• rosett

Stäng de krogar inte sköter sig!

Stäng de krogar som inte sköter sig meddetsamma. Vi har/och har haft så mycket frihet i Sverige jämfört med andra länder så vi behöver inte tränga ihop oss på krogen för att solen lyser. Vi kan åka till parken på dagen och ha picknick t ex.
    Frågan är om det är slapphet och girighet från krogens sida eller om de verkligen inte kan kontrollera sina gäster.

Oavsett vilket är jag trött på att höra att krogarna får tillsägelse efter tillsägelse. Bomma igen dem, det är det enda som hjälper. 

Sedan till alla studenter som gråter ut i media: Skärp er! Människor sliter inom vården för att hjälpa bl a de Covid19 smittade människorna och ni sitter och lipar för att ni får skjuta upp en fest.

Kan inte människor uppföra sig när de får tydliga råd och rekommendationer?  Måste det gå så långt att polisen ska behöva vakta folk som inte kan sköta sig?

• Svar på tråden Stäng de krogar inte sköter sig!
  • Anonym (H)

Snart kommer förhoppningsvis den svenska regeringen också förstå att det inte funkar med rekomendationer som bygger på frivillighet, utan krävs att det blir straffbart att bryta mot rekomendationerna för att bland annat de egoistiska snorungarna (studenterna) ska hålla sig ifrån folksamlingar.

• Anonym (A)

Stäng krogarna, dra in deras serveringstillstånd och exkludera dem från statlig hjälp.
    För enskilda individer bör det finnas möjlighet att snabbdöma till höga böter för de som vägrar ta till sig vikten av att hålla avstånd.
    Man hänvisar till frihet under ansvar men då ska man kunna hålla folk ansvariga också.

• Anonym (Vem vet?)
    rosett skrev 2020-04-25 18:04:56 följande:

Stäng de krogar som inte sköter sig meddetsamma. Vi har/och har haft så mycket frihet i Sverige jämfört med andra länder så vi behöver inte tränga ihop oss på krogen för att solen lyser. Vi kan åka till parken på dagen och ha picknick t ex.
    Frågan är om det är slapphet och girighet från krogens sida eller om de verkligen inte kan kontrollera sina gäster.

Oavsett vilket är jag trött på att höra att krogarna får tillsägelse efter tillsägelse. Bomma igen dem, det är det enda som hjälper. 

Sedan till alla studenter som gråter ut i media: Skärp er! Människor sliter inom vården för att hjälpa bl a de Covid19 smittade människorna och ni sitter och lipar för att ni får skjuta upp en fest.

Kan inte människor uppföra sig när de får tydliga råd och rekommendationer?  Måste det gå så långt att polisen ska behöva vakta folk som inte kan sköta sig?

Jag är mest förvånad över hur människor klarar av att hålla social distans efter några glas, utan att göra misstag osv. Har nog aldrig varit på någon krog där inte någon full jäkel ska komma och bjuda på drinkar mm. Har gått i självkarantän så har inte haft en tanke på att gå ut. Hur fungerar det egentligen? Håller sig folk verkligen lugna även i berusat tillstånd?
  • GodOnlyKnows

Stänga? Nej, du vet väl om att vi bor i landet lagom där vi varken ska vara för mesiga eller för hårda.

Om jag förstått saken rätt har vissa ställen fått tre varningar och de kör på som vanligt.

De får några "gula kort" och sedan en böteslapp på 5000 kronor.

Här ska vi inte vara bödlar som stänger ner restauranger.

• Anonym (Hmm)

Ja alltså det är ju väldigt lätt att säga om man själv sitter tryggt. Men här i Sverige har inte presenterats någon faktisk hjälp för att krögarna (och många många andra) då ska kunna klara sin hyra, än mindre betala/behålla sin personal.

Det här med att tillåta verksamhet men ändå halvt avråda besök och därmed skambelägga alla potentiella kunder är ett effektivt sätt att låta den enskilda individen (krögaren/ägaren av caféet i det här fallet) ta den stora smällen. Många överlever inte, oavsett hur ansvarsfullt de drivit sin verksamhet.

• Anonym (H)
    GodOnlyKnows skrev 2020-04-25 21:19:11 följande:

Stänga? Nej, du vet väl om att vi bor i landet lagom där vi varken ska vara för mesiga eller för hårda.

Om jag förstått saken rätt har vissa ställen fått tre varningar och de kör på som vanligt.

De får några "gula kort" och sedan en böteslapp på 5000 kronor.

Här ska vi inte vara bödlar som stänger ner restauranger.

Jag förstår inte varför inte Sverige bara stänger ALLA krogar samt gör det straffbart att bryta mot rekomendationerna som de gjort utomlands.

Det hade blivit så mycket enklare då och betydligt mindre smittspridning. Just nu har Sverige fler döda i Corona än alla andra nordiska länder tillsammans.
  • Dr Nail

Jag fattar inte heller. Enligt smittskyddslagen får vi tvångsisolera folk, så varför ska det va så överdrivet svårt att släcka verksamheter som missköter sig trots alla rekommendationer?

Apropå studenter:

Ingen fucking student ska bli inställd i Helsingborg, låt

oss fucka denna staden. Vi ska göra kaos och ha den fetaste studenten Helsingborg har sett!! Helsingborg fucka för oss så låt oss fucka dem!! Vi alla som går i trean förtjänar den fetaste studenten och vi ska ta tag i det själva.

Den som känner solidaritet, upp med handen. Såg glest ut. STÄNG. NER. JÄVLARNA.

• GodOnlyKnows
    Anonym (H) skrev 2020-04-26 19:55:46 följande:

Jag förstår inte varför inte Sverige bara stänger ALLA krogar samt gör det straffbart att bryta mot rekomendationerna som de gjort utomlands.

Det hade blivit så mycket enklare då och betydligt mindre smittspridning. Just nu har Sverige fler döda i Corona än alla andra nordiska länder tillsammans.

Att man som nu hyttar med nävenboch säger "Nu får ni minsann sköta er!" ser jag som ett slag luften.

Vet inte om uppgiften stämmer, men någon skrev att regeringen uppmanar till angive vilket för tankarna tillbaka på hur det var förr i Östtyskland.

Herre Gud.

Jag tänker, en övetträdelse = 1 varning.

2 överträdelser = två varningar = omedelbar stängning.
  • rosett
    Anonym (A) skrev 2020-04-25 18:30:57 följande:

Stäng krogarna, dra in deras serveringstillstånd och exkludera dem från statlig hjälp.
    För enskilda individer bör det finnas möjlighet att snabbdöma till höga böter för de som vägrar ta till sig vikten av att hålla avstånd.
    Man hänvisar till frihet under ansvar men då ska man kunna hålla folk ansvariga också.

JA, nu fick några krogar stänga. För övrigt håller jag helt med dig. Vilket bra inlägg!
    Man hänvisar till frihet under ansvar men då ska man kunna hålla folk ansvariga också.
  • Anonym (Hmm)

Alltså fy fan hur ni resonerar i den här tråden. Ok, jättebra, vi tvingar alla restauranger att stänga. Skänker alla ni "missnöjda experter" era egna inkomster till de drabbade så länge då? Toppen! Problemet löst, gud vad bra att ni kan värdera människoliv högre än pengar, tack!

Svar på tråden Stäng de krogar inte sköter sig!