Ssk/usk/läkare: 93,4% i syremättnad medel under sömn, ej påtagligt under 90 %. Vad menas?
Har tid hos läkaren framöver men undrar om nån kan tyda detta? Det är under sömnen detta mätts.
Har tid hos läkaren framöver men undrar om nån kan tyda detta? Det är under sömnen detta mätts.
Att det är väldigt lågt, men inte ofta under 90%, utan mest över 90% nivån.
Det börjar bli riskabelt för kroppen om syresättningen ligger för länge under 90%, därav står det så.
Tack för svar!
Ok men detta är inte onormalt utan helt ok att det ligger där? Är under utredning så är nyfiken. Får ju svar så småningom men undrar under tiden :)
Det är inte normalt och rent ut sagt skadligt.
Det är inte normalt och rent ut sagt skadligt.
Så du menar att det är normalt med så lågt värde??
Tack för era svar här i tråden. Jag utreds på egenremiss för snarkning då jag ofta väcker både mig själv med att jag snarkar eller drar efter andan men även resten av familjen. Jag är extremt trött på dagarna med huvudvärk oftast redan när jag vaknar. Men hade ingen aning om att syresättningen var nedsatt :(.
Såg detta på 1177. Fan lite orolig blir jag ju..
Ungefärlig ålder? Sjukdomar?
93,4 % i medelsyremättnad med ibland värden strax under 90 % betyder väldigt olika beroende på vem jag har framför mig. Är det en ung, tidigare frisk person under 50 år så skulle jag absolut vilja utreda detta närmare. Är det istället en multisjuk (KOL? Lungfibros? Hjärtsvikt? etc) person över 70 år så skulle jag mest rycka på axlarna och säga att detta är något man kan förvänta sig och inte så mycket att göra åt.
Förövrigt, 93 % i syremättnad är inte en farligt låg nivå.
//Läkare
Ungefärlig ålder? Sjukdomar?
93,4 % i medelsyremättnad med ibland värden strax under 90 % betyder väldigt olika beroende på vem jag har framför mig. Är det en ung, tidigare frisk person under 50 år så skulle jag absolut vilja utreda detta närmare. Är det istället en multisjuk (KOL? Lungfibros? Hjärtsvikt? etc) person över 70 år så skulle jag mest rycka på axlarna och säga att detta är något man kan förvänta sig och inte så mycket att göra åt.
Förövrigt, 93 % i syremättnad är inte en farligt låg nivå.
//Läkare