• Anonym (vill flytta)

Medlåntagare, vilka krav finns?

Jag och min sambo ska separera. Han kommer köpa ut mig från vårt gemensamma hus. Jag kommer då få en bra handpenning till ett nytt boende. Saken är den att jag studerar och har 2,5 år kvar. Med lån + bidrag från csn och barnbidrag vet jag att jag skulle klara mina utgifter om jag skulle kunna köpa någon av de bostäder jag är intresserad av. Men banken vill ju inte låna ut pengar till mig när min inkomst är enbart csn.

Mina föräldrar ställer upp som medlåntagare men har inga jättestora inkomster. Men dom har inga lån och väldigt låga utgifter per månad. Dock har som en hel del sparade pengar. Räknas deras tillgångar (alltså sparpengar) in på något sätt när banken godkänner dom. Eller går dom enbart på inkomst? Gör det någon skillnad om dom skulle stå på hela lånet?

• Svar på tråden Medlåntagare, vilka krav finns?
  • Anonym (vill flytta)

Kan tillägga att min pappa är pensionär och min mamma tar ut halvpension och jobbar deltid.

• Anonym (G)

Du måste prata med banken. Och hoppas på en enskild bedömning där flera saker väger in. Generellt sett ska en medlåntagare ha bättre inkomster än den som söker. Pensionärer har tyvärr ofta svårare att få lån. Det hänger naturligtvis på lånets storlek om det kommer fungera, kan de belåna sin egen bostad? Är förskott på arv en idé för att minska lånets storlek?

• Anonym (knas)

Du måste prata med banken.
    Tyvärr är min erfarenhet att banker knappt ger lån till pensionärer, oavsett omständigheter. Och detta var ändå långt före covid-krisen.

Min svärmor hade en nästan obelånad villa i centrum värd 7 miljoner och fick ändå inte ta ett bolån innan hon hade sålt villan, för att köpa en lägenhet för 3.5 miljoner. Vilket ledde till att hon aldrig vågade ta steget, för tänk om hon skulle bli bostadslös- det var den största skam hon kunde tänka sig oavsett hur mycket vi förklarade att så skulle det aldrig bli.

Det var totalt moment 22 och alla tre tillfrågade banker betedde sig som arslen rent ut sagt.

• Anonym (vill flytta)

Jag har möte med banken nu i veckan. Men jag är så jävla nervös över att det inte ska gå. Situationen börjar bli ohållbar och jag vill bara härifrån. Finns två intressanta bostäder där det är rätt omgående tillträde.

• Anonym (vill flytta)

Och det rör sig inte om ett jättestort lån, fast ändå mycket pengar. Betalar jag den handpenning jag tänkt är det ca 1,6mkr

Svar på tråden Medlåntagare, vilka krav finns?