• Sun 26 Apr 2020 18:47
    848 visningar
    7 svar
    7
    848

    Igångsättning pga snabba förlossningar? Vill höra era erfarenheter!

    Då mina förlossningar gått snabbare och snabbare (sist 4cm-krystvärkar 1,5h + 8 min krystvärkar) så börjar jag ändå fundera på om en igångsättning skulle vara lugnast då vi har ca en timme in till förlossningen.

    Sen detta med coronan. Där partner inte får vara med såvida man inte är i en aktiv förlossning. Men tänker, dom gångerna jag väl varit det, så har det gått på timman innan barnet fötts. Detta med krystvärkar på kanske 5-10 min som högst.

    Är i vecka 35 nu med sjätte barnet och börjar känna mig lite orolig, även om jag kanske inte har belägg för det. Så frågan är, är det värt att ta upp detta med Bm, eller ska man bara låta det vara?

    Här ni blivit igångsatta pga snabba fl? I så fall, i vilken graviditetsvecka? Hur gick det?

  • Svar på tråden Igångsättning pga snabba förlossningar? Vill höra era erfarenheter!
  • Sun 26 Apr 2020 19:10
    #1

    Jag blev igångsatt! Och det gick riktigt fort från att vattnet gick spontant av igångsättningen till bebis i famnen. 3,5 timme. Jag fick cytotec (tror jag det heter?). Men det tog lååååång tid innan. Vill inte bli igångsatt nästa gång. Började igångsättningen tisdag kl 7, bebisen kom onsdag runt 21

  • Anonym (A)
    Sun 26 Apr 2020 19:52
    #2

    Hade en relativt snabb första förlossning och barn nummer två blev jag igångsatt med, detta var inte pga snabb förlossning utan att minska risk för komplikationer pga storlek på barnet därför igångsatt redan i vecka 38+0 och tappen var mogen men inte direkt öppen när jag kom dit. Man bestämde sig för att bara ta hål på hinnorna och se vad som hände. Jag fick värkar inom 15 minuter och trots att de gjorde allt för att fördröja på slutet så tog det två timmar från att de tog hål till att barnet var ute. Så det blev en helt naturlig förlossning på så sätt att jag inte behövde något för att ?komma igång?.

  • Anonym (...)
    Sun 26 Apr 2020 20:13
    #3

    Blev igångsatt min första förlossning pga överburen. Min tapp var inte mogen öht. Från att vi kom in på förlossning vid ca kl 12 på dagen tog det 4 timmar.

  • Anonym (Mamma­)
    Sun 26 Apr 2020 20:55
    #4

    Första barnet var vi på förlossningen knappt 30 min de hann inte ens sätta ctg. Andra barnet var vi nog där nästan 1 tim.

    Gravid nu och har faktiskt inte ens tänkt så långt...

  • Anonym (Elsa)
    Mon 27 Apr 2020 11:03
    #5

    Kommer bli igångsatt denna gång pga snabbare o snabbare förlossningar. Blev igångsatt med barn 1: ifrån helt omogen till bebis tog det 6 timmar. 2:an föddes efter 2 timmar, 3:an hade jag lugna värkar i en timme, hann vara på förlossningen i 11 min så var hen ute.

    Bor nära sjukhuset (vet av erfarenhet att det tar ca 5-7 min om man kör i ca 180 i bussfilen haha).

    Är rekommenderad att bli igångsatt då jag även föder stora barn (4400g och över).. inte så bra att föda hemma.

  • Mon 27 Apr 2020 11:27
    #6

    Jag hade en snabb första förlossning. Vattnet gick 22.30 och hon var ute 01.42. Jag hade inga värkar innan vattnet gick och jag var fullt öppen när jag kom in till sjukhuset. Hann vara där i 40 min innan hon kom ut.

    Inför andra var jag väldigt nervös, så jag blev beviljad igångsättning i v 38+0. Läkaren som undersökte mig då menade dock att jag var för omogen och att det antagligen skulle ta väldigt lång tid om dom satte igång mig då så jag fick tid för återbesök i v 38+6.

    Läget var då oförändrat men vi valde att köra ändå (jag var öppen ca 2 cm då). Dom tog hål på hinnorna och 2 1/2 h serenare var hon ute. Jag fick inget värkstimulerande dropp eller tabletter eller nått utan dom tog bara vattnet.

    En helt underbar förlossning som kändes väldigt kontrollerad.

    Jag blev beviljad igångsättning i vecka 21.

  • Mon 27 Apr 2020 13:57
    #7

    Tack för era svar!

    Då tänker jag nog allt lyfta detta med bm i veckan och se vad hon säger. Sambon är ju supernervös över att ev få missa förlossningen denna gång.

Svar på tråden Igångsättning pga snabba förlossningar? Vill höra era erfarenheter!