• Marmelad89

    Fråga till er som lever i bonusfamilj

    Har sedan drygt ett år tillbaka en särbo, han har en son och jag har tre söner sedan tidigare.

    I dagsläget bor vi tillsammans varannan vecka och vi ses vid något enstaka tillfälle veckorna vi har barnen.

    Om vi ska flytta ihop behöver barn byta skola/förskola och det blir en lång dialog med våra expartners. Våra barn har också svårt att komma överens. Jag har ett starkt behov att få bli en familj nu efter ett års flängande och hade egentligen velat flytta ihop, men inser att det ger för mycket problem.

    Därför funderar jag på det här upplägget:

    Vecka 1 mån-fre (hans son) fre-sön (alla barn)

    Vecka 2 mån-fre (mina barn) fre-sön (bara vi)

    Då kan jag och särbon alltid bo tillsammans även om vi flyttar mellan två hem.

    Är det någon som prövat något likande? Hur gick det?

    Jag undrar också om man kan känna sig som en familj när man slänger runt och ändrar konstellationer på det sättet, någon med erfarenhet av det?

    Jag vet inte om särbon är villig att prova det upplägget, han är bekväm av sig och nöjd med sitt liv som det är.

    Jag saknar så mycket att ha en vardag tillsammans. Ibland saknar jag det så mycket att jag funderar på att lämna särbon även om jag älskar honom för att försöka hitta någon att bilda en riktig familj med. Skaffa ett till barn och få den där slentrianmässiga och underbara vardagen som andra har. Sambon verkar tyvärr inte ha något behov alls av det.

  • Svar på tråden Fråga till er som lever i bonusfamilj
  • LukeStairwalker
    Mitt tips är väl att involvera din blivande sambo i planerna. Han kanske inte ens är intresserad av samboskap och då behöver du inte lägga tid på veckopussel.  
  • Marmelad89
    LukeStairwalker skrev 2020-04-26 02:10:27 följande:

    Mitt tips är väl att involvera din blivande sambo i planerna. Han kanske inte ens är intresserad av samboskap och då behöver du inte lägga tid på veckopussel.  


    Det är sant, anledningen till frågan är att jag är osäker på om det är en långsiktig hållbar lösning eller inte. Hade velat ha andras erfarenhet.
  • Moder1

    Vi har valt att vara särbos.

    Har svårt att se att det skulle fungera/gynna relationerna att ha en vardag ihop.

    Vi tänker vara särbos tills yngsta flyttat hemifrån.

    Innan var jag gift med en man som hade barn sedan innan och det var alltid konflikter med dina mina våra.

    Så nej , jag och mina barn vill ha vår oas att dra oss tillbaka till.

    Min särbo har sin. Vi ses när vi är pigga och glada och rätt förutsättningar finns.

    Lycka till

  • LukeStairwalker
    Moder1 skrev 2020-04-26 09:30:04 följande:

    Vi har valt att vara särbos.

    Har svårt att se att det skulle fungera/gynna relationerna att ha en vardag ihop.

    Vi tänker vara särbos tills yngsta flyttat hemifrån.

    Innan var jag gift med en man som hade barn sedan innan och det var alltid konflikter med dina mina våra.

    Så nej , jag och mina barn vill ha vår oas att dra oss tillbaka till.

    Min särbo har sin. Vi ses när vi är pigga och glada och rätt förutsättningar finns.

    Lycka till


    Låter väldigt sunt, tycker jag :)
Svar på tråden Fråga till er som lever i bonusfamilj