• Anonym (Samma/skillnad?)

MIBG-skint / NM Binjuremärgsscint, SPECT.

Fråga är det skillnad på dessa och vad de kollar?
    Undrar då jag bara för en månad sedan gjorde en MIBG-scint med radioaktiva isotoper på binjurar.
    Och nu för en vecka sedan så beställde dom en remiss till en NM Binjuremärgsscint, SPECT.

NM står väl troligtvis för nukleärmedicin, vilket även den förra undersökningen  var.
    Den förra var under två dagar, injektion ena dagen och bilder nästa, bildserier på 35minuter stycket och två serier.

• Svar på tråden MIBG-skint / NM Binjuremärgsscint, SPECT.
  • Mrs Moneybags

Har de inte sagt vad de ska kolla?
    Spontant låter det som att de skulle vilja se om du har några förändringar i binjurarna. 

Mrs Moneybags skrev 2020-04-27 17:38:19 följande:
    Har de inte sagt vad de ska kolla?
    Spontant låter det som att de skulle vilja se om du har några förändringar i binjurarna. 

Nått är fel kroppen, och njurar har man sett har en obalans i hormonen renin och aldesteron.
    Och under saltbelastning får ett ökat reninvärde.
    Även extrema fysisk påverkan, som hud, blodtryck som är för högt reagerar inte ens på mediciner.

Binjurar och feocromocytom och den första visade inga uppenbara hållpunkter för feocromocytom.(Läkares ord = Gjort en MIBG-scintigrafi som inte visar några uppenbara hållpunkter för feokromocytom. Lite oklart egentligen vad patientens prover står för och jag tycker att vi får göra en ny provtagning.)
    Denna senare är för binjuremärg ser det ut som, men var inte den med andra det med undrar man verkligen.
    Då man satte en ~35minuters bildtagning över binjurar(och en liknande helkropp), borde inte binjuremärgen varit med där, eller är det så att kameran man använde bara tittar efter isotoperna och deras nedbrytning?

Mrs Moneybags skrev 2020-04-27 17:40:05 följande:
    Nukleärmedicin är bara avdelningen som sköter de olika röntgenapparaterna.

Det är jag helt med på, var mer för om någon inte greppade förkortningen.

• Mrs Moneybags

Ja, feokromocytom var det första jag tänkte på. Hoppas du får svar snart på vad det kan vara som ställer till det så i kroppen. Hoppas du är i Sthlm, Gbg, Uppsala eller Lund där de främsta experterna på sådana saker finns.

Mrs Moneybags skrev 2020-04-27 21:06:37 följande:
    Ja, feokromocytom var det första jag tänkte på. Hoppas du får svar snart på vad det kan vara som ställer till det så i kroppen. Hoppas du är i Sthlm, Gbg, Uppsala eller Lund där de främsta experterna på sådana saker finns.

Man såg en ~1cm förändring i DT-röntgen på ena binjure, detta är dock väldigt vanligt som jag förstår det och inga problem ofta, varken med cancer eller annat som jag förstått det.
    Men om det är en begynnande feocromocytom, så kanske den inte visar sig tillräckligt än för fastna på bild.

Det är inte första gången jag varit hos läkaren för tidigt och innan det visar sig rejält.(på prover och så)
    Historierna jag läste kring feocromocytom var rätt brutalt nedslående för de flesta, då de flesta fick sin diagnos post mortum.
    Tror det var så höga siffror som 50% fick diagnosen post mortum.

Men skillnaden på dessa två jag tog upp, är att denna är enstaka bilder, medans MIBG-scint är långa serier.
    Förstår inte riktigt varför vad som händer faktiskt.
    Mår för stunden bra, men varit rätt kass länge i nästan ett år.
    Bor i Västsverige så har nån timmes bilresa till Sahlgrenska, och förstår dom är mycket duktiga på detta område där.

Finner det lite udda att man pratar om en till liknande, tycker man borde sett allt man ville på första bildserien.
    Men kanske andra isotoper fastnar i binjuremärgen istället, och att man aldrig såg tillräckligt i den i första bildserien.

Hade dubbla värden på adrenalin och noradrenalin, och 60% över på referens värdet på vanillinmadelat.
    Renin som ökar under saltbelastning.
    För hög kvot på mellan renin och aldesteron.

Andra värden är bra, haft låga kaliumvärden, men de är bra nu efter slutade man lakrits blev alltid 1-2st turkispeppar efter kvällsmaten för man tyckte det var gott.
    Värdet steg då till 3,8, och referens är 3,4 om jag minns rätt.
    Kolesterol och hela faderullan är bra annars, B12 och folat är i en gråzon, men vidare test på B12 säger ingen brist förekommer.

Folat vet jag inte, men pressade dom inte då de var sura att jag förstod mina värden var i en gråzon och MÅSTE leda till mer prover för säkerställa ingen brist existerar.
    Det gillade dom inte alls, hade tom ett papper ifrån sjukvården vi står under som sade detta om gråzonsvärdena, sällan man ser läkare bli så sura över sånt.

Jaja, jag får se vad är, ska ringa klinisk fysiologi inom och fråga.
    Sist kom jag in på en vecka från remiss till få en tid, fick nog 5 dagars förvarning och de ringde upp mig också.
    Pappret med förhållningsorder fick jag dagen efter, det var medcinfri och en hel del laxerande och fastande.

• Mrs Moneybags

Själv har jag paragangliom, som ju liknar feokromocytom. Jag opererade bort min knöl i februari.

Det finns många som lever länge och väl med dessa diagnoser, och de allra flesta såna här knölar är godartade.

Mrs Moneybags skrev 2020-04-28 06:12:02 följande:
    Själv har jag paragangliom, som ju liknar feokromocytom. Jag opererade bort min knöl i februari.

Det finns många som lever länge och väl med dessa diagnoser, och de allra flesta såna här knölar är godartade.

Jo, jag förstått att tumörer på binjurar är endast ~2% maligna, det är ju skönt att ha i ryggen.
    Så slipper man fundera på det för mycket.

Kanske lite tur det inte var feocromocytom ändå, och med tanke på att intensivvård krävs efter operation.
    Och den feocromocytoma har en klart ökad risk också.

Vi får se vad som sker, allt kommer ju ta tid det förstår jag och pga COVID-19.

Mrs Moneybags skrev 2020-04-28 06:12:02 följande:

Förresten var din OP. också intensivvård efter OP?

Frågar för jag har funderingar på kanske det alltid är besvärligare operationer och när man opererar bort binjurar eller tar bort tumörer.
    Du opererade inte bort hela binjuren?
    Vet jag läste en del om detta, och verkade som man ofta tog bort den framför att bara ta bort det som är dåligt.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Samma/skillnad?) skrev 2020-04-29 11:47:36 följande:

Förresten var din OP. också intensivvård efter OP?

Frågar för jag har funderingar på kanske det alltid är besvärligare operationer och när man opererar bort binjurar eller tar bort tumörer.
    Du opererade inte bort hela binjuren?
    Vet jag läste en del om detta, och verkade som man ofta tog bort den framför att bara ta bort det som är dåligt.

Min tumör satt i buken och jag opererade bort den med öppen operation (inte titthål, alltså) i februari. 
    Jag vet inte riktigt hur man gör när man opererar bort feokromocytom i binjuren. 

Jag låg inne i en vecka, fick epidural mot smärtan första dagarna och sedan tabletter. Ingen dans på rosor, men ändå lättare än min hjärtoperation 2017. 
    Mrs Moneybags skrev 2020-04-29 11:58:42 följande:
    Min tumör satt i buken och jag opererade bort den med öppen operation (inte titthål, alltså) i februari. 
    Jag vet inte riktigt hur man gör när man opererar bort feokromocytom i binjuren. 

Jag låg inne i en vecka, fick epidural mot smärtan första dagarna och sedan tabletter. Ingen dans på rosor, men ändå lättare än min hjärtoperation 2017. 

Feocromocytom verkar det som man börjar med titthål, men öppnar buken om det visar spridning.
    Men ingen intensivvård på din?

• Mrs Moneybags
    Anonym (Samma/skillnad?) skrev 2020-04-29 12:10:43 följande:

Feocromocytom verkar det som man börjar med titthål, men öppnar buken om det visar spridning.
    Men ingen intensivvård på din?

Nej, ingen intensivvård. Bara förbehandling före operation, operation och eftervård. Nu är det uppföljning livet ut. 
    Mrs Moneybags skrev 2020-04-29 14:32:11 följande:
    Nej, ingen intensivvård. Bara förbehandling före operation, operation och eftervård. Nu är det uppföljning livet ut. 

Oki.

Vi får se hur detta utvecklar sig, men som sagt vad och med corona, så kommer nog detta ta lång tid :s
    Om nu inte man använder första bildserien som motivation för denna, kanske det kan gå fortare då.

Mår som tur är bra bättre senaste månaden, än dom 9 månaderna sedan de startade jobba sig för mig.
    Stundtals under denna tid har jag varit så kass att jag inte kan ta hand om mig själv ens, ofta nån timme kvällstid av någon underlig anledning.
    Men även andra tider, sjukskriven långa stunder, utom nu den sista månaden.
    Nu går det jobba på bra faktiskt, men känner nått är fel i kroppen.

Startade med ett yrselanfall, nått jag aldrig haft innan.
    Även haft ett partillfällen där jag funderar på om jag inte har "svimmat" också.
    Men svårt och vet när ingen såg det, men haft ett par ggr där jag lagt mig i soffan och sen bara svart och sen vaknar par timmar senare.
    Visst var man trött, men så somnar jag inte.
    Blodtryck som inte reagerar på medicinerna ens.

Är nog inte direkt orolig, men man vill ju veta vad som sker.
    Därav ens nyfikenhet och frågor på området.

Svar på tråden MIBG-skint / NM Binjuremärgsscint, SPECT.