• Anonym (Vilse)

    OM Nipt visar avvikelse, hur funkar abort i mitt fall?

    Ska göra Nipt i veckan inkl ultraljud, och om det visar på kromosomavvikelse kommer vi först göra fortervattensprov och om detta bekräftas då kommer vi göra abort.

    Frågan är då, hur kommer en abort gå till för mig som har 3 kejsarsnitt i bagaget? Får jag över huvud taget göra en medicinsk med värkar osv? Vill inte ?slösa? på ett snitt då vi vill havet fjärde barn men vill inte kasta bort ett snitt nu...eller får jag göra kirurgisk på något vis? Är nu i v 12.

    Inte hunnit bolla dessa tankar med barnmorskan ännu men tankarna slog mig och har börjat grubbla...nån som vet?

  • Svar på tråden OM Nipt visar avvikelse, hur funkar abort i mitt fall?
  • Anonym (Trisomier)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-01 13:23:16 följande:

    Varför så rädd för Downs syndrom?! 


    Hon behöver ju inte vara rädd för DS men exempelvis trisomi 18 är sällan förenligt med många månader av liv efter födseln och då upplever många humanare att göra en abort.
  • viseversa
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-01 13:23:16 följande:
    Varför så rädd för Downs syndrom?! 
    du vet väl att det inte bara är down syndrom som finns inom kromosonavvikelser va?
  • Anonym (Vilse)
    viseversa skrev 2020-05-01 12:36:46 följande:

    Blir nog kirurgisk mao skrapning när du är sövd. Man gör inte snitt vid abort oavsett.


    Har också tänkt det vore konstigt med snitt, men samtidigt gör de ju kirurgisk tom v 12 (?) , antagligen för att fostret blir för stort senare? Men ja det låter väl mest rimligt med kirurgiskt sövd.
  • Anonym (K)
    viseversa skrev 2020-05-01 12:36:46 följande:

    Blir nog kirurgisk mao skrapning när du är sövd. Man gör inte snitt vid abort oavsett.


    Nej man skrapar såklart inte ut ett foster i v 18+. Du får föda ut det ts. Trots snitt tidigare.
  • viseversa
    Anonym (K) skrev 2020-05-01 19:50:14 följande:
    Nej man skrapar såklart inte ut ett foster i v 18+. Du får föda ut det ts. Trots snitt tidigare.
    Nej i v 18 får man föda ut det men nu är ts i v 12 inte i v 18. Så mycket beror på i vilken vecka aborten genomförs. 
  • Anonym (K)
    viseversa skrev 2020-05-01 19:58:52 följande:

    Nej i v 18 får man föda ut det men nu är ts i v 12 inte i v 18. Så mycket beror på i vilken vecka aborten genomförs. 


    Nu ja! Hon ska göra nipt i veckan. Sen får man räkna med två veckor innan svar kommer. Sen få en tid till fostervattenprov. Sen ytterligare väntetid. Det kommer definitivt inte bli en skrapning. / en som jobbar på gyn
  • viseversa
    Anonym (K) skrev 2020-05-01 22:48:02 följande:
    Nu ja! Hon ska göra nipt i veckan. Sen får man räkna med två veckor innan svar kommer. Sen få en tid till fostervattenprov. Sen ytterligare väntetid. Det kommer definitivt inte bli en skrapning. / en som jobbar på gyn
    viosar nipt avvikelser får man inte vänta flera veckor på fvp nej. Det prioriteras så man itne ska behöva gå för länge innan ev abort. Dock vet man ju itne nu med corona hur det ser ut.
Svar på tråden OM Nipt visar avvikelse, hur funkar abort i mitt fall?