• Anonym (Majsan)

Är pilotyrket kört nu?

Min granne är pilot på Norwegian och deras bolag har just begärts i konkurs. Han är nu extremt orolig för ekonomin framöver vilket så klart är förståeligt. Tror ni att man bara kan sitta lugnt och bara vänta ut det hela för snart är flyget igång igen? Om inte, finns det några naturliga karriärvägar för fd piloter som inte har annat än gymnasie- och pilotutbildning i bagaget?

Vet inte om det stämmer in på många piloter men han ser pilotyrket som ett extremt prestigeyrke som endast övermänniskor klarar av och är därmed mest intresserad av chefsjobb och liknande.

• Svar på tråden Är pilotyrket kört nu?
  • Anonym (Privat)

Privat och handelsflyg kommer alltid att behövas.

På en del ställen måste mat, mediciner och liknande flygas in.

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Privat) skrev 2020-04-26 23:03:05 följande:

Så du tror min granne kan få ett nytt pilotjobb snart?
  • Anonym (.)

Omskolning till lastbil eller buss kanske? Buss ligger väl närmast med tanke på att han har viss vana med passagerare.

Personligen tror jag detta bara är en tillfällig dipp, det är nog tillbaka på 60-70% i slutet av året eller så skulle jag gissa.

• Anonym (åbäket)
    Anonym (Privat) skrev 2020-04-26 23:03:05 följande:

Ja, och du tror inte alla kommer att slåss om de jobben nu?

För att lugna ts granne, tror att flygbranschen är stendöd ett bra tag framåt men förr eller senare kommer det igen och då kommer det behövas piloter igen.

Det är alltid bättre att göra någonting än att inte göra någonting. Så hittar han inget jobb är studier kanske nåt. Han är troligtvis smart och teknisk så ingenjör kanske? De har bra lön.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (åbäket) skrev 2020-04-26 23:09:49 följande:

Ja, och du tror inte alla kommer att slåss om de jobben nu?

För att lugna ts granne, tror att flygbranschen är stendöd ett bra tag framåt men förr eller senare kommer det igen och då kommer det behövas piloter igen.

Det är alltid bättre att göra någonting än att inte göra någonting. Så hittar han inget jobb är studier kanske nåt. Han är troligtvis smart och teknisk så ingenjör kanske? De har bra lön.

Jag har föreslagit studier men grannen som är 45 år menar att han är för gammal för så många års studerande och verkar också avigt inställd till studielån efter han betalat för pilotstudierna med egna pengar. Ingenjörsutbildning kräver väl också vissa ämnen som man har om man läst teknisk eller kanske natur. Tror han läst ekonomi eller samhälle på gymnasiet för drygt 25 år sedan.

Visst måste piloter ha in ett visst antal flygtimmar per år för att behålla sin licens(?) eller har jag missuppfattat nåt?
  • Aurora Borrealis

Ja, pilot är ett extremt prestigeyrke och ändast övermänniskor klarar av det, så ser jag det också. Polis kanske han skulle kunna titta närmare på om han klassificeras för? Måste ju också ha 100 kondition, psyke, och fysik. Han skulle kanske vara behjälplig som polis eller något sådant yrke? Det finns väl pilotjobb i räddninstjänsten, båt och ambulanshelikopter?

Tror folk kommer flyga mycket mindre, särskilt nu när man ser stora resultat på klimatet när det är corona. Det mycket stora ozonhålet i anktis har helt ofattbart stängts helt på bara några dagar, läste jag i nyhetsartiklarna idag. Helt otroligt! Det finns inget ozonhål i arktis mer nu! Googla om ni inte tror mig. Varför det har stängts kan diskuteras men det har stängts på bara en månad.

• Anonym (. 2)

Det kommer säkert igång så småningom, men kan ju ta något år eller två. Under tiden får han väl syssla med något mindre prestigefyllt för att ha råd att leva. Kanske han kan tänka sig lokförare? Det kräver visserligen utbildning, men kortare än ett år, och då har han ju två yrken sedan. Det är ju också en viss prestige.

• Anonym (D)

Resebranchen kommer nog att återhämta sig men det tar säkert ett år. Fraktflyg har tydligen fått ett uppsving med näthandeln men det lär vara många sökande till lediga jobb där. Slutligen behövs väl att någon krona kommer in och då blir det att överväga om man kan städa eller flippa hamburgare. En pilot har väl ingen utbildning som är användbar till något annat.

• Anonym (Reser ofta)

Flygtrafiken är alla gånger snart tillbaka där den bröts.
    Folk kommer inte känna mer "flygskam" än tidigare, det kan jag garantera.

Vi är många som flyger utomlands flera gånger varje år, och det kan jag lova att så fort det öppnas upp så är jag den första med en biljett söderöver!

Har förresten två resor inplanerade i höst... men de är ännu ovissa. Men jag hoppas!

• Anonym (dåligt för alla)

Nej, det är inte kört för piloter. Däremot kommer världen nu in i en stor ekonomisk depression. Räkna med över trettio procent arbetslöshet och störtdykning av bostadspriserna.

Ingen jävel kommer att bry sig om miljön. Man har inte råd med det.

• Anonym (Majsan)

Så förstår jag saken rätt att som pilot utan jobb just nu så är det bäst att övervintra med vilket jobb som helst så länge för om 1-3 år så lär det finnas nya pilotjobb att söka?

• Anonym (. 2)
    Anonym (Majsan) skrev 2020-04-27 12:40:05 följande:
    Så förstår jag saken rätt att som pilot utan jobb just nu så är det bäst att övervintra med vilket jobb som helst så länge för om 1-3 år så lär det finnas nya pilotjobb att söka?
    Så tror jag det blir. Veta kan ingen göra.
Svar på tråden Är pilotyrket kört nu?