• ffvvmb

    Ryggont och ont i magen?!

    Hej! Är gravid med mitt första barn efter ett bra tags försökande och är ju orolig för precis allt och lite mer därtill..

    Är i skrivande stund i v 7+1 och var på ett tidigt vul förra veckan och då sa bm att allt såg fint ut samt när hon visade mig skärmen så pekade hon och sa att hon nästan säkert kunde säga att det var lilla hjärtat som slog men att ultraljudet i sig kunde göra så det blev lite rörelser här och var och menade på att det inte var något konstigt heller med tanke på hur tidigt det ändå är i graviditeten. Lugnade mig lite att få se att det fanns något där iallafall..

    Men varför jag egentligen tog gravtest från första början var för att jag som alltid annars innan mens hade extrem mensvärk i ryggen och lite svällda och ömma bröst men mensen dök aldrig upp.

    Mensvärken sitter i ännu!:( Gör mig så orolig för ibland har jag verkligen sjukt ont i både rygg/svank och mage. Ibland hela dagarna och ibland bara kommer och går smärtan. Är det den såkallade ?växtvärken?? Kan det verkligen och ska det verkligen göra såpass ont?

    Hjälp er lugna mina nerver ni som kanske haft liknande eller så och allt har gått bra!!

  • Svar på tråden Ryggont och ont i magen?!
  • Gravid99

    Jag hade också ont. 2 första månaderna och sista månaden. Nu ligger jag här med min 1åriga dotter i sängen. Men gå alltid på din känsla!! Åk in och kolla hundra gånger för mycket än för lite. Jag åkte nog in 10 gånger utanför planeringen.

  • ffvvmb
    Gravid99 skrev 2020-05-04 00:05:19 följande:

    Jag hade också ont. 2 första månaderna och sista månaden. Nu ligger jag här med min 1åriga dotter i sängen. Men gå alltid på din känsla!! Åk in och kolla hundra gånger för mycket än för lite. Jag åkte nog in 10 gånger utanför planeringen.


    Förstår!! Jo man blir ju supernojig så vill ju åka in på direkten nästan men det är ju inte nån superbra tid att va gravid nu under denna pandemi och det är svårt att få till tider/besök då man inte får gå via akuten?:)?

    Åh så mysigt! Får hålla tummar och tår att allt vill gå vägen här också! Ja men gud, åker hellre in 1 gång för mycket än 1 för lite..!
  • Rosalappenx

    Hej! Förstår oron, jag är i vecka 11 och som du har har så har jag också haft, har oxå varit på tidig ultraljud och det såg bra ut. Har haft från och till ont i magen, lite har det varit för jag har varit förstoppad och sen är det såklart ett litet barn som växer i oss så det händer mycket där inne, det ska inte behöva vara något dåligt

  • Solblomma30

    Jag tänker såhär att enda gången man egentligen verkligen behöver åka in till sjukvården akut i tidig graviditet är om man misstänker utomkvedshavandeskap, eller om man får en stor blödning och man inte slutar blöda. Eftersom du sett att graviditeten sitter i livmodern så är det ju inget utomkvedshavandeskap och du blöder inte, så då finns ingen anledning att söka vård. Får du akuta smärtor som är tilltagande, som inte ger med sig, så att du blir rädd för din hälsa så är det klart att du ska söka vård, men att ha mensvärk under graviditeten är normalt. Jag har haft ganska ont tidvis under mina graviditeter.

    Apropå att hellre söka vård en gång för mycket än en gång för lite när man är gravid så gäller det ju främst efter vecka 22 när bebisen kan räddas via förlossning/kejsarsnitt, eller att man tar till åtgärder för att hejda en förlossning. I tidig graviditet finns ju tyvärr egentligen inget man kan göra om man misstänker missfall eller att något är fel med fostret. Men gäller det utomkvedshavandeskap så ska man förstås alltid söka vård.

    Hoppas allt går bra, det är så nervöst att vara gravid!

Svar på tråden Ryggont och ont i magen?!