• lillakulan

    trång vid spinae ???

    Jag är gravid med mitt tredje barn som beräknas komma i mitten av augusti. Mina tidigare förlossningar har varit ganska dramatiska då båda barnen fastnat. Första barnet fick dras ut med sugklocka och var väldigt tagen efteråt vilket resulterade i att dom sprang iväg med honom (innan jag ens han se honom) för att han inte kom igång med andningen. Andra gången fastnade barnet på vad jag tror exakt samma ställe men den barnmorskan jag då hade var så otroligt skicklig så hon lyckades få ut honom efter att jag snurrat runt massor av varv i sängen och på golvet (för att bebis skulle rotera) Dom hann tillkalla läkare för att använda sugklocka men det behövdes ändå inte... 
    Denna underbara barnmorska förklarade sedan för mig att hon trodde jag var lite trång vid spinae passagen och det var därför mina båda barn hade fastnat,.
    Ingen var ovanligt stor eller liknande (vägde ca 3.500) 

    Nu till min fråga, har någon liknande erfarenhet ? Jag ska få ha samtal med läkare nu i maj kring detta men antar att jag inte kommer kunna få snitt då situationen är som den är. Är så rädd att detta ska hända igen och att barnet ska få syrebrist.... 

    tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden trång vid spinae ???
  • Anonym (Klara)

    Barnmorskan gjorde ju ett superjobb! Synd att inte alla bm är så handlingskraftiga och vågar prova lite mer alternativa metoder. Det du gjorde under förlossningen var Spinning babies eller aktiv baby på svenska. Läs på så mycket du kan om dessa övningar och ha med dom i bakhuvudet till nästa förlossning. Det kommer vara mycket användbart och är alltid bra att använda sig av vare sig barnet sitter fast eller ej, eftersom det hjälper barnet att inta den bästa möjliga positionen! Lycka till!

  • lillakulan

    Jätte stort tack för ditt svar ! Hade ingen aning om spinning babies/aktiv baby så nu har jag läst på massor, så intressant ! Ska lyfta detta med förlossningsläkaren jag ska prata med nästa vecka och se vad hen har att säga.
    Vill ju ha en barnmorska som har koll på denna metod och kan coacha mig under nästa förlossning.

    Så glad över att du skrev om detta, tusen tack !

  • Solblomma30
    lillakulan skrev 2020-04-29 08:40:43 följande:

    Jag är gravid med mitt tredje barn som beräknas komma i mitten av augusti. Mina tidigare förlossningar har varit ganska dramatiska då båda barnen fastnat. Första barnet fick dras ut med sugklocka och var väldigt tagen efteråt vilket resulterade i att dom sprang iväg med honom (innan jag ens han se honom) för att han inte kom igång med andningen. Andra gången fastnade barnet på vad jag tror exakt samma ställe men den barnmorskan jag då hade var så otroligt skicklig så hon lyckades få ut honom efter att jag snurrat runt massor av varv i sängen och på golvet (för att bebis skulle rotera) Dom hann tillkalla läkare för att använda sugklocka men det behövdes ändå inte... 

    Denna underbara barnmorska förklarade sedan för mig att hon trodde jag var lite trång vid spinae passagen och det var därför mina båda barn hade fastnat,.

    Ingen var ovanligt stor eller liknande (vägde ca 3.500) 

    Nu till min fråga, har någon liknande erfarenhet ? Jag ska få ha samtal med läkare nu i maj kring detta men antar att jag inte kommer kunna få snitt då situationen är som den är. Är så rädd att detta ska hända igen och att barnet ska få syrebrist.... 

    tacksam för alla svar!


    Hej!

    Jag har vänner vars barn har fastnat i bäckenet vid förlossningen men sugklocka fungerade inte och det slutade med kejsarsnitt för dem så det är inte riktigt jämförbart. Eftersom dina barn ändå har kommit ut vaginalt så går det uppenbarligen, men jag förstår verkligen din oro. Jag tycker att du ska prata med läkaren om huruvida du bör göra en bäckenröntgen för att se om du är för trång.

    Det skulle ju ev kunna ha med barnens rotation att göra, alltså att de låg felroterade i bäckenet. Då fastnar de lättare på vägen ut eftersom de måste snurra fler varv under passagen. Då hjälper spinning babies-tekniker. Men eftersom barnmorskan inte nämnde det för dig så var det nog inte det som var orsaken vid dina förlossningar anar jag. Positionering av mamman kanske hjälper även om du är trång över spinae, men är barnets huvud för stort i förhållande till bäckenet så gör sådana tekniker mindre skillnad såklart.

    Jag har själv ingen egen erfarenhet av barn som har fastnat vid spinae, men däremot hade jag en lite större blödning vid en av mina förlossningar. Vid min nästa graviditet skrev barnmorskan tydligt in detta i den del av journalen som personalen på förlossningen läser när man ringer in/kommer in, så att de visste om att de var tvungna att vara extra uppmärksamma på blödning i mitt fall.

    Om du inte får en röntgen så tycker jag verkligen att du ska trycka på om att det ska stå tydligt i journalen att dina tidigare barn har fastnat. Säg det också till dem när du kommer in. Då kommer personalen veta om det och hinner förbereda sig så att inget går fel.

    Hoppas att du får en bättre upplevelse denna gång och att allt går väl!
Svar på tråden trång vid spinae ???