Har du haft myomnekros?
Är relativt säker på att jag har myomnekros eller jag hoppas på att myomet håller på att dö i varje fall. Försöker göra det kort:
Från ingenstans får jag vansinnigt ont i magen. Bland den värsta smärtan jag upplevt.
Det krampar först i livmodern och flyttar sig efter en stund till höger sida.
Kräks under flera timmar och är kallsvettig. Ingen position hjälper smärtan.
Fruktansvärd smärta som skjuter ner i benet.
Tryck över ändtarm, urinblåsa och livmoder.
Ont i brösten trots att det inte är pms-tider.
Som knivar som skär när jag kissar under två veckor efter anfallet. Penicillin hjälper inte.
Känns som att jag skulle vara svullen i underlivet när jag sitter ner och ställer mig upp i 2 veckor efteråt.
En konstig tyngdkänsla i livmodern. Får även som knivhugg ibland i området.
Magen svullen och det känns som ett bowlingklot när jag går och rör mig i 5 dagar efter det här.
Gör ont att ens peta på magen under dessa 5 dagar.
Det akuta anfallet varade i drygt 6 timmar.
Dag 5 får jag äntligen läkarhjälp och får konstaterat tre stycken myom varav ett är stort. Gyn vill ta bort hela livmodern utan diskussion och det går jag inte med på förstås och nu väntar jag på att få träffa en annan gyn. Det här hände för 2 månader sen.
Vad jag har googlat mig till så kan eventuellt det stora myomet som hänger på en stjälk vridit sig eller gått in i nekros, hoppas på det sista så att det försvinner utan behandling.
Det enda jag hade märkt innan diagnosen under ett halvår var tryck på urinblåsan och ansträngningsinkontinens men det försvann i samband med anfallet. Fast nu är det eventuellt på väg tillbaka.
Känner du igen dig i något av det här? Vad hände dig? Hur gick det i långa loppet? Vilken behandling blev det för dig? Blev det ingen behandling alls? Vilken operation fick du eller blev du behandlad med hormoner? Jag blir glad för minsta lilla hjälp då jag känner mig väldigt uppgiven och orolig för hur det ska bli med allt just nu och läkarhjälp verkar dröja och säkert operation också om det blir så pga pandemin.