• Tue 28 Apr 2020 14:41
    1068 visningar
    21 svar
    21
    1068

    Bestulna i hemmet av luder till gäster

    Hej. Jag skriver denna tråd för att förhoppningsvis få lite tips på hur jag bör hantera en viss situation.

    Jag bor i princip hos min pojkvän, men är skriven hos mina föräldrar. I helgen bjöd vi in lite vänner för att kröka och mest hänga. Dagen efter upptäckte vi att saker saknades, spritskåpet var tömt (ca 4-5 spritflaskor) och även ett nytt set whiskeyglass som min pojkvän nyligen fått i present. Slutligen hade de även snott mina airpods som jag fått i present, och som varken jag eller mina föräldrar skulle ha råd att ersätta. Vi förstod att någon vi bjudit in hade snott från oss, och det är inte svårt att lista ut vem. Två killar som kom (varav en är nära min pojkvän men även lider av alkoholism) vet jag är kriminella och rätt struliga. Den andra killen är omyndig, men förmodligen var det han som tog initiativ till att plocka grejer. De andra som kom över är vi mycket nära och vet inte gjorde något, dessutom var det bara de förstnämnda killarna som hade tillfälle att stjäla då de under natten blev ensamma i lägenheten då jag var ute och min pojkvän hade gått och lagt sig sovrummet.

    Vad ska jag göra? Kan jag anmäla eller är det meningslöst? Kontakta föräldrar? Annat? Har försökt ta kontakt med killarna men inget svar...

    De sysslar som sagt med kriminalitet och den ena är diagnostiserad alkoholist (som ej behandlas utan ränner runt och super dagarna i ända). Den andra är som sagt omyndig och båda är skrivna hos föräldrar.

    Om jag inte på nått sätt kan få vår egendom tillbaka så är jag villig att dra till med något bara för att jävlas, så förbannad jag är över det här!

  • Svar på tråden Bestulna i hemmet av luder till gäster
  • Tue 28 Apr 2020 14:45
    #1
    +1

    Ni kommer ingenvart med en anmälan, eller att prata med föräldrarna. Fundera över vilket sällskap ni håller och bryt med de ni misstänker är kriminella.

    Tänker du verkligen gå ner i sandlådenivå för det här....?

  • Tue 28 Apr 2020 14:52
    #2
    +2

    varför bjuder ni hem folk som ni inte litar på? En anmälan leder ingen vart. Men skriv ett sms och hota med det. Säg att om sakerna inte återkommer sarast så kommer ni anmäla och lämna ut deras namn till polisen. 

  • Tue 28 Apr 2020 15:05
    #3
    viseversa skrev 2020-04-28 14:52:23 följande:

    varför bjuder ni hem folk som ni inte litar på? En anmälan leder ingen vart. Men skriv ett sms och hota med det. Säg att om sakerna inte återkommer sarast så kommer ni anmäla och lämna ut deras namn till polisen. 


    Det var ju faktiskt så att vi inte hade en aning om att vi inte kunde lita på dem. Den ena killen är som sagt min pojkväns närmsta vän sedan barnsben, det är mest på senare år som han verkligen rört till det för sig själv. Den andra killen har varit nära vän till min kille, men som han inte haft kontakt med på några år. Det är egentligen inte sakerna som blev stulna som är värst, min pojkvän är knäckt. Han har gjort så mycket för att hjälpa kompisen och försvarar honom till och med nu medans han bara undviker och förnekar. Jag vill inte att de ska komma undan, men att hota med anmälan vet jag inte. Om det inte finns risk för att det ska bli några rättsliga konsekvenser så vet jag att de har koll på det och inte kommer att bry sig. 
  • Tue 28 Apr 2020 15:20
    #4

    Det kommer aldrig bli några rättsliga konsekvenser av några spritflaskor, kristallglas och ett par airpods.

    Fattar inte din pojkvän att det är dags att bryta med dessa människor efter detta, och dessutom försvarar dem, hur tycker du det låter?

  • Tue 28 Apr 2020 15:25
    #5
    Mortiscia80 skrev 2020-04-28 14:45:51 följande:

    Ni kommer ingenvart med en anmälan, eller att prata med föräldrarna. Fundera över vilket sällskap ni håller och bryt med de ni misstänker är kriminella.

    Tänker du verkligen gå ner i sandlådenivå för det här....?


    Ja jag förstår att det inte är världens största grej och jag förstår att det är omoget att vilja "hämnas", men killen är alltså min pojkväns närmsta vän. Vi har låtit honom bo här när han haft det jobbigt hemma och vi har båda försökt hjälpa honom och han tackar oss såhär liksom. Killen är redan skyldig min pojkvän pengar som han inte kunnat få fram och som min pojkvän har låtit gå, trots vår ekonomi. Sakerna som blev stulna uppgår mot 3000 kr, vilket är mer än vad vi tillsammans får in på en månad då vi båda går på gymnasiet och bor själva. Killarna som gjorde detta vet om det här, och jag tänker inte låta detta gå utan att ens försöka göra nånting. 
  • Tue 28 Apr 2020 15:28
    #6
    Finansen7 skrev 2020-04-28 15:20:53 följande:

    Det kommer aldrig bli några rättsliga konsekvenser av några spritflaskor, kristallglas och ett par airpods.

    Fattar inte din pojkvän att det är dags att bryta med dessa människor efter detta, och dessutom försvarar dem, hur tycker du det låter?


    Han försvarar inte handlingarna, men han vill nog inte riktigt inse att hans egna vänner skulle göra såhär. Han har tydligen felaktigt anklagad ena killen tidigare vilket förstörde mycket mellan dem och han är rädd att förstöra hela vänskapen ifall hans kompis mot förmodan skulle vara oskyldig... Om det hade gått att bevisa med full säkerhet att det var dem skulle han bryta kontakten på en sekund.  
  • Tue 28 Apr 2020 15:37
    #7

    Ingen kommer bry sig om en anmälan. Enda sättet att få tillbaka grejerna är att hålla tyst om saken och gå dit för att ?festa?. Sen plocka med er era grejer eller annat. Jag hade blivit vansinnig. Äckliga råttor.

  • Tue 28 Apr 2020 17:32
    #8

    Men släpp bara inte in dem igen och om din kille vill umgås med kriminella så får han i så fall göra det utanför ert hem.

    Så får han väl skylla på att du är en hysterisk bitch då om det känns bättre.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Tue 28 Apr 2020 17:40
    #9
    Jagharingetliv skrev 2020-04-28 15:28:30 följande:

    Han försvarar inte handlingarna, men han vill nog inte riktigt inse att hans egna vänner skulle göra såhär. Han har tydligen felaktigt anklagad ena killen tidigare vilket förstörde mycket mellan dem och han är rädd att förstöra hela vänskapen ifall hans kompis mot förmodan skulle vara oskyldig... Om det hade gått att bevisa med full säkerhet att det var dem skulle han bryta kontakten på en sekund.  


    Ni kommer ingenstans med det här. Din kille kommer inte anklaga dem och ni har inga bevis.
  • Tue 28 Apr 2020 18:36
    #10
    +1
    viseversa skrev 2020-04-28 14:52:23 följande:

    varför bjuder ni hem folk som ni inte litar på? En anmälan leder ingen vart. Men skriv ett sms och hota med det. Säg att om sakerna inte återkommer sarast så kommer ni anmäla och lämna ut deras namn till polisen. 


    Ännu mer underligt är det att hålla fest i coronatider.

    TS, om ni bjuder in prostituerade (även om de är vänner till din kille) så får man nog räkna med att det kan medföra en del problem...
Svar på tråden Bestulna i hemmet av luder till gäster