• Anonym (Rätt eller fel?)
    Wed 29 Apr 2020 10:58
    13117 visningar
    49 svar
    -2 +1
    49
    13117

    Svenska tjejer jämfört med utländska

    Hej!

    Jag träffade en tjej för något år sedan. Detta var under en tid då jag inte hade det särskilt bra alls rent ekonomiskt. Men hon hade det väldigt bra ställt. När vi började umgås så hade jag helt enkelt inte råd att betala för middagar osv men det var hennes liv, hon åt alltid ute och hittade på saker. Så på något sätt som jag knappt fattar än idag så betalade hon för de första 6 dejterna. Sjunde betalade jag för.

    Jag tyckte om att bli uppvaktad på detta sätt men skämdes också lite för att jag kände mig som en igel. Men hon var villig att investera på detta sättet för att jag hade vad hon hade letat efter. Mitt sinne är någorlunda speciellt och det har lett till att jag redan vid väldigt tidig ålder fått helt sjuka erbjudanden så som vd positioner och jag, jag vet knappt allt.

    Så efter att vi hade setts ett litet tag så fick jag ett väldigt högavlönat jobb och kunde matcha hennes levnadsstandard, vilket är en levnadsstandard som jag verkligen vill ha. Hon ville även vara kvinnan i förhållandet medan hon gav mig utrymme till att vara mannen. Saker som att öppna dörrar, ge henne min jacka när hon frös, ta konfrontationer när de uppstod osv var självklara, helt enkelt vara den som agerade man i förhållandet. I gengäld så fick jag verkligen en kvinna som ville uppfylla mina sexuella behov till max och på så sätt gjorde jag samma sak. Hon kunde göra saker som att fråga om jag var hungrig efter att vi hade haft sex i kanske en timme och sedan gå och laga mat till mig, lite happy wife happy life. Det var helt enkelt bara bra och båda två var drivna och gav varandra utrymme till att uppfylla olika delar i förhållandet.

    Men nu till det som ska diskuteras. Sedan henne har jag enbart träffat svenska tjejer och de verkar tro att de förtjänar guld och gröna skogar enbart för att de är, ja, tjejer.

    Jag träffade även en annan tjej som var utländsk som behandlade mig på någorlunda samma sätt, men där fanns det andra saker som gjorde att vi inte var en bra match på lång sikt. Jag kanske haft tur och otur och därav fått en felaktig bild, men det verkar som att utländska tjejer som fått en bra uppfostran på något sätt vill ge sin man mer och ha just det, en man, medan svenska tjejer vill ha allt lika och där det inte ska finnas några som helst könsroller. Jag menar inte att den ena ska vara över den andra, utan att man kompletterar varandra på olika sätt mer i andra kulturer. Sedan vill jag inte ha "mannen jobbar och kvinnan tar hand om barnen" men att det finns skillnader på en kvinna och en man i ett förhållande är för mig självklart. Men det kanske är en skev bild i det svenska samhället?

  • Svar på tråden Svenska tjejer jämfört med utländska
  • Anonym (mum)
    Wed 29 Apr 2020 11:03
    #1
    +1

    Låter som att du borde ringa upp tjej nummer ett...hon verkar vara rätt för dig!

    Det är nog inte så enkelt som svensk eller utländsk (utländsk kan ju vara vilken kultur som helst), utan kanske mer en personlighetsgrej. 

  • Anonym (Igen)
    Wed 29 Apr 2020 11:07
    #2
    +1

    Varför tog det slut med tjej ett?

  • Anonym (Rätt eller fel?) Trådstartaren
    Wed 29 Apr 2020 11:21
    #3
    -1
    Anonym (Igen) skrev 2020-04-29 11:07:49 följande:

    Varför tog det slut med tjej ett?


    Eftersom att hon inte kunde få visum i Sverige. Det blev nekat och vi tog ett gemensamt beslut för att båda skulle kunna bli lyckliga igen så var det nog bäst för oss att göra slut istället för att pusha för ett långdistans, ja gud vet hur länge, och sedan så hade hon kommit hit och haft svårt att hitta jobb och jag planerar att plugga och vi hade helt enkelt inte kunnat ha det liv vi önskar här ändå. Hon är redan klar med sitt plugg och har en karriär på en bank och jag ville inte att hon skulle komma hit och kanske jobba som städare eller något bara för att vi skulle kunna fortsätta. Det är inte rätt mot henne och jag hade även kanske behövt jobba och plugga samtidigt och det hade med största sannolikhet bara blivit fel och det som fanns mellan oss hade med största sannolikhet inte kunnat blomma som tidigare. Vi bodde liksom i en skyskrapa i en av världens bästa städer och båda tjänade väldigt bra och gick på dejter varje dag och bara blev helt lost in the moment. Men Sverige erbjuder inte det livet på samma sätt och speciellt inte om man inte har bra jobb.

    Jag har dock fortfarande kvar bilder och minnena är färska och vi har försökt förbli vänner men jag är för svartsjuk för att se någon annan få vad jag hade så för att undvika bli sårad så har vi ingen direkt kontakt. Vi hörs av ibland och typ "How´s life going?" men inte mer än så.
    Det är lite som att jag har hoppats på att gräset är grönare på andra sidan och hoppas på att jag ska finna något som får mig att känna likadant. Liksom min standard för hur jag vill bli behandlad och hur jag vill behandla min tjej är väldigt hög nu. Vill verkligen behandla min tjej som en prinsessa och vill att hon ska se sig själv som en prinsessa och vara ödmjuk mot svaga och mot mig och tuff nog att kunna hantera hårda och tuffa situationer själv, men inte behöva göra det för att hon har mig. I gengäld vill jag bli behandlad som en kung. Vi ska få varandra att känna som att hela världen är vår och att vi hjälper varandra att ta oss till toppen.

    Men i Sverige så känns det som att hela den biten är död. Tjejer respekterar inte sig själva och ännu mindre sina män och männen är lata vad gäller att ge något sånt till sin tjej. Liksom såklart att folk har fantastiska relationer här med, men det känns som att det jag letar efter inte är helt vanligt här...
  • Anonym (Igen)
    Wed 29 Apr 2020 11:24
    #4
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-04-29 11:21:18 följande:
    Eftersom att hon inte kunde få visum i Sverige. Det blev nekat och vi tog ett gemensamt beslut för att båda skulle kunna bli lyckliga igen så var det nog bäst för oss att göra slut istället för att pusha för ett långdistans, ja gud vet hur länge, och sedan så hade hon kommit hit och haft svårt att hitta jobb och jag planerar att plugga och vi hade helt enkelt inte kunnat ha det liv vi önskar här ändå. Hon är redan klar med sitt plugg och har en karriär på en bank och jag ville inte att hon skulle komma hit och kanske jobba som städare eller något bara för att vi skulle kunna fortsätta. Det är inte rätt mot henne och jag hade även kanske behövt jobba och plugga samtidigt och det hade med största sannolikhet bara blivit fel och det som fanns mellan oss hade med största sannolikhet inte kunnat blomma som tidigare. Vi bodde liksom i en skyskrapa i en av världens bästa städer och båda tjänade väldigt bra och gick på dejter varje dag och bara blev helt lost in the moment. Men Sverige erbjuder inte det livet på samma sätt och speciellt inte om man inte har bra jobb.

    Jag har dock fortfarande kvar bilder och minnena är färska och vi har försökt förbli vänner men jag är för svartsjuk för att se någon annan få vad jag hade så för att undvika bli sårad så har vi ingen direkt kontakt. Vi hörs av ibland och typ "How´s life going?" men inte mer än så.
    Det är lite som att jag har hoppats på att gräset är grönare på andra sidan och hoppas på att jag ska finna något som får mig att känna likadant. Liksom min standard för hur jag vill bli behandlad och hur jag vill behandla min tjej är väldigt hög nu. Vill verkligen behandla min tjej som en prinsessa och vill att hon ska se sig själv som en prinsessa och vara ödmjuk mot svaga och mot mig och tuff nog att kunna hantera hårda och tuffa situationer själv, men inte behöva göra det för att hon har mig. I gengäld vill jag bli behandlad som en kung. Vi ska få varandra att känna som att hela världen är vår och att vi hjälper varandra att ta oss till toppen.

    Men i Sverige så känns det som att hela den biten är död. Tjejer respekterar inte sig själva och ännu mindre sina män och männen är lata vad gäller att ge något sånt till sin tjej. Liksom såklart att folk har fantastiska relationer här med, men det känns som att det jag letar efter inte är helt vanligt här...
    Letar du efter isbjörn lär du inte lyckas på antarktisk utan får dra norrut.

    Du får väl leta tjej där du har möjlighet att hitta din drömtjej.

  • Anonym (Rätt eller fel?) Trådstartaren
    Wed 29 Apr 2020 11:37
    #5
    Anonym (Igen) skrev 2020-04-29 11:24:11 följande:
    Letar du efter isbjörn lär du inte lyckas på antarktisk utan får dra norrut.

    Du får väl leta tjej där du har möjlighet att hitta din drömtjej.
    Ja så är det kanske...

    Men samtidigt så är jag ifrån Sverige och kommer bo här i minst en del år framöver. Tycker bara att det är tråkigt att tjejer här är så insnöade på att det är nedvärderande att agera som en riktig kvinna i ett förhållande. Självklart gäller inte det alla, men det känns som att tjejer på något sätt känner att de förlorar sitt värde om de skulle leva efter könsroller.

    Liksom jag personligen tycker att det är en fin sak att ha en kvinna som är bekväm i att vara en kvinna. Att vara en kvinna är en väldigt vacker sak men det är inte samma sak som att vara en man, detsamma gäller för en man. Klart att det ska vara jämställt i ett förhållande på så sätt att ingen står över den andra, men sen förutom det, vad är felet i att man kompletterar varandra?

    Jag kanske träffat ett par dåliga exempel men det verkar vara något som följer som en röd tråd bland tjejer. De ska klara allt, de behöver ingen man osv osv. Ja såklart att de inte behöver en man och det är jättebra att de klarar sig själva med, men det verkar ses som en förolämpning att se sig själv som en kvinna till en man på något sätt.
  • Anonym (Igen)
    Wed 29 Apr 2020 11:40
    #6
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-04-29 11:37:35 följande:

    Ja så är det kanske...

    Men samtidigt så är jag ifrån Sverige och kommer bo här i minst en del år framöver. Tycker bara att det är tråkigt att tjejer här är så insnöade på att det är nedvärderande att agera som en riktig kvinna i ett förhållande. Självklart gäller inte det alla, men det känns som att tjejer på något sätt känner att de förlorar sitt värde om de skulle leva efter könsroller.

    Liksom jag personligen tycker att det är en fin sak att ha en kvinna som är bekväm i att vara en kvinna. Att vara en kvinna är en väldigt vacker sak men det är inte samma sak som att vara en man, detsamma gäller för en man. Klart att det ska vara jämställt i ett förhållande på så sätt att ingen står över den andra, men sen förutom det, vad är felet i att man kompletterar varandra?

    Jag kanske träffat ett par dåliga exempel men det verkar vara något som följer som en röd tråd bland tjejer. De ska klara allt, de behöver ingen man osv osv. Ja såklart att de inte behöver en man och det är jättebra att de klarar sig själva med, men det verkar ses som en förolämpning att se sig själv som en kvinna till en man på något sätt.


    Dina preferenser och dina val. Ta konsekvenserna av det
  • Anonym (Sara)
    Wed 29 Apr 2020 13:15
    #7
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-04-29 11:37:35 följande:

    Ja så är det kanske...

    Men samtidigt så är jag ifrån Sverige och kommer bo här i minst en del år framöver. Tycker bara att det är tråkigt att tjejer här är så insnöade på att det är nedvärderande att agera som en riktig kvinna i ett förhållande. Självklart gäller inte det alla, men det känns som att tjejer på något sätt känner att de förlorar sitt värde om de skulle leva efter könsroller.

    Liksom jag personligen tycker att det är en fin sak att ha en kvinna som är bekväm i att vara en kvinna. Att vara en kvinna är en väldigt vacker sak men det är inte samma sak som att vara en man, detsamma gäller för en man. Klart att det ska vara jämställt i ett förhållande på så sätt att ingen står över den andra, men sen förutom det, vad är felet i att man kompletterar varandra?

    Jag kanske träffat ett par dåliga exempel men det verkar vara något som följer som en röd tråd bland tjejer. De ska klara allt, de behöver ingen man osv osv. Ja såklart att de inte behöver en man och det är jättebra att de klarar sig själva med, men det verkar ses som en förolämpning att se sig själv som en kvinna till en man på något sätt.


    Det är klart att det är tråkigt för dig om de flesta andra har andra åsikter och värderingar än dig om du därför har svårt att hitta nån du gillar. Men det enda du kan göra är väl att leta vidare rills du hittar rätt om du inte är beredd att kompromissa eller ändra dig?
  • sextio­talist
    Wed 29 Apr 2020 13:20
    #8
    +2
    Anonym (Rätt eller fel?) skrev 2020-04-29 11:37:35 följande:

    Ja så är det kanske...

    Men samtidigt så är jag ifrån Sverige och kommer bo här i minst en del år framöver. Tycker bara att det är tråkigt att tjejer här är så insnöade på att det är nedvärderande att agera som en riktig kvinna i ett förhållande. Självklart gäller inte det alla, men det känns som att tjejer på något sätt känner att de förlorar sitt värde om de skulle leva efter könsroller.

    Liksom jag personligen tycker att det är en fin sak att ha en kvinna som är bekväm i att vara en kvinna. Att vara en kvinna är en väldigt vacker sak men det är inte samma sak som att vara en man, detsamma gäller för en man. Klart att det ska vara jämställt i ett förhållande på så sätt att ingen står över den andra, men sen förutom det, vad är felet i att man kompletterar varandra?

    Jag kanske träffat ett par dåliga exempel men det verkar vara något som följer som en röd tråd bland tjejer. De ska klara allt, de behöver ingen man osv osv. Ja såklart att de inte behöver en man och det är jättebra att de klarar sig själva med, men det verkar ses som en förolämpning att se sig själv som en kvinna till en man på något sätt.


    Jag är tacksam att jag inte är beroende av en man. Det innebär att jag lever med min sambo för att jag vill och inte behöver.
  • Wed 29 Apr 2020 13:34
    #9
    +1

    Jag har samma erfarenhet. Utländska tjejer är mer generösa med allt, sex, pengar, kärlek, ömhet osv.

    Det är som att alla kvinnor i Sverige tror att dom är guds gåva till männen och att dom förtjänar allt och mer därtill, medans utländska tjejer (dom bra iaf) har en mentalitet om att dom är utbytbara och att det gäller att vårda sitt förhållande om det skall bli bra.

  • sextio­talist
    Wed 29 Apr 2020 13:39
    #10
    lazlo09 skrev 2020-04-29 13:34:51 följande:

    Jag har samma erfarenhet. Utländska tjejer är mer generösa med allt, sex, pengar, kärlek, ömhet osv.

    Det är som att alla kvinnor i Sverige tror att dom är guds gåva till männen och att dom förtjänar allt och mer därtill, medans utländska tjejer (dom bra iaf) har en mentalitet om att dom är utbytbara och att det gäller att vårda sitt förhållande om det skall bli bra.


    Om man läser trådarna i detta forum så verkar just detta som präglar många män, oavsett härkomst
Svar på tråden Svenska tjejer jämfört med utländska