• Kaarlssoon

    PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...

    Hej! Jag är 23 år och min sambo är ett par år äldre. Vi har varit tillsammans utan avbrott sedan tidiga tonår och vet att vi vill fortsätta spendera livet med varandra. Vi har längtat efter att få skaffa barn med varandra i väldigt många år, då det är bådas största dröm. Men det är inte förrän 1 år tillbaka som vi verkligen börjat prata om det och planera det.

    Min sambo har ett fast jobb med bra inkomst medan jag är studerande. Jag kommer att vara färdig lärare i Maj 2021. Saken är att vi vill inte behöva vänta enda tills jag har haft ett fast jobb ???? det känns oändligt långt bort. Därför planerar vi att börja försöka skaffa barn i december. Detta för att jag ska orka klara av skolan och inte behöva vara höggravid när jag studerar (om man skulle ha turen att bli gravid så fort). För övrigt bor vi i en tvåa, men vi har sparat i flera år och har redan nu pengar som skulle räcka till en kontantinsats till ett hus. Vi har alltså båda två ganska stora sparkonton eftersom vi har sparat inför den framtid vi vill ha. Ändå oroar jag mig över timingen. Jag vet ju att man ?bör? vänta tills man har fast inkomst, för att få bättre föräldrapenning och något att komma tillbaks till. Samtidigt är de så långt borta, och vi har räknat noggrant på vad det kommer kosta både med fasta och ?rörliga? utgifter. Jag vill helt enkelt bara göra rätt, och höra era åsikter/tankar/erfarenheter.....

  • Svar på tråden PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...
  • S23

    Jag uppfattar det som att du inte arbetat heltid tidigare och därför kanske inte har en särskilt hög sjukpenninggrundande inkomst (sgi) eller kanske faktisk ingen sgi alls om du inte skyddat denna med studiemedel under dina studier? Antar att du började studera före höstterminen 2018? Efter juli 2018 är sgi skyddad oavsett om du tagit studiemedel eller inte. Har du studerat innan dess måste du ha tagit fullt studiemedel hela tiden för att inte ha förstört din sgi om du hade en sådan swdan tidigare.

    Varför detta tjat om sgi? Jo. Jag förstår om man tänker att det är lugnt att leva på lägsta föräldrapennknh eftersom det är en begränsad tid. MEN. Skulle du bli sjuk så får du noll i ersättning i sjukpenning om du inte har en sgi. Säg att ni får barn och du sedan blir sjuk för resten av livet av någon anledning. Då står du med noll sjukpenning och ett barn att försörja . För att få hjälp av socialen får du inte äga någonting och är förvisad att leva på existensminimum resten av livet.

    Nu är ju detta verkligen ett wurstcasescenario. Men vill göra dig medveten om risken du faktiskt tar.

    Utöver detta kan det vara bra att tänka på att ingenting garanterar att du inte mår dåligt i början av graviditen. Det kan mycket väl bli så att du inte klarar av dina studier pga graviditstsillamående.

  • Lexikon

    Läs färdigt och få jobb. Direkt första dagen du jobbar börjar ni försöka bli gravida. Då får du bra föräldrapeng och om du blir sjuk kan du bli sjukdskriven. Allting blir lättare så.

    Första åren med en bebis behövs inte mycket plats, bo kvar i lägenheten, spara mer och var föräldralediga tillsammans en längre tid.

    tiden fram till att du börjar jobba använder ni till att få optimera hälsan. Träna tre pass varje vecka, gärna gymma som du kan fortsätta göra under graviditeten även om du får lite krämpor osv, så finns det alltid några rörelser du kan göra. Ät bra mat. Optimera vikten osv. Sluta dricka kaffe och använd inte nikotin någon av er osv.

    det är bara ett år och ni kommer vara unga ändå. Så hur trist det än är så är det vettigare.

    mvh också varit student, dock med bra sgi, och föräldraledighet är mycket härligare med ett jobb att gå tillbaka till.

  • Kaarlssoon

    Jag har inte full koll på hur SGI fungerar men jag har tagit fullt studiemedel under 3 år.

    Jag är medveten om att man kanske inte mår bra i början av graviditeten, men då är det värsta som kan hända (om det inte sker något extremt såklart), att jag får göra omtenta för att jag missar något ???? förstår din tanke men just det står jag positiv till ????

    Till den andra personen förstår jag också din tanke med att ha jobb och få högre föräldrapenning, då det är precis min tanke också! Däremot skulle vi med sambons ekonomi klara oss med marginal ändå, vi skulle inte gå minus och våra sparkonton skulle fortsätta öka.

    Jag vill tillägga att vi trots god ekonomi (jag tar fullt studiemedel och jobbar mycket extra), har levt väldigt snålt under flera år. Vi köper i stort sett inget nytt som vi inte verkligen behöver och så vidare, just för att kunna spara till hus. Så att leva snålt är vår vardag och vi trivs bra med det ?? Därmed är också min fundering att ekonomin inte kommer bli något större bekymmer.

    För övrigt tränar vi redan 4 gånger vi veckan på gym båda två, vi äter hälsosamt och ingen av oss använder nikotin. Men väldigt bra tanke!

    Tack för båda era svar, jag tar verkligen in vad ni säger och menar inte att prata emot er utan vill bara förklara våran situation, både hur jag känner och för att själv få reflektera ????

  • Vevoz
    Kaarlssoon skrev 2020-04-30 23:09:01 följande:

    Jag har inte full koll på hur SGI fungerar men jag har tagit fullt studiemedel under 3 år.

    Jag är medveten om att man kanske inte mår bra i början av graviditeten, men då är det värsta som kan hända (om det inte sker något extremt såklart), att jag får göra omtenta för att jag missar något ???? förstår din tanke men just det står jag positiv till ????

    Till den andra personen förstår jag också din tanke med att ha jobb och få högre föräldrapenning, då det är precis min tanke också! Däremot skulle vi med sambons ekonomi klara oss med marginal ändå, vi skulle inte gå minus och våra sparkonton skulle fortsätta öka.

    Jag vill tillägga att vi trots god ekonomi (jag tar fullt studiemedel och jobbar mycket extra), har levt väldigt snålt under flera år. Vi köper i stort sett inget nytt som vi inte verkligen behöver och så vidare, just för att kunna spara till hus. Så att leva snålt är vår vardag och vi trivs bra med det ?? Därmed är också min fundering att ekonomin inte kommer bli något större bekymmer.

    För övrigt tränar vi redan 4 gånger vi veckan på gym båda två, vi äter hälsosamt och ingen av oss använder nikotin. Men väldigt bra tanke!

    Tack för båda era svar, jag tar verkligen in vad ni säger och menar inte att prata emot er utan vill bara förklara våran situation, både hur jag känner och för att själv få reflektera ????


    Jag mådde piss genom hela graviditeten, spydde dagligen fram tills samma morgon som min son föddes o var sjukskriven

    Är helt frisk i övrigt, ingen i min familj har haft liknande graviditet. Då kan inte anta att du bara kommer må dåligt i början
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-04-30 23:09:01 följande:

    Jag har inte full koll på hur SGI fungerar men jag har tagit fullt studiemedel under 3 år.

    Jag är medveten om att man kanske inte mår bra i början av graviditeten, men då är det värsta som kan hända (om det inte sker något extremt såklart), att jag får göra omtenta för att jag missar något ???? förstår din tanke men just det står jag positiv till ????

    Till den andra personen förstår jag också din tanke med att ha jobb och få högre föräldrapenning, då det är precis min tanke också! Däremot skulle vi med sambons ekonomi klara oss med marginal ändå, vi skulle inte gå minus och våra sparkonton skulle fortsätta öka.

    Jag vill tillägga att vi trots god ekonomi (jag tar fullt studiemedel och jobbar mycket extra), har levt väldigt snålt under flera år. Vi köper i stort sett inget nytt som vi inte verkligen behöver och så vidare, just för att kunna spara till hus. Så att leva snålt är vår vardag och vi trivs bra med det ?? Därmed är också min fundering att ekonomin inte kommer bli något större bekymmer.

    För övrigt tränar vi redan 4 gånger vi veckan på gym båda två, vi äter hälsosamt och ingen av oss använder nikotin. Men väldigt bra tanke!

    Tack för båda era svar, jag tar verkligen in vad ni säger och menar inte att prata emot er utan vill bara förklara våran situation, både hur jag känner och för att själv få reflektera ????


    Arbetade du innan du studerade? Annars kommer din sgi bygga på det du arbetat extra ocj kommer troligtvis inte bli hög. Ha med i åtanke att behöva leva på en så låg sjukpenning resten av livet.

    Gällande studierna så riskerar du att hamna i läget där du inte klarar din kurs. Inte bara att du får göra omtenta. Klarar du inte kursen så får du läsa ikapp den sen, och du har då inte rätt till studiemedel och du kommer tyvärr när du läser ikapp troligtvis inte skydda din sgi med hjälp av dom studierna. Vilket är ett problem.

    Nu ska egentligen csn ta hänsyn till att du varit sjuk ocj inte klarat studier. Men det är inget som säger att din sjukskrivning blir godkänd om det handlar om trötthet och illamående. Och då hamnar du som sagt i situationen att du inte kan skydda din sgi när du sedan ska läsa ikapp det du missat
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-04-30 23:09:01 följande:

    Jag har inte full koll på hur SGI fungerar men jag har tagit fullt studiemedel under 3 år.

    Jag är medveten om att man kanske inte mår bra i början av graviditeten, men då är det värsta som kan hända (om det inte sker något extremt såklart), att jag får göra omtenta för att jag missar något ???? förstår din tanke men just det står jag positiv till ????

    Till den andra personen förstår jag också din tanke med att ha jobb och få högre föräldrapenning, då det är precis min tanke också! Däremot skulle vi med sambons ekonomi klara oss med marginal ändå, vi skulle inte gå minus och våra sparkonton skulle fortsätta öka.

    Jag vill tillägga att vi trots god ekonomi (jag tar fullt studiemedel och jobbar mycket extra), har levt väldigt snålt under flera år. Vi köper i stort sett inget nytt som vi inte verkligen behöver och så vidare, just för att kunna spara till hus. Så att leva snålt är vår vardag och vi trivs bra med det ?? Därmed är också min fundering att ekonomin inte kommer bli något större bekymmer.

    För övrigt tränar vi redan 4 gånger vi veckan på gym båda två, vi äter hälsosamt och ingen av oss använder nikotin. Men väldigt bra tanke!

    Tack för båda era svar, jag tar verkligen in vad ni säger och menar inte att prata emot er utan vill bara förklara våran situation, både hur jag känner och för att själv få reflektera ????


    Vill tillägga att jag inte lägger värdering i hur ni väljer att göra. jag kan absolut förstå att man inte vill vänta med barn. Jag vill bara bidra med att informera om de ekonomiska riskerna ni tar.

    Framförallt faktumet att du kan bwhkva leva resten av livet på existensminimum, vilket inte är särskilt kul
  • fjanten

    Jag är väl lite mot strömmen nu, men jag tyckte det var TOPPEN att få barn under studierna. Har varit gravid och arbetande 1/3 graviditeter - vilken mardröm

    Då hade jag förstås en vilande SGI eftersom jag jobbat heltid under mitt sista gymnasieår, ända tills jag började plugga direkt därpå, men SGIn var ju ganska låg (hade futt ut ca 12K om jag tagit ut 7 dagar/vecka). Men jag fortsatte plugga på distans när första fötts och tog inte ut en enda dag. Började skriva kandidatuppsatsen när han var nyfödd.

    Skaffade andra barnet snart därpå och fortsatte med magisterstudier på distans.

    Började jobba när jag tagit min magister. Jobbade 1 år medan maken var föräldraledig, sedan började han på ett nytt jobb, och jag var hemma ett halvår till (med FL baserad på min nya SGI), sedan arbetade jag 40 % medan barnen började förskola (vi tänkte att det var en bra mjukstart). Sedan saxade vi när vi båda jobbade heltid igen.

    Blev snart gravid igen, och det var verkligen vidrigt att jobba och vara gravid... Blev faktiskt sjukskriven sammanlagt 3 månader den graviditeten (först illamående - precis som med första, men det var ändå förenligt med distansstudier), och mot slutet för stress som gav mig sammandragningar och påverkade tappen för mycket. Otroligt tufft att jobba som gravid för mig! Och då har jag ändå ett kontorsjobb med flexibla tider (men tiderna var som tvugna att anpassas så det blev bra för befintliga barn). Som lärare kommer du ju inte kunna tänka att du mår dåligt idag - flexar några timmar och vilar lite till. Det går ju inte när elever väntar så att säga Samma med plugg, jag pluggade när det passade mig.

  • S23
    fjanten skrev 2020-05-01 07:03:30 följande:

    Jag är väl lite mot strömmen nu, men jag tyckte det var TOPPEN att få barn under studierna. Har varit gravid och arbetande 1/3 graviditeter - vilken mardröm

    Då hade jag förstås en vilande SGI eftersom jag jobbat heltid under mitt sista gymnasieår, ända tills jag började plugga direkt därpå, men SGIn var ju ganska låg (hade futt ut ca 12K om jag tagit ut 7 dagar/vecka). Men jag fortsatte plugga på distans när första fötts och tog inte ut en enda dag. Började skriva kandidatuppsatsen när han var nyfödd.

    Skaffade andra barnet snart därpå och fortsatte med magisterstudier på distans.

    Började jobba när jag tagit min magister. Jobbade 1 år medan maken var föräldraledig, sedan började han på ett nytt jobb, och jag var hemma ett halvår till (med FL baserad på min nya SGI), sedan arbetade jag 40 % medan barnen började förskola (vi tänkte att det var en bra mjukstart). Sedan saxade vi när vi båda jobbade heltid igen.

    Blev snart gravid igen, och det var verkligen vidrigt att jobba och vara gravid... Blev faktiskt sjukskriven sammanlagt 3 månader den graviditeten (först illamående - precis som med första, men det var ändå förenligt med distansstudier), och mot slutet för stress som gav mig sammandragningar och påverkade tappen för mycket. Otroligt tufft att jobba som gravid för mig! Och då har jag ändå ett kontorsjobb med flexibla tider (men tiderna var som tvugna att anpassas så det blev bra för befintliga barn). Som lärare kommer du ju inte kunna tänka att du mår dåligt idag - flexar några timmar och vilar lite till. Det går ju inte när elever väntar så att säga Samma med plugg, jag pluggade när det passade mig.


    Kul med någon som kommer med en annan infallsvinkel. Vill dock säga att studier kan vara väldigt krävande och att man absolut kan må så pass dåligt att man är chanslös att klara av dem. Där tror jag att det kan vara svårare att få fk att bevilja sjukskrivning vid studier än vid arbete. Eftersom de troligtvis gör en bedömning att studier skulle vara lättare att klara av
  • fjanten
    S23 skrev 2020-05-01 07:09:25 följande:

    Kul med någon som kommer med en annan infallsvinkel. Vill dock säga att studier kan vara väldigt krävande och att man absolut kan må så pass dåligt att man är chanslös att klara av dem. Där tror jag att det kan vara svårare att få fk att bevilja sjukskrivning vid studier än vid arbete. Eftersom de troligtvis gör en bedömning att studier skulle vara lättare att klara av


    Den bedömningen borde de ju gjort med mitt arbete då. Kunde jag ändå arbeta hemma, hade flexibla arbetstider o.s.v., men blev sjukskriven. Medan vid studier kan du ju inte flytta hem en salstenta, föreläsningar o.s.v. (om det nu inte är studier vid distans, då kan man titta när det funkar). Man kan också bli halvtidssjukskriven och bibehålla fullt studiemedel.

    Men jag kan ju säga att jag upplevde det BETYDLIGT lättare att plugga med hyperemisis, än att jobba på mitt kontorsjobb trots lindrigare graviditet då jämfört med första. Har också en kollega med samma upplevelse, hon läste till civilekonom och hade hyperemisis.

    Nu är det ju inte alla som känner så. Du kanske tyckte det var tuffare att vara gravid och plugga än gravid och jobba?
  • S23
    fjanten skrev 2020-05-01 07:29:05 följande:

    Den bedömningen borde de ju gjort med mitt arbete då. Kunde jag ändå arbeta hemma, hade flexibla arbetstider o.s.v., men blev sjukskriven. Medan vid studier kan du ju inte flytta hem en salstenta, föreläsningar o.s.v. (om det nu inte är studier vid distans, då kan man titta när det funkar). Man kan också bli halvtidssjukskriven och bibehålla fullt studiemedel.

    Men jag kan ju säga att jag upplevde det BETYDLIGT lättare att plugga med hyperemisis, än att jobba på mitt kontorsjobb trots lindrigare graviditet då jämfört med första. Har också en kollega med samma upplevelse, hon läste till civilekonom och hade hyperemisis.

    Nu är det ju inte alla som känner så. Du kanske tyckte det var tuffare att vara gravid och plugga än gravid och jobba?


    Jag har inte varit gravid och pluggar men däremot pluggat utan att vara gravid. För mig hade det troligtvis varit tuffare att plugga och bara gravid då jag har ett fysiskt arbete där jag inte behlvde tänka. Var fruktansvärt trött så studier då hade varit svårt.

    Försäkringskassan är ganska godtycklig och kan bedöma olika från person till person så att man är beredd på det. Dessutom har du ju fördelen när du arbetat att du inte behöver ?jobba igen? det du missar på samma sätt. De sista 6 månaderna är ju ens sgi skyddad. Men det hjälper ju inte om man påbörjat en kurs som man inte klarar och därför måste göra om sedan och då inte har sgi skydd när man ska plugga ikapp.

    Med nekad sjukpenning som arbetande har du förhoppningsvis en arbetsgivare som är human och tillåter att du är hemma ändå. Då förstörs inte sgi med bara 6 månader kvar till bf.

    Däremot som studerande så blir du ju utan csn när du sedan ska studera ikapp ifall din sjukskrivning inte blivit godkänd.

    Alltså det här är ju verkligen värsta tänkbara sits och att det skulle bli så för ts är inte troligt. Däremot KAN det ju hända och man bör därför vara medveten om det iaf
Svar på tråden PLANER PÅ BARN - studier, ekonomi...