• Sun 3 May 2020 01:24
    310 visningar
    4 svar
    4
    310

    Flytta eller inte?

    Hjälp mig välja!

    Bor just nu i min hemstad. Tråkig betongstad men gott om jobb. Jag och maken jobbar här. Vi fick barn för snart 1 år sedan och värderade då högt att farmor bodde i samma stad. Hon är pensionär och kommer kunna hjälpa mycket med hämtning/lämning och barnpassning.

    Problemet är att vi inte bor som vi önskar här. Inte särskilt barnvänligt kan man säga, även om det helt klart duger för både ett och två barn. Det är långt till skola, på en trafikerad gata och knappt någon trädgård.

    Vi har nu hittat vårt drömhus. I grannstaden. Grannstaden är liten, mysig, vid havet. Huset har 200 meter till vattnet där vi idag har vår båt stående. Grannstaden ligger 30 minuter från vår nuvarande stad så tanken är att pendla då jobbchanser där är begränsade.

    Vi har inte råd med ett liknande hus i nuvarande staden, och faktum är att vi går ner 1 miljon i lån om vi flyttar!

    Men!! Gör vi ett misstag som flyttar ifrån farmor och dessutom skaffar oss pendlingsbekymmer? Dottern är ju ännu inte så gammal att vi haft nytta av den bekvämligheten än men när hon går på förskola om några månader kommer det ju vara lättare i nuvarande staden att både hämta själv och få hjälp fort om det behövs. Så ni erfarna föräldrar - hur högt ska detta värderas? Vi planerar ett barn till inom ett par år så karusellen är ju full gång här snart.

    Farmor är inte en särskilt härlig människa, ska tilläggas, men väldigt hjälpsam och har synpunkter på allt...:)

    Supertacksam för råd!

  • Svar på tråden Flytta eller inte?
  • Steven­Diese
    Sun 3 May 2020 05:25
    #1

    Tittar man på det från ett ekonomiskt perspektiv så är det ju billigare med en miljon i lån än att 2 personer pendlar. Fast mycket hänger ju på om ni måste ha 2 bilar eller kan åka kollektivtrafik.

    Det blir också jobbigt när de ringer från förskolan om att barnen är sjuka. Vilket de kommer göra ofta i flera år framöver.

    Pendlingstiden kan också slita. Mindre tid med familjen, mer tid på förskola/fritids för barnen.

    Men sen ska man inte underskatta att bo på en plats man trivs på. Och om barnen är små så hinner ni ju ångra er och flytta tillbaka innan barnen börjar skolan!

  • Anonym (C)
    Sun 3 May 2020 08:27
    #2

    En halvtimme är ju ingenting. Varken för att pendla till jobbet eller att farmor barnvaktar. Jag skulle flytta. Det är ju inte ofta man hittar sitt drömhus.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 3 May 2020 08:55
    #3

    Flytta! För att vara krass, farmor dör någon dag, ni kan inte planera hela ert liv utifrån att hon ska vara barnvakt. Det är inte sjysst och inte sunt heller, plus att man aldrig vet hur hon orkar med i framtiden.

  • Anonym (Sara)
    Sun 3 May 2020 11:04
    #4

    Om ni tror att ni skulle trivas mycket bättre i grannstaden och pendlingen verkligen inte tar mer än 30 minuter så låter det ju som ett rimligt val. Mer pendlingstid än så anser jag sänker livskvaliten för mycket för att det ska vara aktuellt med småbarn,

Svar på tråden Flytta eller inte?