• Anonym (?)

Ssk/usk/läkare: 93,4% i syremättnad medel under sömn, ej påtagligt under 90 %. Vad menas?

Har tid hos läkaren framöver men undrar om nån kan tyda detta? Det är under sömnen detta mätts.

• Svar på tråden Ssk/usk/läkare: 93,4% i syremättnad medel under sömn, ej påtagligt under 90 %. Vad menas?
  • Anonym (ssk)

Att det är väldigt lågt, men inte ofta under 90%, utan mest över 90% nivån.

• Anonym (Sjukgymnast)

Det börjar bli riskabelt för kroppen om syresättningen ligger för länge under 90%, därav står det så.

• Anonym (?)

Tack för svar!

Ok men detta är inte onormalt utan helt ok att det ligger där? Är under utredning så är nyfiken. Får ju svar så småningom men undrar under tiden :)

• Anonym (ssk)
    Anonym (?) skrev 2020-05-01 13:24:26 följande:
    Tack för svar!
    Ok men detta är inte onormalt utan helt ok att det ligger där? Är under utredning så är nyfiken. Får ju svar så småningom men undrar under tiden :)
    Det är inte normalt och rent ut sagt skadligt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (ssk) skrev 2020-05-01 13:33:43 följande:

Oj då :( ok tack för svar.
  • Anonym (??)
    Anonym (ssk) skrev 2020-05-01 13:33:43 följande:

De flesta med kol går omkring i många år med syresättning kring 90.

93.4 är inga problem alls. Varför skrämmer du TS?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (??) skrev 2020-05-01 17:09:27 följande:
    De flesta med kol går omkring i många år med syresättning kring 90.
    93.4 är inga problem alls. Varför skrämmer du TS?
    Så du menar att det är normalt med så lågt värde??
  • Anonym (??)
    Anonym (ssk) skrev 2020-05-01 17:26:51 följande:

Så du menar att det är normalt med så lågt värde??

Nej, det är lägre än normalt, men inte heller farligt. Däremot behöver man väl ta reda på varför värdena är något låga.

Jag är fullt frisk och har ungefär 95 dagtid om jag sitter stilla och inte djupandas. Mina värden på natten har jag ingen aning om.

Frågan var: varför skrämmer du TS utan grund?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (??) skrev 2020-05-01 17:40:15 följande:
    Nej, det är lägre än normalt, men inte heller farligt. Däremot behöver man väl ta reda på varför värdena är något låga.
    Jag är fullt frisk och har ungefär 95 dagtid om jag sitter stilla och inte djupandas. Mina värden på natten har jag ingen aning om.
    Frågan var: varför skrämmer du TS utan grund?
    Jag har grund för mina påståenden och jag skrämmer inte, jag säger bara som det är.

Och TS är under utredning så då borde TS förstå att nåt är fel. Så det är bara som läget är. 
  • Anonym (?)

Tack för era svar här i tråden. Jag utreds på egenremiss för snarkning då jag ofta väcker både mig själv med att jag snarkar eller drar efter andan men även resten av familjen. Jag är extremt trött på dagarna med huvudvärk oftast redan när jag vaknar. Men hade ingen aning om att syresättningen var nedsatt :(.

Såg detta på 1177. Fan lite orolig blir jag ju..

• Anonym (??)
    Anonym (ssk) skrev 2020-05-01 17:43:20 följande:
    Jag har grund för mina påståenden och jag skrämmer inte, jag säger bara som det är.

Och TS är under utredning så då borde TS förstå att nåt är fel. Så det är bara som läget är. 
    En ung frisk individ har cirka 97% oxygensaturation (syremättnad) i blodet men värdet sjunker med åldern. Värden under 90% har på sikt en skadlig inverkan på kroppen och värden under 70% är potentiellt livshotande.
    www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/lakemedelsbehandling/oxygenbehandling/oversikt/

Jag antar att TS kanske är under utredning för tex sömnapné/snarkning? I så fall är det inte märkligt om hon sjunker några gånger per natt.

Desaturation (nedgång i syremättnad): normal saturation ligger mellan 94-98%. Om syresättningen sjunker med >3-4 % från patientens eget basvärde är det en desaturation. Om antalet desaturationer är >5/sovtimma registreras det som patologi.
    www.internetodontologi.se/ortodonti/obstruktiv-somnapne/
  • Anonym (ValarMorghulis)

Ungefärlig ålder? Sjukdomar? 

93,4 % i medelsyremättnad med ibland värden strax under 90 % betyder väldigt olika beroende på vem jag har framför mig. Är det en ung, tidigare frisk person under 50 år så skulle jag absolut vilja utreda detta närmare. Är det istället en multisjuk (KOL? Lungfibros? Hjärtsvikt? etc) person över 70 år så skulle jag mest rycka på axlarna och säga att detta är något man kan förvänta sig och inte så mycket att göra åt.
    Förövrigt, 93 % i syremättnad är inte en farligt låg nivå.

//Läkare

• Anonym (?)
    Anonym (ValarMorghulis) skrev 2020-05-01 20:02:32 följande:

Ungefärlig ålder? Sjukdomar? 

93,4 % i medelsyremättnad med ibland värden strax under 90 % betyder väldigt olika beroende på vem jag har framför mig. Är det en ung, tidigare frisk person under 50 år så skulle jag absolut vilja utreda detta närmare. Är det istället en multisjuk (KOL? Lungfibros? Hjärtsvikt? etc) person över 70 år så skulle jag mest rycka på axlarna och säga att detta är något man kan förvänta sig och inte så mycket att göra åt.

Förövrigt, 93 % i syremättnad är inte en farligt låg nivå.

//Läkare

Tack för svar! Är 51, känner mig stark och frisk i övrigt. Har lågt blodtryck om det har nån betydelse? Ibland ligger det på 89-90/ 54-60 nånstans. Känner mig ofta yr och nästan alltid trött. Men frisk för övrigt o sällan sjuk.

Dock haft avvikande EKG två ggr men inget konstigt med ultraljud
Svar på tråden Ssk/usk/läkare: 93,4% i syremättnad medel under sömn, ej påtagligt under 90 %. Vad menas?