• Magnusw32

När gjorde ni planerat snitt?

Hej!

Har bf 16 oktober. Men kommer bli planerat snitt då jag har två snitt i bagaget. För 12 år sen planerades det in i vecka 38. Det jag undrar nu är om någon gjort nyligen i Göteborg. Vilken vecka fick ni det planerade snittet?

• Svar på tråden När gjorde ni planerat snitt?
  • Liiiiivia

Hej! Jag har ett planerat snitt inplanerat till en vecka före BF i Stockholm. Men i dessa coronatider så har jag fått info om att tiden kan komma att ändras till bara någon dag innan. Känns sådär att inte veta helt säkert vilken dag det blir av men det är som det är. Huvudsaken är att det blir av ;)

• ankan6

Jag har snitt i v39+1, blev beviljad i ca v23 och fick tiden i v33. På säs är det tydligen vanligast att de bokar kring v 33-35 om jag förstod läkaren rätt.

• Magnusw32
    Liiiiivia skrev 2020-04-25 07:37:41 följande:

Hej! Jag har ett planerat snitt inplanerat till en vecka före BF i Stockholm. Men i dessa coronatider så har jag fått info om att tiden kan komma att ändras till bara någon dag innan. Känns sådär att inte veta helt säkert vilken dag det blir av men det är som det är. Huvudsaken är att det blir av ;)

Men oj,då kan ju förlossningen dra igång. Det känns ju inte bra. 2018 blev jag igångsatt då jag gick 16 dagar över tiden men man vet ju aldrig om det går snabbare denna gång. Hoppas det blir mer planerat iaf:/
  • Magnusw32
    ankan6 skrev 2020-04-25 08:11:42 följande:

Jag har snitt i v39+1, blev beviljad i ca v23 och fick tiden i v33. På säs är det tydligen vanligast att de bokar kring v 33-35 om jag förstod läkaren rätt.

Ok,då får jag vänta och se vad de säger då. Jag hoppas på lite tidigare. Andra barnet kom 11 oktober efter igångsättning och vill helst att de ska få ha olika födelsedagar. Får se hur mycket man får bestämma:)
  • ankan6
    Magnusw32 skrev 2020-04-25 08:24:43 följande:

Ok,då får jag vänta och se vad de säger då. Jag hoppas på lite tidigare. Andra barnet kom 11 oktober efter igångsättning och vill helst att de ska få ha olika födelsedagar. Får se hur mycket man får bestämma:)

Verkar som att de planerar rätt olika beroende på landsting! Här verkar det vanligast med ca 4 dagar innan bf!
  • Magnusw32
    ankan6 skrev 2020-04-25 14:12:49 följande:

Verkar som att de planerar rätt olika beroende på landsting! Här verkar det vanligast med ca 4 dagar innan bf!

Ok. Jag får kolla med min bm när jag ska dit i Maj.

Tack för ditt svar!:)
  • Magnusw32
    ankan6 skrev 2020-04-25 14:12:49 följande:

Ok. Jag får kolla med min bm när jag ska dit i Maj.

Tack för ditt svar!:)
  • Ebo88

Jag fick planerat snitt i v.37+1 och fick veta det runt v.31+.

Dock hade vår lilla stjärna bråttom och bestämde sig för att komma i v.34+1 :)

• Magnusw32
    Ebo88 skrev 2020-04-25 23:00:01 följande:

Jag fick planerat snitt i v.37+1 och fick veta det runt v.31+.

Dock hade vår lilla stjärna bråttom och bestämde sig för att komma i v.34+1 :)

Oj! Det scenariot har jag också tänkt,att bebis kommer tidigare:)

Men hur gick det då för dig? Snittades du då? Eller gick det för fort? Jag tänker om förlossningen skulle starta så tar de ett beslut där att man får komma in på op med en gång. Jag får tydligen inte föda vaginalt med två tidigare snitt.
  • Ebo88
    Magnusw32 skrev 2020-04-25 23:12:57 följande:

Oj! Det scenariot har jag också tänkt,att bebis kommer tidigare:)

Men hur gick det då för dig? Snittades du då? Eller gick det för fort? Jag tänker om förlossningen skulle starta så tar de ett beslut där att man får komma in på op med en gång. Jag får tydligen inte föda vaginalt med två tidigare snitt.

Jag snittades.

Jag kom in dagen innan pga tidig vattenavgång och dagen efter började jag blöda, så det blev k.snitt på morgon/förmiddag. Vår dotter låg i säte så jag var tvungen att göra k.snitt

Allt gick bra, bortsett från en komplikation så jag fick opereras efter k.snittet.

Återhämtade mig snabbt efter det. Vi var 8 dagar på neo men hade jag inte opererats efter snittet så hade vi åkt hem lite tidigare :)
Svar på tråden När gjorde ni planerat snitt?