• LKJ

    Första bostadsköp, tips och råd

    Hej!
    Är en tjej på snart 27 år som tröttnat (som säkert många andra också) på andrahandskontrakt hit och dit? Mitt nuvarande kontrakt går ut i höst och det känns inte lockande att leta efter nytt andrahandskontrakt i nuläget. 

    Jag har varit väldigt sugen på att köpa lägenhet. Vill verkligen ha mitt eget, slippa ångesten och stressen av att flytta runt osv. 

    Jag har en fast anställning inom kommunen (med andra ord är risken för bli uppsagd/varslad i dessa tider extremt minimal) och en lön på 26500 innan skatt. 
    Jag har ett litet privatlån jag tog till bilen för nåt år sen, ca 24 tusen kvar att betala tillbaka på det, så är inte direkt skuldskatt till tänderna. Det jag däremot inte har är så mycket sparade pengar, har ca 15000 på sparkontot just nu.

    Det jag undrar då är, har någon här inne fått lån för kontantinsats? Finns det någon slags väg runt detta? Jag ringde min bank och de sa att i vissa fall tillåter de att en vän/familjemedlem osv kunde ta ett lån åt en (i detta fall har jag frågat min pappa och det kan han) till kontantinsats och att man själv då tar bolånet på 85% av lägenhetspriset. 

    Har ni några tips/tankar kring detta?

    Tack!

  • Svar på tråden Första bostadsköp, tips och råd
  • Anonym (Anonym)

    Jag har haft vänner som lånat för kontantinsatsen. Det blir som att ta ett lån bredvid bostadslånet. Räntan på lånet till kontantinsatsen var dock ganska hög, vilket man får räkna med. Inget som kanske rekomenderas men vad jag förstår så går det. Du kanske får sattsa på att köpa något lite billigare för att ha råd. Sen kan du ju byta upp dig. Du kan ha ett guldläge just nu om du köper något som andra kanske inte vill ha i nuläget och som du sen kan göra vinst på.

  • LKJ

    Ja men precis, tänker så också. Kanske inte kommer köpa mitt drömboende/det dyraste direkt utan vill mest komma ifrån hyresmarknaden då det känns omöjligt. 
    Sen tänker jag att om mina föräldrar tar ett lån åt mig för kontantinsatsen så blir ju det billigare också då de får bättre avtal/ränta än vad jag skulle få på ett sånt lån.

  • Anonym (Anonym)
    LKJ skrev 2020-05-02 13:08:39 följande:

    Ja men precis, tänker så också. Kanske inte kommer köpa mitt drömboende/det dyraste direkt utan vill mest komma ifrån hyresmarknaden då det känns omöjligt. 

    Sen tänker jag att om mina föräldrar tar ett lån åt mig för kontantinsatsen så blir ju det billigare också då de får bättre avtal/ränta än vad jag skulle få på ett sånt lån.


    Har du föräldrar som stöttar dig i detta är det super. Förhoppningsvis hittar du något som det inte blir budgivning på. Av en händelse köpte jag och min sambo en lägenhet i närheten av ett område som det hade börjats bygga nytt på och när vi flyttade stod det området klart vilket gjorde att vi gjorde en rejäl vinst.
  • LillaTjockaBertil

    När jag och min fru köpte hus för 2 år sedan fick vi ett privatlån på samma bank vi fick huslånet för det vi saknade av kontantinsatsen. Vi hade kunnat få lån på upp till två tredjedelar av kontantinsatsen. Räntan på det lånet är just nu 4,14 %. Eftersom jag inte vet om det bryter med några regler att namnge banken kan jag skicka det i PM om du är intresserad.

  • LKJ
    LillaTjockaBertil skrev 2020-05-02 13:34:36 följande:

    När jag och min fru köpte hus för 2 år sedan fick vi ett privatlån på samma bank vi fick huslånet för det vi saknade av kontantinsatsen. Vi hade kunnat få lån på upp till två tredjedelar av kontantinsatsen. Räntan på det lånet är just nu 4,14 %. Eftersom jag inte vet om det bryter med några regler att namnge banken kan jag skicka det i PM om du är intresserad.


    Okej! När jag pratade med min bank så sa de att just det inte var möjligt, men att det som sagt i vissa fall är okej när en annan, t.ex. förälder, tar ett lån i ens ställe. Jag saknar ju ganska stora delar (läs: i stort sett hela) av en kontantinsats.
  • Anonym (12345)
    LKJ skrev 2020-05-02 13:38:24 följande:
    Okej! När jag pratade med min bank så sa de att just det inte var möjligt, men att det som sagt i vissa fall är okej när en annan, t.ex. förälder, tar ett lån i ens ställe. Jag saknar ju ganska stora delar (läs: i stort sett hela) av en kontantinsats.
    Man kan få låna till kontantinsatsen förutsatt att man kan betala.
    Det blir då ett separat lån eftersom man endast kan låna 85% på bostaden.

    Anledningarna till att många får nej är att det inte klarar av kalkylen.
    Men hoppas det löser sig för dig, det blir troligtvis samma eller billigare att köpa en bostad md alla kostnader, även om den  liggger långt bort eller avsides mot att hyra  i andra hand.
Svar på tråden Första bostadsköp, tips och råd