• Anonym (Var)

Progesteronkräm?

Misstänker att min lutealfas är för kort för en graviditet.

Har bara 9-11 dagar till mens från ägglossning.

Känns meningslöst att söka vård för det i dessa tider.

Finns det receptfri progesteronkräm att använda sig av och vart iså fall??

• Svar på tråden Progesteronkräm?
  • Anonym (no)

Nej, det finns det inte.

Men en gynekolog kan du söka vård hos, dom behandlar ingen corona.

• Anonym (Var)
    Anonym (no) skrev 2020-05-01 17:24:26 följande:

Nej, det finns det inte.

Men en gynekolog kan du söka vård hos, dom behandlar ingen corona.

Okej. Typ gynmottagningen alltså?
  • Anonym (no)
    Anonym (Var) skrev 2020-05-01 19:12:31 följande:
    Okej. Typ gynmottagningen alltså?
    Ja, eller en privat.
  • Anonym (Det finns!)

Jodå, du kan visst få tag på receptfri progesteronkräm, kolla på moodmama.com och Matriarch-krämerna. Dyrt, mrn för mig verkar det ha funkat. Jag håller precis på att trappa ner användningen, är i v 14+4 nu. ???? *peppar peppar*

• Anonym (Det finns!)

Äsch då, skulle varit smiley o inte frågetecken där...

• Anonym (Y)

Det finns en kräm man kan beställa, Progesterall heter den. Jag har använt den och blivit gravid två gånger tack vare den! :)

• Anonym (Var)
    Anonym (Det finns!) skrev 2020-05-01 19:53:51 följande:

Jodå, du kan visst få tag på receptfri progesteronkräm, kolla på moodmama.com och Matriarch-krämerna. Dyrt, mrn för mig verkar det ha funkat. Jag håller precis på att trappa ner användningen, är i v 14+4 nu. ???? *peppar peppar*

Okej, antar det är billigare att få det utskrivet av gynekolog? Mrn hur mycket ökade din lutealfas och vart du gravid snabbare, eller vad man ska säga?
  • Anonym (Var)
    Anonym (Y) skrev 2020-05-01 20:18:09 följande:

Det finns en kräm man kan beställa, Progesterall heter den. Jag har använt den och blivit gravid två gånger tack vare den! :)

Ja just det, så hette den! vet du vart msn hittar den?? :)
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Y) skrev 2020-05-01 20:18:09 följande:

tror inte den går att få tag i längre. De har förbjudit tex USA att skicka den till Sverige eftersom den inte är godkänd. 
  • Anonym (Det finns!)
    Anonym (Var) skrev 2020-05-01 21:18:38 följande:

Okej, antar det är billigare att få det utskrivet av gynekolog? Mrn hur mycket ökade din lutealfas och vart du gravid snabbare, eller vad man ska säga?

Jag har hyfsat normal lutealfas på 11-12 dar så har inte anv krämen av den anledningen (o upplevde inte heller att lutealfasen blev längre) utan för att jag har flera sena missfall bakom mig och är i den åldern då kroppen kan börja få svårt att producera tillräckligt med progesteron. Jag ville dessutom inte börja blanda in vården för känner att det skulle ha skapat en extra press och stress kring barnskaffandet och för oss kändes det som en privat angelägenhet som vi helst ville sköta själva. (men hade det inte tagit sig på ett år eller resulterat i fler mf/ma så hade vi så klart sökt professionell hjälp!) Hur kostnaden står sig jmf ned att få det utskrivet vågar jag inte uttala mig om.
  • Anonym (Var)
    Anonym (Det finns!) skrev 2020-05-01 23:01:49 följande:

Jag har hyfsat normal lutealfas på 11-12 dar så har inte anv krämen av den anledningen (o upplevde inte heller att lutealfasen blev längre) utan för att jag har flera sena missfall bakom mig och är i den åldern då kroppen kan börja få svårt att producera tillräckligt med progesteron. Jag ville dessutom inte börja blanda in vården för känner att det skulle ha skapat en extra press och stress kring barnskaffandet och för oss kändes det som en privat angelägenhet som vi helst ville sköta själva. (men hade det inte tagit sig på ett år eller resulterat i fler mf/ma så hade vi så klart sökt professionell hjälp!) Hur kostnaden står sig jmf ned att få det utskrivet vågar jag inte uttala mig om.

Okej jag förstår. Jag läste lite om progesteronbrist nu på nätet och symtomen tycker jag inte stämmer in på mig, så vart fundersam. Vi har ju ett barn sedan innan och hur lutealfasen var då vet jag inte, hon kom till på första försöket så behövde aldrig tänka på det som nu. Vet inte om en lutealfas kan ändra på sig efter man fått barn?
  • Anonym (Y)
    Anonym (ppp) skrev 2020-05-01 21:22:18 följande:

tror inte den går att få tag i längre. De har förbjudit tex USA att skicka den till Sverige eftersom den inte är godkänd. 

Det var ju riktigt synd, för den var ju verkligen dunder. Och inte fick jag några besvär av den med rätt användande. Istället blev jag gravid med två fina ungar.
  • Anonym (S)

Har du kort lutealfas har du med rätt stor sannolikhet lågt progesteron. Progesteronkräm är helt klart värt att testa och eftersom det är bioidentiskt är det liksom ingen fara att ta. Typiskt Sverige att ta bort saker som faktiskt funkar för kvinnan. Har funnits i USA och andra länder jättelänge. Hade gärna velat se en studie på varför den inte är godkänd i Sverige! Vet ngn om det finns något sån? Iaf krämen finns att köpa och som sagt det är ingen fara att testa någon månad. Tänk på att smörja efter ÄL (2 dgr efter) för att inte störa ägglossningen.

Finns här www.moodmama.com/progesteronkram

• Anonym (Mamma)

Jag skulle absolut inte hålla på o leka med hormoner utan att först ha blivit ordentligt undersökt av en gynekolog!

Svar på tråden Progesteronkräm?