• Längtar7

    1.5 års väntan

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt skaffa barn sedan september 2018. Alltså 1.5 år. I juni förra året fick jag MA i vecka 12 och i januari detta året fick jag vad jag tror är en kemisk graviditet. Plussade svagt utan stegring fyra dagar i rad sedan kom det som en vanlig mens en vecka försenat och sedan negativt test. Det känns som att jag håller på att bli tokig, varför blir jag inte gravid? Inga barn sedan innan, friska vad vi vet och snart 25 respektive 27 år. Jag kan inte få hjälp än då jag ännu inte fyllt 25. Det jag funderar över är, låter det som att det är helt kört? Jag inbillar mig själv att ?snart händer det? eftersom jag faktiskt plussat två olika tillfällen tidigare, men samtidigt så skrämmer det mig väldigt mycket att det inte händer något mer. Är det något som inte fungerar hos oss? Är det någon som det också tagit tid för, men som plötsligt lyckats? ??

  • Svar på tråden 1.5 års väntan
  • Anonym (Anonym)

    Kan ni inte börja med en utredning först? Där finns väl ingen åldersgräns åtminstone.

    Har du bra koll på ägglossningen?

  • Anonym (Mamma2018)

    Vi var oskyddade i 4år (jag var 26-30år) utan att något "olycka" skedde. Sen när vi väl vile bli gravida hade jag låga tankar om att de skulle gå pga det (kollade rom upp om ivf/adoption) men ett år senare lagom till min födelsedag fick vi ett plus.

  • Anonym (Katten)

    En utredning bör du väll få göra innan du fyllt 25? Jag på nyss fyllda 24 är precis klar med vår utredning och där visade det sig vara problem. Vill verkligen rekommendera att göra en utredning så snart du kan egentligen! Nu vet vi att vi kan lägga ner försöken helt för det kommer inte gå. Jag behöver inte bli ledsen varje gång mensen kommer och ha förhoppningar. Vi kan sluta ha sex när vi måste osv. Bara att vänta ett par år i ivf kön och förhoppningsvis lyckas den vägen. Vet verkligen hur tufft det är. Lycka till och kramar till dig som kämpar på!

  • Anonym (jocelin)

    Hej ts! Jag vill skicka massa pepp till dig! Jag vill även säga att jag håller med ovanstående person som skrev att försök få en utredning. Jag är över 30 och jag och min sambo började också planera barn genom oskyddat sex hösten 2018, 1 år passerade, och jag mådde så himla dåligt så jag hade knappt ork till att ta tag i det. Men i februari i år tog jag tag i det och ringde och i mars påbörjade vi vår fertilitetsutredning. Allt såg bra ut hos sambon, men på mig hittade dem en polyp, en slags tillväxtnad i livmodern som måste opereras bort. De sa att det var denna polyp som troligtvis är hindret som gör att vi inte blir gravida. I samband med att jag skulle få kallelse till operation så bröt coronan ut och min op har blivit uppskjuten. Idag är ovissheten när jag ska få opereras och ta bort min polyp så jobbig och jag mår så dåligt att veta att jag inte kan bli gravid hur mycket vi än vill och försöker, utan jag måste först opereras. 


    Med det sagt, jag ångrar att jag inte tog tag i det tidigare, sökte hjälp! då hade vi sluppit alla de månader jag var helt förkrossad vid mens, nu vet jag i alla fall vad som troligtvis är felet och slipper grubbla. 

    Låt inte tiden gå, sök hjälp, precis som ovanstående skrev också, jag är helt säker på att alla är berättigade att få hjälp med fertilitetsutredning trots ålder! 

    lycka till och massa pepp till dig! 

Svar på tråden 1.5 års väntan