• Skeppsvarvet

Falskt positivt gravtest?

Tog ett gravtest i söndags förra veckan (19e april) eftersom mensen varit sen och vi haft oskyddat sex vid ÄL. Det visade snabbt starkt positivt. Fick sen en blödning efter sex några dagar senare. Blödde torsdag (23 april), fredag, inget lördag, söndag. Inget måndag och idag (28 april) tog jag ett nytt test som visade negativt?..

Har läst massor att man inte kan få falska positiva test, och att hcg-hormonet inte försvinner ur kroppen förrän flera veckor efter eventuellt MF, så hur kan det ha visat positivt och nu negativt? Är jag gravid eller inte?

Har haft molvärk i magen 1,5 vecka innan BIM vilket jag annars brukar ha 1-2 dagar innan mens, rejält ont i brösten (mer än vid mens) och tycker att mina bröstvårtor förändrats. Nu har jag dock inte ont i brösten längre.. Tröttare, kåtare och hungrigare än vanligt dock.

Köpte ett digitalt test som jag ska ta imorgonbitti, men tills dess - vad tror ni?..

Tacksam för svar ????????

• Svar på tråden Falskt positivt gravtest?
  • jowald

Vad jag förstått är det rätt ovanligt att man kan få falsk positivt. Ett positivt test är oftast just positivt. Kan ju vart ett missfall och att HCG nivån försvunnit snabbt eftersom de var så pass tidigt.

Eller fel på det negativa testet?

Va det av samma märke du tog de båda gravtesterna?

Skulle nog ta ett nytt, typ digitalt eller av annat märke iaf för att se vad de visar. Hoppas det digitala visar positivt imorgon:)

• Skeppsvarvet
    jowald skrev 2020-04-28 20:33:52 följande:

Vad jag förstått är det rätt ovanligt att man kan få falsk positivt. Ett positivt test är oftast just positivt. Kan ju vart ett missfall och att HCG nivån försvunnit snabbt eftersom de var så pass tidigt.

Eller fel på det negativa testet?

Va det av samma märke du tog de båda gravtesterna?

Skulle nog ta ett nytt, typ digitalt eller av annat märke iaf för att se vad de visar. Hoppas det digitala visar positivt imorgon:)

Jag hade köpt ett paket med två test så jag tog det som jag hade kvar idag. Köpte clearblues 1minuts-test och köpte clearblues digitala som jag ska använda imorgon. Värt kanske att nämna att jag inte tog varken första eller andra testet med morgonurinen, vilket jag tänkt göra imorgon med det digitala.. Dock var det första väldigt starkt, kan lägga in en bild.

• Wifey.

Jag har med båda mina missfall fått negativt 5 dagar efter blödningen. Så man måste inte ha hormonerna kvar i flera veckor.

• jowald
    Skeppsvarvet skrev 2020-04-29 01:19:54 följande:

Jag hade köpt ett paket med två test så jag tog det som jag hade kvar idag. Köpte clearblues 1minuts-test och köpte clearblues digitala som jag ska använda imorgon. Värt kanske att nämna att jag inte tog varken första eller andra testet med morgonurinen, vilket jag tänkt göra imorgon med det digitala.. Dock var det första väldigt starkt, kan lägga in en bild.

Jaså okej, ja de var ju verkligen starkt positivt. Då gissar jag på att det positiva stämmer och antingen att du fått ett missfall pga det negativa testet eller iomed att det inte var morgonurin samt kanske andra omständigheter att du druckit mycket innan du tog testet osv.

Hoppas såklart att det digitala visar positivt, hör gärna av dig hur det visade. Är det positivt så var det nog bara en vanlig blödning man kan ha i tidig graviditet och är det negativt så var det nog tyvärr ett missfall:(
  • Skeppsvarvet
    jowald skrev 2020-04-29 08:37:06 följande:

Jaså okej, ja de var ju verkligen starkt positivt. Då gissar jag på att det positiva stämmer och antingen att du fått ett missfall pga det negativa testet eller iomed att det inte var morgonurin samt kanske andra omständigheter att du druckit mycket innan du tog testet osv.

Hoppas såklart att det digitala visar positivt, hör gärna av dig hur det visade. Är det positivt så var det nog bara en vanlig blödning man kan ha i tidig graviditet och är det negativt så var det nog tyvärr ett missfall:(

Jag tog testet imorse som tyvärr visade negativt.. :( men jag blöder lite fortfarande (började inatt med rosa på pappret) så det är väl förmodligen ett missfall.. :(

• jowald
    Skeppsvarvet skrev 2020-04-29 14:57:50 följande:

Jag tog testet imorse som tyvärr visade negativt.. :( men jag blöder lite fortfarande (började inatt med rosa på pappret) så det är väl förmodligen ett missfall.. :(

Åh vad tråkigt, ja då är de förmodligen ett missfall eftersom du fått ett positivt.

Beklagar :(
Svar på tråden Falskt positivt gravtest?