• Saraas

Gravad/kallrökt lax som gravid

Hej!

Är det okej att äta kallrökt/gravad lax om den varit fryst innan?

Jag var förbi min sushirestaurang och frågade och de berättade att de fryser in laxen.

Jag har alltid älskat sushi, nigri särskilt och är så sugen på det men har inte vågat riktigt.

Är i vecka 11.

• Svar på tråden Gravad/kallrökt lax som gravid
  • Solblomma30
    Saraas skrev 2020-05-02 14:57:25 följande:

Hej!

Är det okej att äta kallrökt/gravad lax om den varit fryst innan?

Jag var förbi min sushirestaurang och frågade och de berättade att de fryser in laxen.

Jag har alltid älskat sushi, nigri särskilt och är så sugen på det men har inte vågat riktigt.

Är i vecka 11.

Kallrökt och gravad lax ska du inte äta eftersom den har lång hållbarhet och ofta förvaras länge innan man äter den. Det finns då chans att listeria hinner växa till i laxen och listeria kan man inte frysa bort.

Men lax i sushi är ju inte varken gravad eller kallrökt (om det inte är någon specialsushi) utan vanlig färsk lax och det får du äta hur mycket du vill av. Om laxen är norsk odlad lax så behöver den inte ens ha varit fryst först för det är så sällsynt med parasiter i den. Men vill man vara på den säkra sidan väljer man lax som varit frusen först. Så ät din sushi med gott samvete :)
  • Solblomma30

Allt detta står på Livsmedelsverkets sida med info om mat vid graviditet och amning :) Om du vill läsa om det.

• Anonym (Kvinna 39)

Sushi är som sagt varken gravad eller rökt och den ska absolut frysas innan förtäring. Görs det kan du äta hur mkt du vill :)

• Anonym (An)

Vanlig sushilax är inga problem så länge den är färsk, och äter du på ett fräscht sushiställe där det cirkulerar många kunder så inget blir liggande så lär det inte vara någon fara.

Dock skall tilläggas att listeria inte heller dör vid frysning utan endast vid upphettning

Finns massa info på livsmedelsverkets hemsida!

• Saraas

Okej, vad är den då? Är den inte rå?

Laxen som används är fryst innan den läggs fram och stället är fräscht och har kravmärkt fisk.

Tack, jag antar att det är okej för mig att äta!

• Solblomma30
    Saraas skrev 2020-05-03 00:15:14 följande:

Okej, vad är den då? Är den inte rå?

Laxen som används är fryst innan den läggs fram och stället är fräscht och har kravmärkt fisk.

Tack, jag antar att det är okej för mig att äta!

Undrar du om kallrökt eller gravad lax är rå? Svaret är ja- på sitt vis, den är rå men behandlad kan man säga. Gravad lax är behandlad med salt och socker för att hålla längre, och kallrökt lax saltas och röks sedan. För att döds listeria exempelvis måste en matvara upphettas till en viss temperatur. Men för vanliga friska människor, ej gravida eller sjuka, är listeria ofta inte så farligt, så de kan ta risken att äta gravad eller rökt lax.

Vill du äta gravad eller rökt lax som gravid måste du grava eller röka den själv eller veta att den är precis nygravad/rökt. Om den har förvarats länge kan listeria ha hunnit växa i laxen.

Sushilax är bara rå, inte gravad eller rökt.
  • Anonym (Lo)

Jag fryste in laxen och gjorde sushi själv. Såå roligt att göra, även själv men också bästa girlsnight med vänner. Alla ingredienser förutom lax o räkor är superbilliga, och då kan man äta hur mycket man vill, inte bara 8-10 bitar. Går bra att lagra i kylen 2-3 dagar, så man kan ha en matlåda över för dagen efter.

• Anonym (H)

Jag är gravid i vecka 41 och har ätit väldigt mycket sushi med lax.. Bara den är färsk är det okej. Köper du sushi i matbutik bör du hålla koll på förpackningsdatumet. Annars är det fritt fram att trycka i sig! Behövs inte frysas in..

Svar på tråden Gravad/kallrökt lax som gravid