• jasseking

    Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.

    Hej alla fina.

    Jag är förkrossad rent ut sagt, låt mig förklara läget.

    Den 27 november förra året hittade jag min pappa död i sin bil. Han var 52 år gammal och hade dött av plötsligt hjärtstopp. Han hade alltså gått runt med en hjärtsjukdom utan att veta om det själv, så det hela kom som en chock. Vi hade en väldigt nära relation och bodde i princip tillsammans.

    Jag själv är 21 år gammal med två barn hemma på heltid.

    I samband med min pappas hastiga bortgång så framkom det att han var försäkrad via AFA och jag fick ett grundbelopp från dom på 93.000 kr.

    Begravningen kostade 39.650 kr och 23.000 av dom betalade AFA. (Begravningshjälp) resten valde jag att betala själv vilket var på ca 16.000. Därefter har jag lagt undan pengar för att ta körkort som jag börjat ta samt att jag ska betala gravstenen på ca 13.000.

    I fredags när jag kollade mitt sparkonto (där jag lagt undan pengarna) såg jag att Kronofogden varit inne och dragit av 13.156 kr. De har ej meddelat mig om att de ska göra detta, utan bara gjort det.

    Jag FÖRSTÅR att skulder ska betalas, och det är mitt egna fel att jag samlat på mig dessa skulder. Men får de verkligen göra såhär? ;( nu Måste jag välja mellan att betala min pappas gravsten eller att ta körkortet. Snälla säg att jag kan få tillbaka dessa pengar på något sätt! Jag hade gladeligen gått med på en avbetalning eller något, inte att de gör såhär TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-26 20:16
    PÅHOPP UNDANBES. HAR NI TIPS & RÅD SÅ UPPSKATTAS DET JÄTTE MYCKET. SOM SAGT - JAG VET ATT SKULDER SKA BETALAS OCH ATT DET VAR DUMT AV MIG ATT SAMLA PÅ MIG DOM FRÅN BÖRJAN.

  • Svar på tråden Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.
  • Anonym (Erika)

    Låt dödsboet betala begravningen det är inte din skuld.

  • Anonym (Tyvärr)

    Ja de får göra så.

    De har rätt att ta pengar som du har utöver existens .

    Ledsen för din skull men se det som att du blivit av med en del av skulden.

  • Anonym (Anonym)

    Jaa alltså, det får de faktiskt. Pengar som finns på dina konton räknas som dina pengar. Du borde med andra ord ha fixat sten och allt annat först, innan du förde över till dig själv. Dessvärre lär du inte få tillbaka pengarna, såvida du inte lyckas snyfta riktigt bra i telefon till handläggaren, men kanske inte ens då.

  • Anonym (Anonym)

    Förresten, var tog resten av pengarna vägen? Om du fick 93k och behövde betala begravning osv men ändå fick lite extra hjälp från AFA så borde du ju ha en hel del kvar?

  • Tecum

    Finns det inga tillgångar alls i dödsboet? Vad visar bouppteckningen? Är du ensam arvinge?
    Kronofogden får göra så, var glad om du kommer undan honom så lätt. Bättre då att försöka få gravstenen på avbetalning.
    Men om det finns tillgångar i dödsboet som du får ärva kan du låna med dem som säkerhet. En sån som du ska visserligen aldrig låna pengar men i en nödsituation kan det vara ett sätt.

  • jasseking
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 20:34:23 följande:

    Förresten, var tog resten av pengarna vägen? Om du fick 93k och behövde betala begravning osv men ändå fick lite extra hjälp från AFA så borde du ju ha en hel del kvar?


    Min pappa betalade halva vår hyra och efter hans bortgång har jag fått stå för den själv, tills jag lyckades få tag på något billigare nyligen.
  • jasseking
    Tecum skrev 2020-04-26 20:41:55 följande:

    Finns det inga tillgångar alls i dödsboet? Vad visar bouppteckningen? Är du ensam arvinge?

    Kronofogden får göra så, var glad om du kommer undan honom så lätt. Bättre då att försöka få gravstenen på avbetalning.

    Men om det finns tillgångar i dödsboet som du får ärva kan du låna med dem som säkerhet. En sån som du ska visserligen aldrig låna pengar men i en nödsituation kan det vara ett sätt.


    Förstår inte riktigt vad du menar med ?vad glad om du kommer undan honom så lätt? då det var hela min skuld hos Kronofogden som drogs? Har alltså ingenting där mer.

    Och nej, det finns inga tillgångar alls i dödsboet.
  • jasseking

    Jag ville mest veta om de fick göra så, och som jag förstått nu så får de det. Jag kommer ringa och prata med dom imorgon iallafall.

    Tack för svar.

    Behöver inga fler kommentarer angående vad jag gjort med resten av pengarna då jag redan svarat på den frågan.

  • Anonym (....)
    jasseking skrev 2020-04-26 20:46:41 följande:

    Min pappa betalade halva vår hyra och efter hans bortgång har jag fått stå för den själv, tills jag lyckades få tag på något billigare nyligen.


    Men du borde ju haft 77000 kr?
Svar på tråden Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.