• druvan52

    Sluta amma - när måste man fylla upp med ersättning?

    Hur gammalt måste barnet vara när man slutar amma för att man ska slippa fylla upp med ersättning? Industrigröt är okej men jag vill inte ge ersättning. Har däremot möjlighet att amma länge.

  • Svar på tråden Sluta amma - när måste man fylla upp med ersättning?
  • fjanten

    Huvudfödan framförallt de första 6 månaderna ska ju vara bröstmjölk eller amning, så efter det börjar du lite smått byta ut amningstillfällen mot mat. När du tycker att bebisen äter nog bra för att sluta amma - slutar du amma. Mitt mellanbarn åt inte alls vanlig mat förrän året, då började hon gå med på att smaka ärtor... Så henne ammade jag tills hon var 2 år, för det var först då hon åt nog mycket för att inte längre behöva amningen.

    Så det beror på alltså.

  • Mortiscia80

    Minst ett år är rekommendationen, utöver det märker du nog när det är dags eftersom barnet går över mer till vanlig mat.

  • Mortiscia80

    Jag menar alltså inte att barnet bara ska ammas upp till ett års ålder! Man börjar ju med smakportioner när barnet är ca halvåret och ökar med tiden.

  • Elin P

    Om barnet är över ett halvår gammalt och kan äta mosad mat och gröt samt att du ammar delvis så behöver du inte ge ersättning. Det tar naturligtvis ett tag att vänja in barnet vid mat och gröt och då kan man ju successivt minska amningen i samma takt. Om du vill sluta amma före 6 månader eller innan barnet hunnit lära sig äta hela portioner av gröt och mat så behöver barnet ersättning också.

  • Lexikon

    I England är rekommationen att om en slutar amma innan bebisen är 1 år ska en ge minst 6 dl ersättning per dag för att inte överbelasta tarmarna med fast föda.

    introducera mat långsamt från 6 mån, och efter 12 mån kan amning eller ersättning successivt trappas ut om en önskar.

    Men det finns många som ammar eller flaskar längre, till vad som mer motsvarar fysiologiskt amningsavslut. Känn efter vad du själv trivs med.

    Själv skulle jag hellre ge ersättning än välling tex (Om jag inte kunnat amma istället, för det är förstahandsvalet för mig).

Svar på tråden Sluta amma - när måste man fylla upp med ersättning?