• Anonym (Snälla hjälp!)

Har du haft myomnekros?

Är relativt säker på att jag har myomnekros eller jag hoppas på att myomet håller på att dö i varje fall. Försöker göra det kort:

Från ingenstans får jag vansinnigt ont i magen. Bland den värsta smärtan jag upplevt.
    Det krampar först i livmodern och flyttar sig efter en stund till höger sida.
    Kräks under flera timmar och är kallsvettig. Ingen position hjälper smärtan.
    Fruktansvärd smärta som skjuter ner i benet.
    Tryck över ändtarm, urinblåsa och livmoder.
    Ont i brösten trots att det inte är pms-tider.
    Som knivar som skär när jag kissar under två veckor efter anfallet. Penicillin hjälper inte.
    Känns som att jag skulle vara svullen i underlivet när jag sitter ner och ställer mig upp i 2 veckor efteråt.
    En konstig tyngdkänsla i livmodern. Får även som knivhugg ibland i området.
    Magen svullen och det känns som ett bowlingklot när jag går och rör mig i 5 dagar efter det här.
    Gör ont att ens peta på magen under dessa 5 dagar.
    Det akuta anfallet varade i drygt 6 timmar.

Dag 5 får jag äntligen läkarhjälp och får konstaterat tre stycken myom varav ett är stort. Gyn vill ta bort hela livmodern utan diskussion och det går jag inte med på förstås och nu väntar jag på att få träffa en annan gyn. Det här hände för 2 månader sen.

Vad jag har googlat mig till så kan eventuellt det stora myomet som hänger på en stjälk vridit sig eller gått in i nekros, hoppas på det sista så att det försvinner utan behandling.

Det enda jag hade märkt innan diagnosen under ett halvår var tryck på urinblåsan och ansträngningsinkontinens men det försvann i samband med anfallet. Fast nu är det eventuellt på väg tillbaka.

Känner du igen dig i något av det här? Vad hände dig? Hur gick det i långa loppet? Vilken behandling blev det för dig? Blev det ingen behandling alls? Vilken operation fick du eller blev du behandlad med hormoner? Jag blir glad för minsta lilla hjälp då jag känner mig väldigt uppgiven och orolig för hur det ska bli med allt just nu och läkarhjälp verkar dröja och säkert operation också om det blir så pga pandemin.

• Svar på tråden Har du haft myomnekros?
  • Anonym (.)

Hur gammal är du? 

Storlek på dina myom?

Ska du undersöka om den fått nekros? berätta gärna resultatet isf

• Anonym (Snälla hjälp!)
    Anonym (.) skrev 2020-05-01 19:36:07 följande:
    Hur gammal är du? 

Storlek på dina myom?

Ska du undersöka om den fått nekros? berätta gärna resultatet isf
    Medelålders. Ett utanpå livmodern är ganska stort, dom andra inuti inte lika stora.

Vet inte hur man undersöker om den har fått nekros men jag ska på vidare uppföljning och opereras så jag får väl se på nästa besök.

Har du eller har du haft myom? Hur gick det för dig isf?
  • Anonym (.)
    Anonym (Snälla hjälp!) skrev 2020-05-04 20:19:28 följande:
    Medelålders. Ett utanpå livmodern är ganska stort, dom andra inuti inte lika stora.

Vet inte hur man undersöker om den har fått nekros men jag ska på vidare uppföljning och opereras så jag får väl se på nästa besök.

Har du eller har du haft myom? Hur gick det för dig isf?
    Ja jag har ett stort myom inuti livmodern. Jag ska också opereras, har inte gjort det än. Vilken typ av operation ska du göra?
  • Anonym (Snälla hjälp!)
    Anonym (.) skrev 2020-05-04 21:21:33 följande:
    Ja jag har ett stort myom inuti livmodern. Jag ska också opereras, har inte gjort det än. Vilken typ av operation ska du göra?
    Hur stort? Har du ont? Hur länge måste du vänta om du vet det? Jag har inte fått slutgiltigt svar än då jag ville byta gyn så jag vet inte än men jag kommer att vägra allt utom lapraskopi som knipsar bort myomen. Ska du ta bort livmodern eller vad ska du göra? Hur länge har du haft det? Har ingen aning om hur länge jag har haft mina.
  • Anonym (.)
    Anonym (Snälla hjälp!) skrev 2020-05-04 22:09:52 följande:
    Hur stort? Har du ont? Hur länge måste du vänta om du vet det? Jag har inte fått slutgiltigt svar än då jag ville byta gyn så jag vet inte än men jag kommer att vägra allt utom lapraskopi som knipsar bort myomen. Ska du ta bort livmodern eller vad ska du göra? Hur länge har du haft det? Har ingen aning om hur länge jag har haft mina.
    Min är drygt 9 * 7 cm, din då?Ja jag har ont. Jag fick reda på den ganska nyligen. Dom sade att det är 3 månaders väntetid, men förmodligen så kommer jag att begära att få byta mottagning för att jag känner mig inte trygg med kirurgen. Jag har bett om att få prata med chefen så att jag kan få hjälp att byta mottagning, men ingen har hört av sig. Jag ska göra en sådan där operation där man endast tar bort själva myomet.Jag ska absolut INTE ta bort livmodern. Jag vet inte hur länge jag haft min. 
  • Anonym (Snälla hjälp!)
    Anonym (.) skrev 2020-05-04 22:26:02 följande:
    Min är drygt 9 * 7 cm, din då?Ja jag har ont. Jag fick reda på den ganska nyligen. Dom sade att det är 3 månaders väntetid, men förmodligen så kommer jag att begära att få byta mottagning för att jag känner mig inte trygg med kirurgen. Jag har bett om att få prata med chefen så att jag kan få hjälp att byta mottagning, men ingen har hört av sig. Jag ska göra en sådan där operation där man endast tar bort själva myomet.Jag ska absolut INTE ta bort livmodern. Jag vet inte hur länge jag haft min. 
    För tre månader sen var den största 7x6 cm. Måste kolla upp det igen om dom har vuxit. Hur går det för dig? Vet du om dom tänkte gå in genom slidan eller magen på dig? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Snälla hjälp!) skrev 2020-05-14 17:49:27 följande:
    För tre månader sen var den största 7x6 cm. Måste kolla upp det igen om dom har vuxit. Hur går det för dig? Vet du om dom tänkte gå in genom slidan eller magen på dig? 
    Dom har fortfarande inte ringt upp mig. Jag bad att få prata med någon chef. Jobbig situation. Velar fram och tillbaka om jag enbart ska be om att få byta läkare eller byta sjukhus.

Det känns som att Myomet fortsätter att växa och symtomen blir bara värre och värre. På kort tid. Den är gigantisk, den både syns och känns utanpå.

Hon sade att det blir genom magen.

Hur går det för dig?

Ska dom gå genom magen eller underlivet på dig? Öppen bukoperation eller titthål?

Intressant att höra från någon med samma problem. 
Svar på tråden Har du haft myomnekros?