• ttttherese12344

    Underhåll

    Hej

    Sonen har fyllt 18. Pappan har betalat underhåll direkt till mig förut. Å nu vill han betala till sonens konto. Jag får försörjningsstöd. Sonen slutar gymnasiet i juni nästa år och lämnar inte in nån egen ansökan utan söker med mig.

    Detta krånglar till det för oss. Vi får inte föra över pengar mellan oss för det räknas som inkomst. Å han kan självklart ge mig kontanter eller att jag väntar med handling tills han slutar skolan på dagarna. Men det känns ändå knepigt att underhållet ska till sonen nu.

    Finns det nåt jag kan göra för att förhindra detta?

  • Svar på tråden Underhåll
  • ttttherese12344

    Jo det förstår jag. Svårt att förklara hur jag menar kanske. För nåt år sen så gör de jag över 1000 kr till dottern. Som bodde hemma. Så vi hörde till samma hushåll. Å då räknade soc med den 1000 som inkomst för dottern så vi fick avdrag med 1000 nästa månad. Trots att de visste om vår situation å att alla pengar vi hade var från försörjningsstöd.

    Jag frågade hur vi skulle gjort å de svarade att vi skulle använt kontanter.

  • Långbenopluto
    ttttherese12344 skrev 2020-04-27 16:08:46 följande:
    Jo det förstår jag. Svårt att förklara hur jag menar kanske. För nåt år sen så gör de jag över 1000 kr till dottern. Som bodde hemma. Så vi hörde till samma hushåll. Å då räknade soc med den 1000 som inkomst för dottern så vi fick avdrag med 1000 nästa månad. Trots att de visste om vår situation å att alla pengar vi hade var från försörjningsstöd.
    Jag frågade hur vi skulle gjort å de svarade att vi skulle använt kontanter.
    Men sonen är i ditt hushåll så då förstår dom vilka pengar det handlar om.
  • Mortiscia80

    Sluta föra över pengar till dina barn om soc är så idiotiska att de räknar det som inkomst. Underhåll är till för att täcka DINA kostnader för att ha barn boende hemma, det ska inte vara någon slags månadspeng till dem utan det ska finnas på DITT konto. Har du så liten inkomst att du måste ansöka om socbidrag har du knappast råd att skänka bort en tusenlapp i månaden.

  • ttttherese12344

    Nej det har jag definitivt inte. Just detta med dottern var att hon behövde kläder. Slutade skolan 16.30. Nu Så hem tar 1 timme å sen tillbaka till stan så skulle butikerna typ stängt. Därför förde jag över. Trodde aldrig att de skulle dra pengar. Förstår ju om det kommer in från nån annan än familjen.

    Får göra som så att han betalar lite räkningar för underhållet så löser det sig

  • ttttherese12344

    Nej det har jag definitivt inte. Just detta med dottern var att hon behövde kläder. Slutade skolan 16.30. Nu Så hem tar 1 timme å sen tillbaka till stan så skulle butikerna typ stängt. Därför förde jag över. Trodde aldrig att de skulle dra pengar. Förstår ju om det kommer in från nån annan än familjen.

    Får göra som så att han betalar lite räkningar för underhållet så löser det sig

  • ttttherese12344

    Nej det har jag definitivt inte. Just detta med dottern var att hon behövde kläder. Slutade skolan 16.30. Nu Så hem tar 1 timme å sen tillbaka till stan så skulle butikerna typ stängt. Därför förde jag över. Trodde aldrig att de skulle dra pengar. Förstår ju om det kommer in från nån annan än familjen.

    Får göra som så att han betalar lite räkningar för underhållet så löser det sig

  • ttttherese12344

    Hon bodde hemma, hade fyllt 18 och hoppat av gymnasiet. Fick 1300 ungefär i nåt från af. Så hon var tvingad att söka försörjningsstöd.

  • Jamesdio

    Fixa ett kort typ Rocker eller PFC dit sonen kan swisha pengarna. Kortet kan du sedan använda och betala med.

  • Jamesdio

    Fixa ett kort typ Rocker eller PFC dit sonen kan swisha pengarna. Kortet kan du sedan använda och betala med.

  • MRAKas
    ttttherese12344 skrev 2020-04-27 15:38:22 följande:

    Hej

    Sonen har fyllt 18. Pappan har betalat underhåll direkt till mig förut. Å nu vill han betala till sonens konto. Jag får försörjningsstöd. Sonen slutar gymnasiet i juni nästa år och lämnar inte in nån egen ansökan utan söker med mig.


    Jag förstår inte problematiken riktigt...

    Underhållsbidrag SKA enligt reglerna betalas direkt till barnet efter att det är myndigt, det ska gå till BARNETS försörjning, det är inte dina pengar.
    Det jag finner rimligt vore väl att du istället i samband med denna förändring gör upp tillsammans med barnet att denne nu får ta mer eget ansvar sina utgifter.
    Samt börja betala för sig hemma när skolan är slut.

    Ansökan om vad? Ditt barn är 18 o har slutat gymnasiet, ska ni skicka in gemensamma jobbansökningar?

    Varför får jag vibbarna av att ni enbart tänker på olika bidrag?

    JOBB!!! Ungen är då 19, har till o med en gymnasieutbildning, han ska söka och skaffa sig ett JOBB!
Svar på tråden Underhåll