• Sun 3 May 2020 19:50
    1587 visningar
    6 svar
    6
    1587

    Fruktansvärd värk i fingrarna vecka 37

    För någon vecka sedan så började jag få ont i fingrarna på morgonen, stelhet och smärta när man knyter handen och när man spretar på fingrarna. Upplevde någon enstaka gång att ena handen domnade lite lätt på kvällen men sen efter det har jag varken haft domningar eller stickningar (som man ska ha vid kapraltunnelsyndrom). Idag var det så illa att jag inte kunde öppna händerna själv, sambon fick ta finger för finger och sträcka ut. Hemsk smärta var det och det tog en bra stund innan jag fick kontakt med fingrarna och själv kunde knyta och sträcka ut dem (händerna var inte avdomnade eller något sånt).

    Det gör ont från knogarna och upp i fingrarna, tummarna har hittentils varit skonade från denna smärta. När jag använder händerna under dagen så gör det mindre ont, sen kommer det på kvällen och börjar göra ont när jag knyter händerna. Det knakar även till i fingrarna där mellan knogarna och första knoglederna i fingrarna. Det gör ont när det knakar och varje gång jag knyter handen eller sträcker på fingrarna. Har jag handen helt stilla gör det inte speciellt ont.

    Jag har försökt söka runt på internet under dagen men inte blivit speciellt mycket klokare, ska ringa sjukgymnast imorgon och försöka få en tid lite snabbt. Är bara 22 dagar kvar till bf och skulle ju gärna inte behöva gå såhär fram tills bebis är ute. Är det någon annan som upplevt samma smärta i fingrarna under graviditeten?

  • Svar på tråden Fruktansvärd värk i fingrarna vecka 37
  • Sun 3 May 2020 20:09
    #1

    Jag hade det problemet sista månaden min förra graviditet när jag vätskade på mig, vilket hängde samman med karpaltunneln. Fick sova med handledsskenor och armarna högt (så gott det gick), gjorde i alla fall saken lite bättre för mig. Var hemskt stökigt och antar att det kommer drabba mig snart igen eftersom jag är i vecka 34 nu..

  • Sun 3 May 2020 20:23
    #2
    P0MP0M skrev 2020-05-03 20:09:46 följande:

    Jag hade det problemet sista månaden min förra graviditet när jag vätskade på mig, vilket hängde samman med karpaltunneln. Fick sova med handledsskenor och armarna högt (så gott det gick), gjorde i alla fall saken lite bättre för mig. Var hemskt stökigt och antar att det kommer drabba mig snart igen eftersom jag är i vecka 34 nu..


    Hur hade du armarna när du hade de högt? Ja det är verkligen inte roligt alls, fick lite smått panik imorse när jag inte kunde röra mina egna fingrar. Oh, håller tummarna att du slipper det denna gången! Tack för svar :)
  • Anonym (Kvinn­a32)
    Mon 4 May 2020 22:40
    #3

    Du kan prova att stryka/massera fingrarna från fingertopparna upp mot handen. Att knyta och sträcka handen är också en bra övning för cirkulation. Du kan lyfta handen ovanför hjärtat för bättre effekt.

    När du sover kan du försöka ha den ena handen ovanpå en kudde så den kommer upp lite högre. Blir svårt att få upp båda händer samtidigt då du antagligen sover på sidan.

  • Tue 5 May 2020 09:31
    #4
    Anonym (Kvinna32) skrev 2020-05-04 22:40:38 följande:

    Du kan prova att stryka/massera fingrarna från fingertopparna upp mot handen. Att knyta och sträcka handen är också en bra övning för cirkulation. Du kan lyfta handen ovanför hjärtat för bättre effekt.

    När du sover kan du försöka ha den ena handen ovanpå en kudde så den kommer upp lite högre. Blir svårt att få upp båda händer samtidigt då du antagligen sover på sidan.


    Sambon masserar mina händer emellanåt, har försökt sova med dem öppna och uppe på kudden, stämmer att jag sover på sidan ja :) upplever att det hjälper lite på morgonen iallafall. Ska försöka få tag på sjukgymnast, fick det rådet av min BM

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Liv)
    Tue 5 May 2020 12:59
    #5

    Du ska gå till en ARBETSTERAPEUT, inte sjukgymnast. Kanske har du senskideinflammation, eller så beror det på svullnad och eller tryck på nerven. Du kan behöva ödemhanskar eller linda, ortoser och övningar för att motverka svullnad. Högläge, pumprörelser ovanför huvudhöjd/"dra i nödbromsen" , massera. Arbetsterapeuten är bäst på detta. Lycka till.

  • Tue 5 May 2020 14:39
    #6
    Anonym (Liv) skrev 2020-05-05 12:59:54 följande:

    Du ska gå till en ARBETSTERAPEUT, inte sjukgymnast. Kanske har du senskideinflammation, eller så beror det på svullnad och eller tryck på nerven. Du kan behöva ödemhanskar eller linda, ortoser och övningar för att motverka svullnad. Högläge, pumprörelser ovanför huvudhöjd/"dra i nödbromsen" , massera. Arbetsterapeuten är bäst på detta. Lycka till.


    Fick tid hos en arbetsterapeut på torsdag :) de får kolla på händerna och så får jag försöka förklara hur det känns morgon och kväll samt vilka problem jag har. Förhoppningsvis kan jag få något som lindrar. Blir jobbigt att stå ut fram till bf annars :(
Svar på tråden Fruktansvärd värk i fingrarna vecka 37