• Anonym (Lyn)

Ambivalent beteende

Förvirrad, ibland känner jag mig som en egoist, ibland självutplånande, har svårt att avgöra. Lever ihop med en man sedan ett år, men varit tillsammans i fyra, från och till de första två åren. Har starka känslor för den här människan, svår att lämna även om jag varit på väg flera gånger. Just nu är han i en depression. Jag försöker stötta så gott det går. Han vill inte prata så mycket, låter honom vara och gör allt praktiskt hemma. Blir less, då jag senaste månaderna gjort just det, trots otaliga försök att få honom att ?hjälpa till?, dvs hitta ett bra system. Jag känner mig som en jävla hemmafru. Och i perioder, visst, då gör man mer, som nu. Men jag ser inte riktigt en skillnad, och sa det till honom igår att det känns som att jag bara fixar allt hemma, jag orkar det inte. Jag skulle vilja att han pratade med mig mer. Men, det skall tilläggas, det är också en rest, det i att han ofta håller mig utanför, uppfattar jag det som, inte bara nu. För jag kan respektera att man vill vara ifred. Men alltid? Så går tankarna. Det finns en osynk i sexet också. Dessutom. Vi har väldigt sällan sex. Min lust är tryckande, jag blir ofta arg och ledsen, vilket jag fattar inte direkt ökar mina chanser, men hur lätt är det att låta allt vara. Jag håller mig lugn i perioder, låter det vara (vi har pratat om det sansat ett flertal gånger), men sedan blir det för jobbigt. Och jag tror min lust stressar honom. Förut anklagade jag mig själv lite för mycket medan jag senare tid insett (?) att vi kanske bara inte synkar.  Och nu känner jag mig vidrig som blir arg mest jämt, när det är helt fel. Har svårt att kontrollera mig, samtidigt som jag tycker att jag anpassar mig för mycket. Si eller så, fram och tillbaka, hur osäker kan man vara? Råd tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Ambivalent beteende
  • Anonym (Hold my beer)

Din sambo är mitt i en depression och du har mage att klaga på att han inte gör sin del av hushållsarbetet eller vill ha sex?! Du kan inte förvänta dig ett dugg från honom i nuläget, DU förvärrar hans mående om du går omkring och gnäller och klagar. Klarar du inte av att stötta honom när han mår skit så förtjänar han bättre!

Jag håller med dig att du är egoistisk, men definitivt inte självutplånande, låååångt därifrån.

Du vill ha råd? Ta emot det här då, tacksamt. Lämna honom, han behöver inte ha den där extra pressen i sitt liv, det kommer att göra att det tar ännu längre tid för honom att må bra.

Depressioner ter sig olika men det kan ta flera år. Om du inte ens pallar att stötta honom några månader kommer du aldrig orka varken resten av tiden, eller en gemensam framtid heller. Fundera på vilket liv DU vill leva också.

• Anonym (??)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-04 07:52:35 följande:

Din sambo är mitt i en depression och du har mage att klaga på att han inte gör sin del av hushållsarbetet eller vill ha sex?! Du kan inte förvänta dig ett dugg från honom i nuläget, DU förvärrar hans mående om du går omkring och gnäller och klagar. Klarar du inte av att stötta honom när han mår skit så förtjänar han bättre!

Jag håller med dig att du är egoistisk, men definitivt inte självutplånande, låååångt därifrån.

Du vill ha råd? Ta emot det här då, tacksamt. Lämna honom, han behöver inte ha den där extra pressen i sitt liv, det kommer att göra att det tar ännu längre tid för honom att må bra.

Depressioner ter sig olika men det kan ta flera år. Om du inte ens pallar att stötta honom några månader kommer du aldrig orka varken resten av tiden, eller en gemensam framtid heller. Fundera på vilket liv DU vill leva också.

TS förtjänar minsann också bättre.

Jag hade inte stannat i ett sådant förhållande.
    Vad gör TS man för att må bra?

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (??) skrev 2020-05-04 07:55:09 följande:

TS förtjänar minsann också bättre.

Jag hade inte stannat i ett sådant förhållande.
    Vad gör TS man för att må bra?

Så du sitter o skuldbelägger en människa som mår dåligt...? Snyggt hörrödu. Hört talas om det där med "nöd och lust"? Nu pratar jag inte om TS och hennes sambo utan generellt, att om man tänkt sig en framtid med en person ska man väl finnas där för varandra när det är svårt, annars ska man inte vara tillsammans. Så ja, TS kanske "förtjänar" en person som hon aldrig behöver finnas där för. Viktigare är att hennes sambo förtjänar någon som fattar att han mår skit och inte håller på som hon gör. Ledsen att ta dig ur dina illusioner men man kan faktiskt inte bara sätta ett plåster på en depression så går det över. Det tar tid, ibland väldigt lång tid. Det kan krävas både terapi och medicinering. Vad sambon gör är inte relevant i det här läget. Han kanske inte ens orkar söka hjälp, vi har ingen aning. Att TS beter sig som en egoist är däremot högst relevant.
  • sextiotalist
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-04 07:59:48 följande:

Så du sitter o skuldbelägger en människa som mår dåligt...? Snyggt hörrödu. Hört talas om det där med "nöd och lust"? Nu pratar jag inte om TS och hennes sambo utan generellt, att om man tänkt sig en framtid med en person ska man väl finnas där för varandra när det är svårt, annars ska man inte vara tillsammans. Så ja, TS kanske "förtjänar" en person som hon aldrig behöver finnas där för. Viktigare är att hennes sambo förtjänar någon som fattar att han mår skit och inte håller på som hon gör. Ledsen att ta dig ur dina illusioner men man kan faktiskt inte bara sätta ett plåster på en depression så går det över. Det tar tid, ibland väldigt lång tid. Det kan krävas både terapi och medicinering. Vad sambon gör är inte relevant i det här läget. Han kanske inte ens orkar söka hjälp, vi har ingen aning. Att TS beter sig som en egoist är däremot högst relevant.

I nöd och lust?

De har bott ihop ett år och får intrycket att det förhållandet är allt annat än stabilt.

Din kommentarer hade varit relevant om det varit ett långt förhållande, som varit stabil och kärleksfull.

Ja, när det gäller kärlek och och ett val att leva ihop måste man vara egoistisk, dvs man måste må bra i en relation.

Ts, det finns inte mycket investerat i er relation.

Din sambo måste ta tag i sitt mående innan han investerar i en relation och du måste också må bra.

Självklart tar det tid att ta sig ur en depression.

Vi hade inte fixat när jag hade min depression om vi inte hade haft den stabila grunden att stå på.

För det är nog det viktigaste i en relation, den verkar ts och hennes sambo sakna
  • Anonym (??)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-04 07:59:48 följande:

Full koll.

Men TS man har ett ansvar i detta också!

Eller han ska bara ligga på soffan år ut och år in utan att ta tag i problemet?

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (??) skrev 2020-05-04 08:20:33 följande:

Full koll.

Men TS man har ett ansvar i detta också!

Eller han ska bara ligga på soffan år ut och år in utan att ta tag i problemet?

Var och en har ansvar för sig själv och för sin relation, men du sitter ju och killgissar. Det låter knappast som flera år, däremot flera månader säkert.
  • Anonym (Hold my beer)
    sextiotalist skrev 2020-05-04 08:13:52 följande:
    I nöd och lust?

De har bott ihop ett år och får intrycket att det förhållandet är allt annat än stabilt.

Din kommentarer hade varit relevant om det varit ett långt förhållande, som varit stabil och kärleksfull.

Ja, när det gäller kärlek och och ett val att leva ihop måste man vara egoistisk, dvs man måste må bra i en relation.

Ts, det finns inte mycket investerat i er relation.

Din sambo måste ta tag i sitt mående innan han investerar i en relation och du måste också må bra.

Självklart tar det tid att ta sig ur en depression.

Vi hade inte fixat när jag hade min depression om vi inte hade haft den stabila grunden att stå på.

För det är nog det viktigaste i en relation, den verkar ts och hennes sambo sakna
    Om du hade läst noggrannare så sa jag uttryckligen att jag pratade om relationer i allmänhet. Har man varit ett par av och till i fyra år men inte ens kan ha empati med sin deprimerade sambo kan man undra om TS ens bryr sig om honom öht. Man ska absolut inte vara egoistisk i en relation, båda ska må bra. Om det inte passar TS antar jag att hon hittar till dörren? Som du säger har de inte ens en grund att stå på.
  • Anonym (Lyn)

Ja alltså självklart förväntar jag mig inte sex när han är deprimerad. Fixar hemma behöver han inte heller. Kanske som någon här sa, vi har väl inte grunden och då blir det så. 

Svar på tråden Ambivalent beteende