• Anonym (Fattar inte)

Varför blir jag påverkad?

Jag har levt i ett giftermål me f psykisk misshandel, det tog 2 år för mig att ta mig ifrån.

Kort efter jag flyttade ut träffade jag en ny man som jag tycker väldigt mycket om o har valt bli tillsammans med.

Men ändå, när jag vet min exman träffar en ny kvinna så kan jag inte hjälpa det känns i hjärtat, jag blir ledsen o kan känna ångest.

Varför blir jag påverkad? Jag vill inte vara tillsammans med han, jag har det så mycket bättre nu o jag tycker om min nya kille.

Våra barn mår också bätrre av skilsmässan.

Har ni andra reagerat trots att ni valt separation o gått vidare i livet?

Jag vill inte känna så här.

• Svar på tråden Varför blir jag påverkad?
  • Anonym (Tips från coachen)

För att du fortfarande är medberoende. Det kan ta flera år att bli fri, särskilt om du inte går i terapi.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-02 20:46:18 följande:

För att du fortfarande är medberoende. Det kan ta flera år att bli fri, särskilt om du inte går i terapi.

Nej jag går inte hos en psykolog.

Berätta gärna mera!
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-05-02 21:15:23 följande:
    Nej jag går inte hos en psykolog.

Berätta gärna mera!
    Ojojoj önskar jag hade tid att göra det, verkligen! Men det går att googla på. Men väldigt kort kan jag iaf ta det.

Om man är tillsammans med en person som påverkar hela ens psyke på det där sättet blir man vad som kan jämföras med hjärntvättad. Om du tänker på hur en sekt fungerar är du i närheten av hur det kan se ut. Ledaren/pojkvännen är en jätteviktig person i ens liv, man tar beslut utifrån vad han skulle tycka om eller inte, stora delar av ens liv kretsar kring honom och relationen, att hålla honom nöjd, att inte reta upp honom, inte säga fel saker, inte ha fel kläder, fel frisyr, fel vänner..... Det kan bli hur destruktivt som helst. Du kan förresten också läsa om Sthlmssyndrom när du ändå håller på, ifall du inte känner till det sedan förut.

När man väl tar sig ur det där så är hjärnan fortfarande programmerad efter samma modell. Du har säkert hört om folk som avprogrammerats efter att ha lämnat vissa svenska religiösa samfund, eller i andra länder för den delen, stor business i USA t ex. Det är därför det tar ett ganska långt tag innan man kommer tillbaka till ett normalläge, där man inser att det inte är ok att bli behandlad på ett visst sätt t ex, och att (som i ditt fall) släppa den förra partnern. Har man varit tillsammans länge kan man alltid känna ett visst styng när han träffar någon ny oavsett att det var en sund relation och det kan ta lång tid ändå att komma över, men om man varit utsatt för det du gått igenom går det djupare än vanlig saknad och sorg över att det inte funkade. Därför menar jag att du fortfarande sitter i ett mentalt medberoende över den där personen, din hjärna har inte släppt honom än och beroende på hur illa det var kan du behöva stöttning i att bearbeta relationen och ta dig vidare.
  • Anonym (Fattar inte)

Jag förstår precis vad du menar! Tycker det fortfarande stämmer på vissa punkter, nu när jag tänker efter.

Efter att ha gråtit ikväll o pratat med min nya kärlek så känns det bättre.

Anonym (Fattar inte) skrev 2020-05-02 22:15:52 följande:

Jag förstår precis vad du menar! Tycker det fortfarande stämmer på vissa punkter, nu när jag tänker efter.

Efter att ha gråtit ikväll o pratat med min nya kärlek så känns det bättre.

Så bra att du mår lite bättre :) Du kommer att bli helt fri från den där människan med tiden.
Svar på tråden Varför blir jag påverkad?