• liiiiiie

    Sparade pengar

    Kanske svår fråga att svara på, men hur mycket pengar är det normalt att ha sparat när man är mellan 25-30 år? Känns som alla har så extremt mycket. Men kanske också är för att de som har mycket gärna vill dela med sig, medan de som knappt har något inte vill skriva om det. Själv har jag fastnat i arbetslöshet och har inget sparat, känner sån ångest över att vara så efter.

  • Svar på tråden Sparade pengar
  • Anonym (29)

    Svarar för min sambo som är 29. Han har ca 100 000 kr totalt sparat i fonder och på sparkonto.

    Jag är 35 och har ca 150 000 kr i sparkonto och fonder. Vi lade in 600 000 kr kontant när vi köpte lägenheten.

  • Anonym (30)

    Jag är 30 år och har aldrig sparat. Så fort jag haft en större summa på kontot har jag rest eller köpt tv, soffa, dator, säng... Vill gärna köpa hus men med mitt beteende blir det svårt =P Har senaste året dock sparat ihop 60.000:- (Sålde bilen för 45.000:- och fick en bonus på jobbet 10.000

    Det är skönt nu att ha en buffert ifall nåt skulle hända men huset känns rätt omöjligt att få ihop till.

  • Anonym (Hej)

    Som jag förstått det har de flesta i min umgängeskrets med vanliga jobb (25-30 år gamla) runt 100-200 k i sparat kapital. Jag är nog ett extremfall som har betydligt mer trots min genomsnittliga lön. Jag sparar en hel del då jag knappt shoppar kläder/onödiga prylar och har ett stort intresse för matlagning och äter mycket sällan ute. Där tror jag att man kan spara in en hel del pengar. Istället för att shoppa bort pengarna så fondsparar jag. På så sätt ?försvinner? pengarna från bankkontot till fonderna :)

  • Anonym (Filuren)

    Är 33 och har rätt hög lön sen flera år. Men har jobbat redan under studietiden och totalt kunnat spara ihop ca 1 miljon fram tills dess att jag var drygt 30 med hjälp av fondsparande. De lades in i en kontantinsats till min första borätt. Efter det har jag lyckats spara ihop ca 600.000 kr som ligger i fonder och aktier.

  • lärkan21

    Är 28 år och har studerat 4 år efter gymnasiet samtidigt som jag jobbade extra. Köpte en lägenhet när jag var 20 som jag gjorde en bra vinst på och kunde gå in med 500 000 i min nuvarande bostad. Utöver det har jag ca 550 000 sparat i fonder. Tjänar helt ok och har aldrig haft något intresse av dyr livsstil vilket gör att jag kunnat lägga undan ca 15000 varje månad.

  • Anonym (...)

    När jag var 25 hade jag som mest ett par tusen sparat. Hattade runt på timanställningar och visste aldrig vad jag skulle få ut varje månad. Köpte ett billigt hus med min partner när jag var 26 och vi hade inte en enda krona i buffert när köpet var klart. Typ 2 år senare hade vi lyckats få ihop ca 10 000 kr och ekonomin började bli bättre. Jag fick inte min första fasta anställning förrän jag var strax över 30, så då började vi kunna få ett ordentligt sparande. Nu är jag snart 40 (min man 45) och vi har 50 000 på ett buffertkonto, fonder som är värda 500 000 i dagsläget, 100 000 i aktier och privat pensionssparande som är uppe i ca 200 000. Huset är värt 1 400 000 och vi har lån på hälften. 

  • Anonym (Ulle)

    Jag kommer från en frånskild mor som inte hade ett rött öre. Mitt sparkapital var därmed väldigt begränsat. Dock jobbade jag själv ihop lite pengar på somrarna medan jag pluggade, och sparade av mitt studielån.

    Jag tog sedan ett utbyteshalvår och brände alla mina pengar för det var det året när kronan dök i botten och räntan panikhöjdes till 500% en liten stund. Hade inte en spänn kvar när jag kom hem. Ändå värt det! 

    Men vid 25 hade jag nog bara 10 000 kr nåt sparat. Dvs ca 15 000 i dagens penningvärde.

    Som tur är har det gått stadigt uppåt sedan dess.

Svar på tråden Sparade pengar