• Tainted87a

    Kawasaki och corona

    Läste nu att barn med corona börjat utveckla kawasakis sjukdom.

    Min fråga är om någon har koll på om man blir immun mot kawasaki när man väl haft det en gång? Är ju så satans ovanligt så jag hittar ingen vettig info alls.. Min dotter hade det när hon var 4, hon är 13 idag.

    Funderar på om man bör vara ännu försiktigare nu, det drabbar ju främst barn under 5 år, men om jag förstått det rätt är det immunförsvaret som överreagerar vid Kawasaki. Och om det väl gjort det en gång kan det väl lika gärna triggas igen, speciellt eftersom det är så corona funkar?

  • Svar på tråden Kawasaki och corona
  • Solblomma30
    Tainted87a skrev 2020-05-01 22:13:13 följande:

    Läste nu att barn med corona börjat utveckla kawasakis sjukdom.

    Min fråga är om någon har koll på om man blir immun mot kawasaki när man väl haft det en gång? Är ju så satans ovanligt så jag hittar ingen vettig info alls.. Min dotter hade det när hon var 4, hon är 13 idag.

    Funderar på om man bör vara ännu försiktigare nu, det drabbar ju främst barn under 5 år, men om jag förstått det rätt är det immunförsvaret som överreagerar vid Kawasaki. Och om det väl gjort det en gång kan det väl lika gärna triggas igen, speciellt eftersom det är så corona funkar?


    Det verkar som att det är mycket osäkerheter kring Corona och Kawasakis och man vet inte säkert om det verkligen är ett orsakssamband. Jag läste att man i andra länder inte har sett någon ökad frekvens av Kawasakis sjukdom sen Corona började spridas. Så vem vet. Hoppas att det är slumpen bara, och inget verkligt samband.

    Jag tror inte att man blir immun mot Kawasakis tyvärr, men chansen att man ska drabbas igen om man en gång har haft det är bara ca 2%, så det är ingen stor risk. Dessutom är din dotter 13 år nu, och den största risken är ju för barn under 5 år. Det verkar väldigt sällsynt hos äldre barn.

    Jag tror att du kan vara väldigt lugn i detta. Risken för din dotter borde vara väldigt låg.
  • Mascaraklumpar

    Man kan få återfall av Kawasaki men de allra flesta får det bara en gång. Ofta utlöses ju tillståndet av en infektion och om Corona innebär en större risk för ett återfall än andra virus går det tyvärr inte att svara på ännu.

    Som jag förstått det uppvisar de fall man rapporterat om en ?Kawasaki-liknande bild? men uppfyller inte kriterierna för Kawasaki. Det kan ju vara så att den bakomliggande orsaken är annorlunda här eller att det inte ens rör sig om samma sjukdom, och då är det kanske också en helt annan grupp som drabbas.

    Jag skulle nog inte vara jättemycket extra orolig över detta (att vara så försiktig som det är möjligt tycker jag att alla ska vara), men uppmärksam på symptomen. Får ni en misstanke om att hon drabbats så är det bättre att söka vård en gång för mycket än en gång för lite.

Svar på tråden Kawasaki och corona