• Anonym (Förvirrad av kärlek)

    Var mitt ex enbart ett rebound för mig?

    Jag var ihop med en tjej för 2,5 år sedan och det var också mitt första riktiga förhållande. Men det var också under en tid då varken hon eller jag hade gått om pengar och vi levde med ganska låga standarder och vi var studenter.

    Vi dejtade i några månader och jag slutade plugga 2 år innan henne och fick ett jobberbjudande utomlands som jag kände var för bra för att tacka nej till. Även om vi hade det bra så såg jag inte samma möjligheter till att bli allt jag någonsin velat, här, vid hennes sida.

    Så långhistoria kort så flyttade jag till det landet och den staden och träffade en tjej, den första jag gick på dejt med i den staden dessutom, som levde livet jag ville leva. Hon hade även ett stort socialt liv och det hade inte mitt ex sen tidigare och jag träffade denna tjej 2 månader efter att jag hade gjort slut med hon innan. Jag levde sedan ett liv jag alltid drömt om och vi blev väldigt väldigt seriösa väldigt fort. 

    Jag får sedan en nyhet om att jobbet jag har inte kommer vara mitt längre. Jag kommer behöva flytta hem. Då säger denna tjej, som var allt jag drömt om, att hon vill flytta med mig. Jag som var hög på kärlek säger då ja och vi inleder ett långdistans. Det rinner ut i sanden, men precis innan det rinner ut i sanden är jag och besöker henne och känner mer och mer att det kanske inte är helt rätt medan jag är där, men sen åker vi på en fantastisk road trip tillsammans och jag blir kär på nytt. Men 3 veckor senare bestämmer vi att det bästa för oss är att göra slut.

    När vi gör slut så träffar jag mitt ex här hemma igen, som vänner och båda verkar ha känslor för varandra. Men det kändes bara fel att antingen såra henne igen eller att gå tillbaka till henne och jag trodde att jag fattade något om livet, så jag har tagit min tid till att läka istället. Nu har jag haft tankar på att gå tillbaka till mitt ex mer och mer.

    Så jag har läst lite trådar här och även på en massa sidor och hittade denna: https://magnetofsuccess.com/stages-of-a-rebound-relationship-for-the-dumper/.

    Det är helt sjukt, de beskrev det exakt, men jag kände verkligen som att det var kärleken i mitt liv, men var det troligtvis bara en illusion?

  • Svar på tråden Var mitt ex enbart ett rebound för mig?
  • Anonym (Anonym)

    Tjejen du träffade efter det långa förhållandet var helt klart en rebound. Vad du ska göra med exet är svårt att säga på rak arm. Om inget egentligen förändrats för henne eller dig så ska ni absolut låta bli, för det kommer antagligen sluta på samma sätt. Samma förutsättningar ger oftast samma resultat.

  • Anonym (Förvirrad av kärlek)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-29 16:56:08 följande:

    Tjejen du träffade efter det långa förhållandet var helt klart en rebound. Vad du ska göra med exet är svårt att säga på rak arm. Om inget egentligen förändrats för henne eller dig så ska ni absolut låta bli, för det kommer antagligen sluta på samma sätt. Samma förutsättningar ger oftast samma resultat.


    Det är helt sjukt egentligen för jag trodde att jag var redo för ett förhållande när jag träffade hon andra och har fantiserat om henne som kvinnan i mitt liv, tjejen jag kan tänka mig gifta mig med osv osv.

    Men nu när jag läser på om det så är det ganska galet egentligen...
    Hur kan något bara ha varit ett rebound men ändå det mest äkta och verkliga jag har känt. Kan knappt förstå det haha...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Förvirrad av kärlek) skrev 2020-04-29 17:08:51 följande:
    Det är helt sjukt egentligen för jag trodde att jag var redo för ett förhållande när jag träffade hon andra och har fantiserat om henne som kvinnan i mitt liv, tjejen jag kan tänka mig gifta mig med osv osv.

    Men nu när jag läser på om det så är det ganska galet egentligen...
    Hur kan något bara ha varit ett rebound men ändå det mest äkta och verkliga jag har känt. Kan knappt förstå det haha...
    Om du läser lite mer om ämnet klarnar det nog :) Men det är en extremt vanlig grej iaf. Man måste först bearbeta det gamla förhållandet, och det tar nog mer än ett par månader. Då har man en chans att få det nya att hålla. Ifall du skulle träffa nån mer menar jag.
  • Anonym (Förvirrad av kärlek)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-29 17:15:58 följande:
    Om du läser lite mer om ämnet klarnar det nog :) Men det är en extremt vanlig grej iaf. Man måste först bearbeta det gamla förhållandet, och det tar nog mer än ett par månader. Då har man en chans att få det nya att hålla. Ifall du skulle träffa nån mer menar jag.
    Ja så verkar det nog vara...

    Jag kände mig dock redo för att ge någon en ny chans men visst var jag skyldig till att jämföra den nya med den gamla, men den nya var bättre haha...

    Men att förhållandet gick fram väldigt fort är något jag tyckte var väldigt kul och spännande. Det första varade inte så länge och där gick det väldigt långsamt rent generellt, men ett förhållande är roligare om det kommer någonstans snabbt, men det kanske enbart är ett tecken på att det är ett rebound?

    Men tror någonstans att det var en blandning av att båda ville träffa någon ny, men att det var tvungen att vara rätt person för oss båda och att vi klicka väldigt bra, men sedan att jag gärna ville ha förhållandet på en så pass hög nivå som mitt förra slutade på, men efter att vi kom dit så var det liksom något att bygga på, eller inte, jag vet faktiskt inte hahaha...
  • Fjäril kär
    Anonym (Förvirrad av kärlek) skrev 2020-04-30 09:33:42 följande:

    Ja så verkar det nog vara...

    Jag kände mig dock redo för att ge någon en ny chans men visst var jag skyldig till att jämföra den nya med den gamla, men den nya var bättre haha...

    Men att förhållandet gick fram väldigt fort är något jag tyckte var väldigt kul och spännande. Det första varade inte så länge och där gick det väldigt långsamt rent generellt, men ett förhållande är roligare om det kommer någonstans snabbt, men det kanske enbart är ett tecken på att det är ett rebound?

    Men tror någonstans att det var en blandning av att båda ville träffa någon ny, men att det var tvungen att vara rätt person för oss båda och att vi klicka väldigt bra, men sedan att jag gärna ville ha förhållandet på en så pass hög nivå som mitt förra slutade på, men efter att vi kom dit så var det liksom något att bygga på, eller inte, jag vet faktiskt inte hahaha...


    Precis det här du skriver är på pricken för ett rebound-förhållande. Det måste gå fort, det måste vara en bättre version av exet och måste vara top notch av allt liksom.

    Är kärlek rätt så behöver man inte bevisa nånting alls överhuvudtaget. Då finns inte behovet av något sådant.
  • Anonym (Förvirrad av kärlek)
    Fjäril kär skrev 2020-04-30 09:51:04 följande:
    Precis det här du skriver är på pricken för ett rebound-förhållande. Det måste gå fort, det måste vara en bättre version av exet och måste vara top notch av allt liksom.

    Är kärlek rätt så behöver man inte bevisa nånting alls överhuvudtaget. Då finns inte behovet av något sådant.
    Men det handlade inte om att bevisa på något sätt, jag fokuserade på att leva mitt liv till fullo. Mitt ex innan den tjejen fick inte ens reda på att jag träffade någon ny.

    Men men, det var nog ett rebound, men det som är sjukt är att det känns som det bästa jag har upplevt, vilket för mig känns konstigt då det inte borde ha varit det?

    Alltså denna tjejen passade mig bättre, så om man påbörjar ett förhållande som ett rebound, låter det gå väldigt fort osv osv och bara njuter i varandras sällskap, sen därefter så inser man kanske att man faktiskt gillar personen?

    Jag hade gärna sett att mitt nästa förhållande gick till på ett liknande sätt, liksom att början när allt är bra och nytt och spännande bara får vara intensivt och verkligen komma varandra nära medan man har galet kul under tiden, men det kanske är ohälsosamt?

    Eller är det bara en illusion oftast?
  • Fjäril kär
    Anonym (Förvirrad av kärlek) skrev 2020-04-30 10:00:40 följande:

    Men det handlade inte om att bevisa på något sätt, jag fokuserade på att leva mitt liv till fullo. Mitt ex innan den tjejen fick inte ens reda på att jag träffade någon ny.

    Men men, det var nog ett rebound, men det som är sjukt är att det känns som det bästa jag har upplevt, vilket för mig känns konstigt då det inte borde ha varit det?

    Alltså denna tjejen passade mig bättre, så om man påbörjar ett förhållande som ett rebound, låter det gå väldigt fort osv osv och bara njuter i varandras sällskap, sen därefter så inser man kanske att man faktiskt gillar personen?

    Jag hade gärna sett att mitt nästa förhållande gick till på ett liknande sätt, liksom att början när allt är bra och nytt och spännande bara får vara intensivt och verkligen komma varandra nära medan man har galet kul under tiden, men det kanske är ohälsosamt?

    Eller är det bara en illusion oftast?


    Hade du gillat den tjejen på samma sätt om du träffat henne före ditt ex? Det tror inte jag...

    Med bevisa menar jag att det är något man gör för sig själv i sitt huvud, att det blir viktigt att den nya är allt det exet inte var.. Saker man egentligen uppskattade med exet blir nu omedvetet/medvetet något man ser ner på. Det som inte var viktigt med exet blir plötsligt dödsviktigt med den nya., osv.

    Man skapar en illusion och verklighetsflykt som redskap för att komma över exet istället för att själv ta tag i jobbet
  • Anonym (Förvirrad av kärlek)
    Fjäril kär skrev 2020-04-30 10:22:44 följande:
    Hade du gillat den tjejen på samma sätt om du träffat henne före ditt ex? Det tror inte jag...

    Med bevisa menar jag att det är något man gör för sig själv i sitt huvud, att det blir viktigt att den nya är allt det exet inte var.. Saker man egentligen uppskattade med exet blir nu omedvetet/medvetet något man ser ner på. Det som inte var viktigt med exet blir plötsligt dödsviktigt med den nya., osv.

    Man skapar en illusion och verklighetsflykt som redskap för att komma över exet istället för att själv ta tag i jobbet
    Jag erkänner att jag är ganska oerfaren vad gäller förhållande och vad jag egentligen vill ha ut ifrån ett förhållande. Men jag har under många år jobbat på mig själv och inte velat inleda något tills jag hittade något som jag verkligen kände att det kunde vara värt att investera i. Den första tjejen jag träffade hade många egenskaper som jag gillade och vi bråkade inte en enda gång, men det var lite lite spänning med. Det var ett väldigt neutralt förhållande på något sätt men samtidigt så umgicks vi så mycket och delade med oss av våra djupare tankar och drömmar osv med varandra. När jag sedan träffade den nya så var hon väldigt lik på sättet hon behandlade mig på, men det var mycket mer intensivt. Om man kan få "pick and choose" så hade jag nog velat ha en blandning av de 2, men skulle vilja påstå att den sistnämnda eller klart var något jag föredrog. Men nu undrar jag för min egen del om det enbart var för att det var ett rebound och om det är orealistiskt eller om det är något som var lika äkta som det kändes och något jag verkligen vill ha, för jag tror verkligen det, men som sagt så började det väl som ett rebound men så fick jag även en massa saker som jag inte ens visste att jag vill ha från ett förhållande.

    Eller låter detta bara som en lurad hjärna? hahaha
  • Fjäril kär

    Väl värt att notera är att en rebound alltid är lättare att komma över än ett ex... Och att det nästan alltid är exet man tänker tillbaka på när det är slut med ens rebound..

  • Anonym (Förvirrad av kärlek)
    Fjäril kär skrev 2020-04-30 11:13:20 följande:

    Väl värt att notera är att en rebound alltid är lättare att komma över än ett ex... Och att det nästan alltid är exet man tänker tillbaka på när det är slut med ens rebound..


    Ja jag har läst detta med, men i detta fallet så har jag varit singel i cirka 7 månader och förhållandet med min senaste varade mycket längre än med mitt första ex. Mitt senaste förhållande blev såklart väldigt mycket mer pga det med och har varit väldigt ledsen över att det tog slut även om det var för det bättre.

    Jag träffade en, väldigt tillfälligt, för några månader sedan och mådde väldigt dåligt över det och insåg då att jag behöver ta mig tid till att enbart läka denna gången, men kände inte så sist.

    Det känns som att jag med mitt "rebound" var väldigt mycket mer i ett seriöst förhållande jämfört med det första. I båda fallen så var vi trogna och enbart höll oss till varandra och älskade varandra, men i det senaste så kändes det som att jag i jämförelse inte hade älskat på riktigt...

    Det är just det jag tycker är konstigt om det bara var ett sk rebound men det är kanske så det funkar eller så började det som ett rebound, ett sätt att fylla tomrummet, och växte sedan till att bli ett riktigt förhållande. Vet ärligt talat inte och kommer väl veta bättre med fler erfarenheter i framtiden...
Svar på tråden Var mitt ex enbart ett rebound för mig?