Jag vet 2 kvinnor i typ 35-40 års åldern, som hamnade i samma situation som du. De härdade ut. Levde med knappa marginaler. Den ena träffade en ny för 3 år sedan (hon var singel i några år), när hon var singel så förföll huset i lite sakta takt, och ingen direkt renovering pågick, då inga pengar fanns. Men nu är huset återigen på rätt väg, när de är två som kämpar tillsammans.
Den andra tjejen hon dejtar en kille nu. Även där har inget hänt i huset sista åren. Hon klipper gräset, städar och skottar snö på vintern. Men det känns som det kommer lösa sig för hennes del också.
Det jag vill säga är att man inte alltid måste räkna med att situationen blir oförändrad för resten av livet. Vårt hus köpte vi av ett äldre par i 90års åldern, det var i princip inget renoverat efter 1990. Hus förfaller ganska sakta, om man håller dem varma, ser till att taket är helt, och att det inte blir fuktskador. Man måste inte ha det senaste tapeterna, och golvet måste inte bytas ut även om det börjar bli lite slitet.
Det kanske bara är en tillfällig svacka. Går det runt ekonomiskt för dig, skulle jag lätt behålla huset om du trivs i det. Du kan säkert hitta nån ny partner när dina sår läkt.