• Anonym (M)

Måste klimakteriet vara så hemskt?

När jag läser om allt som kan hända under klimakteriet verkar det så hemskt. Jag är 49 och tror att jag är på väg in i klimakteriet nu och börjar bli orolig.

Jag har alltid haft regelbunden mens men nu kommer mensen med längre mellanrum, vilket mest är en fördel.

Det enda jobbiga jag känner av så långt är att mina bröst är otroligt ömma och spända. Det känns som när jag var i tonåren eller när jag slutade amma. Aj! Jag funderar på att bara bära sport-bh tills det här går över.

Jag har inga andra fysiska problem (än) och jag har fortfarande lust. Fast det kan jag gärna vara utan. Jag är inte intresserad av att dejta längre.

Det kan verka fåfängt men jag har fin hy, inga rynkor faktiskt, och undrar om det märks stor skillnad p.g.a. hormonförändringarna.

Jag har inte märkt av några psykiska problem, förutom möjligen sömnproblem. Jag känner mig inte deppig eller irriterad.

Hur var det för dig som redan har gått igenom klimakteriet? Var det så där hemskt och när gick det över i så fall?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Måste klimakteriet vara så hemskt?
  • Anonym (Kvinna 39)

Har inte nått klimakteriet men det är inte alla som lider av det iaf. Klimakteriet kan vara några år eller mer än ett decennium. Man kan få starka reaktioner eller inga alls. Du får vänta och se helt enkelt.

• Anonym (M)

Så är det förstås men jag är intresserad av att läsa om andras erfarenheter. Jag har en äldre väninna som är mitt uppe i klimakteriet och hon har hållit på med olika hormontillskott, vilket jag hoppas slippa. I övrigt har jag väninnor i min ålder eller yngre så jag har inte så många att prata med om det här.

• Anonym (Kvinna 39)

Låt säga att du får tio svar. Då kommer du kunna få tio olika slags upplevelser, allt från "jag märkte inte ens av det" till "jag hade ett rent helvete". Det kommer inte att säga någonting om dina egna kommande upplevelser.

• Anonym (ooo)

Jag är väl mitt i, 50 år gammal. Förklimakteriet heter det så länge man har mens. 

Har "kokande fötter" , det är väl mitt tydligaste besvär, så jag får sticka ut dem ur sängen på nätterna för det känns som om de ska brinna upp. Det är tydligen vanligt att det känns så här just i fötternaGlad 

Har annars haft en del problem som är kopplat till migrän, som jag haft hela livet. Migränen förändras när hormonnivån sjunker med åldern och jag har ibland fått mer besvär än vanligt, och ibland mindre, men framför allt att migränen dyker upp nu och då under menscykeln där jag inte är van att den dyker upp! Det har tagit mig ett par år att fatta det här.

Jag äter Klimadynon sedan ett par månader. Tror det funkar rätt bra, känns som det stabiliserar eventuella svängningar i hur man känner sig under cykeln.

Innan dess åt jag Femarella i ca 4 år. Tyckte de också fungerade bra men ville byta sort och se om det var någon skillnad. 

• Anonym (ooo)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-26 11:20:31 följande:

Låt säga att du får tio svar. Då kommer du kunna få tio olika slags upplevelser, allt från "jag märkte inte ens av det" till "jag hade ett rent helvete". Det kommer inte att säga någonting om dina egna kommande upplevelser.

Jag tycker det är bra att få höra detaljer i upplevelser från andra. Det kan vara så att man upplever något men inte förstår att det kan ha att göra med klimakteriet. Om då någon annan berättar att just det symtomen hade de, så kan det vara en hjälp i att komma till linsikt om hur man själv fungerar. 

Jag fick tex svårt med sömnen i början, kände mig inte alls utvilad. Så kan man känna av alla möjliga olika saker men eftersom jag inte var stressad eller kom på någon annan orsak, så var det rimligt att anta att det kanske hängde ihop med åldern.
  • Anonym (M)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-26 11:24:24 följande:

Jag är väl mitt i, 50 år gammal. Förklimakteriet heter det så länge man har mens. 

Har "kokande fötter" , det är väl mitt tydligaste besvär, så jag får sticka ut dem ur sängen på nätterna för det känns som om de ska brinna upp. Det är tydligen vanligt att det känns så här just i fötterna 

Har annars haft en del problem som är kopplat till migrän, som jag haft hela livet. Migränen förändras när hormonnivån sjunker med åldern och jag har ibland fått mer besvär än vanligt, och ibland mindre, men framför allt att migränen dyker upp nu och då under menscykeln där jag inte är van att den dyker upp! Det har tagit mig ett par år att fatta det här.

Jag äter Klimadynon sedan ett par månader. Tror det funkar rätt bra, känns som det stabiliserar eventuella svängningar i hur man känner sig under cykeln.

Innan dess åt jag Femarella i ca 4 år. Tyckte de också fungerade bra men ville byta sort och se om det var någon skillnad. 

Det här med migränen känner jag igen. Tidigare brukade den vara en del av min PMS men nu dyker den upp lite godtyckligt, precis som du beskriver. Hoppas att det stabiliserar sig med tiden.

Jag har inte ens tänkt på att man kan ta hälsokostpreparat, jag har oroat mig för att behöva ta hormonella läkemedel, så tack för tips!
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-26 11:27:51 följande:

Jag tycker det är bra att få höra detaljer i upplevelser från andra. Det kan vara så att man upplever något men inte förstår att det kan ha att göra med klimakteriet. Om då någon annan berättar att just det symtomen hade de, så kan det vara en hjälp i att komma till linsikt om hur man själv fungerar. 

Jag fick tex svårt med sömnen i början, kände mig inte alls utvilad. Så kan man känna av alla möjliga olika saker men eftersom jag inte var stressad eller kom på någon annan orsak, så var det rimligt att anta att det kanske hängde ihop med åldern.

Exakt! Det är just därför jag vill läsa om andras erfarenheter och av intresse på ett mer allmänt plan. Sedan verkar det lite känsligt att prata om klimakteriet för en del kvinnor, även om jag tror att det är bättre nu än förr, och då kanske det är lättare att skriva om det anonymt.
Svar på tråden Måste klimakteriet vara så hemskt?