag inte kunde leva under de premisserna i så pass många år till. Så jag lämnade. När man har så olik syn på uppfostran går det inte, hur mycket man än tycker om varandra. Som du skrev - kärleken bleknar tillslut av verkligheten.

    Du får ta dig ett seriöst samtal med henne där du berättar vad du inte tycker fungera och så får du bestämma hur du vill göra med relationen utefter hennes svar. Om hon inte är lyhörd inför dina åsikter och är villig att kompromissa kommer du bara att irritera ihjäl dig på barnet och henne. Det är ingen hållbar situation.

  • Smillefix

    Vilken tråkig situation, det är förståeligt om du börjar tveka samtidigt är det synd om ni ska låta det här förstöra er relation. Jag önskar sonen kunde förstå att det inte är så lätt att träffa någon som vuxen som man passar så bra ihop med, han är för ung för att förstå det men han borde vara glad för sin mammas skull som har träffat dig. Du verkar vara en respektfull och snäll man.

    Du borde försöka prata med kvinnan och förklara hur du känner, hon i sin tur kan prata med sin son. Ni behöver ta er ur det här dödläget i alla fall. Antingen "tvingar" ni sonen att hitta på saker med er - locka med något som är så kul att han helt enkelt inte kan motstå. Begränsa datortid låter mycket klokt men ni ska nog akta er för att låta sonen ens ana att det kommer från dig - detta är något föräldrarna måste ta själva. Om detta inte går eller om det inte finns intresse för det är en lösning att ni helt enkelt får se till att han är varannan helg hos sin pappa, så ni får tid att vara tillsammans.

  • Rudolfo

    Tack för era svar. Jo jag har varit i pojkens rum och pratat om spelen. Det har ju skett en förändring med åren. Först mer byggspel typ Minecraft till att numer vara mest jaga och skjutaspel. Får mest en upplevelse av att störa i spelet och ungen är så sammanväxt med tangentbord och mus så det är svårt att se var det ena och andra slutar. För några år sen ville han och systern ofta bli burna på axlarna och då busade vi och lekte mer men sen började dom lite bråka om vem som suttit längst så det avstannade. Så tyckte nog pojken att han blivit lite för stor för småbarnslekar tror jag. Han är lite liten för sin ålder och ville kanske inte uppfattas som liten?
    Så nu blir det mer som jag stör om jag visar intresse, så känns det.
    Och ja (gå) det där känner jag igen. Dottern har blöja fast hon börjat ettan och det har inte varit det engagemang jag väntat mig när det gällt att träna bort den. Och mobilen får hon ju ha för att mamman ska kunna ligga i sängen till halv elva. Dottern vaknar ju vid halv åtta som senast och går i sin kisseblöja ibland till tio. Ibland tar hon av den själv men ofta ligger hon och luktar blöja. Tyvärr är det ju mysigt att ligga kvar i sängen på helgerna så jag har på ett sätt bidragit till mobilanvändandet.

  • Rudolfo
    Smillefix skrev 2020-04-24 21:00:06 följande:

    Vilken tråkig situation, det är förståeligt om du börjar tveka samtidigt är det synd om ni ska låta det här förstöra er relation. Jag önskar sonen kunde förstå att det inte är så lätt att träffa någon som vuxen som man passar så bra ihop med, han är för ung för att förstå det men han borde vara glad för sin mammas skull som har träffat dig. Du verkar vara en respektfull och snäll man.

    Du borde försöka prata med kvinnan och förklara hur du känner, hon i sin tur kan prata med sin son. Ni behöver ta er ur det här dödläget i alla fall. Antingen "tvingar" ni sonen att hitta på saker med er - locka med något som är så kul att han helt enkelt inte kan motstå. Begränsa datortid låter mycket klokt men ni ska nog akta er för att låta sonen ens ana att det kommer från dig - detta är något föräldrarna måste ta själva. Om detta inte går eller om det inte finns intresse för det är en lösning att ni helt enkelt får se till att han är varannan helg hos sin pappa, så ni får tid att vara tillsammans.


    Pojken hatar sin pappa och har behandlats illa av honom så jag har förståelse för hans val. Mamman säger att hon skulle behöva lyfta sonen till bilen för att få med honom och det går ju inte och det skulle hon inte få för mig heller. Vi har lockat med god mat och roliga aktiviteter. Har även förklarat för honom just det du beskriver att han kan få följa med för sin mammas skull. Även att det ibland måste vara ok att ha tråkigt. Och att han ju får umgås med sin mamma då fast jag är med.
    På ett sätt anar jag ju att grabben måste vara deprimerad och kanske tappat lusten för annat än sina datorspel och tv och umgänget med sin mamma. Men jag har inte nått fram och kunnat hjälpa honom med det och han är ju definitivt inte BUP-mässig i sina problem. Det finns förstås familjer och barn som har det mångdubbelt så svårt som han eller vi har. Har jobbat i sjukvård och psykvård och samtalsbehandling så länge att jag ibland förringar vårt problem. Men jag har ju precis bara min egen svårighet och ska försöka låta bli att förringa hur jag känner.
  • Anonym (E127)

    Om det inte är BUP-nivå, så kanske elevhälsan kan hjälpa till?

  • Anonym (tahand om dig)

    Jag tänker att man kan väl inte tvinga ett barn att följa med hem till dig, men samtidigt om han inte följer med borde de leda till konsekvenser. Sen tycker jag att om man får bort honom från datorn så är mycket vunnet. Så regler kring datoranvändning och sen att om han följer med får han två extra timmar vid datorn. Men då måste han ju ha minskad dator tillgång annars tjänar han på att vara hemma. 
    Men om din partner har svårt med gränssättningen kanske ni ska prata med någon proffs, kan det inte vara så att hon har dåligt samvete pga skillsmässan....
    och därför låter dem sitta för mkt vid datorer o telefoner...
    Hur som helst dom det är nu är du inte nöjd och en förändring måste ske....
    Och det måste särbon få veta att du tycker...
    Finns säkert bra böcker som ni kan läsa om bonusfamiljer....

Svar på tråden Särbons barn bleker kärleken