• Anonym (el)

Rimlig elkostnad för en trea?

Hej, jag ska hyra en trea på 82 kvadrat och vi är 2 vuxna och ett barn. Hyresvärden vill ha en fast kostnad på 1200 kr/månad för el. Vi har erbjudit oss att själva teckna ett abonnemang men det vill hen inte. Hen menar att det blir ibland mer och ibland mindre men att det i snitt skulle bli 1200 kr per månad. Är denna kostnad rimlig? Det finns disk- och tvättmaskin i lägenheten som ju säkert drar en del el.
    Vår tidigare hyra inkluderade el så jag vet inte hur mycket vi förbrukade och hur mycket det kostade.

• Svar på tråden Rimlig elkostnad för en trea?
  • Anonym (el)

Vi hyr alltså i andra hand av en privat person men ni kanske fattade.

• Anonym (Mm)

Jag hyr också en 3a i andrahand, har också disk och tvättmaskin. Vilket jag använder minst 3 gånger om dagen. Dock har jag mitt egna elavtal. Kostar runt 400-500 kr i månaden.

Jag hade bett om att vi få elräkningen! Min sambo blev lurad totalt i sin förra lägenhet, då ville hon som hyrde ha 2000 kr i en trotts att vi betalade 1400 kr månaden innan. När vi bad om bild på fakturan va räkningen på knappt 600...

• alexias mamma

Nej, alldeles för hög elräkning. Säg att ni vill teckna eran egna el betala max 500. Ni kommer aldrig klara att komma upp i så mycket elförbrukning som kostar så mycket.

• Aniiee

Det är på tok för mycket för en månadsräkning. Hade det varit kvartal så må det vara hänt.

I jämförelse betalar vi mellan 450 och 650 kr i månaden för våran el. I Dec. eller Jan. kan den vara uppe och nosa i 750. Vi har förvisso ingen tvättmaskin och bara en bänkmaskin, men vi har i gengäld 2 stora gamingriggar som står på 24/7, varsin laptop, platta och mobiler, schysst hemmabio-system, 3 ständigt inkopplade spelkonsoller och lite annat småplock. Dessutom har vi Vattenfall som elleverantör och de är ju inte precis billigast.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (H)

Är det enbart hushållsel eller är det kallhyra?

• CitronTulo

Jag har en 2a på 65 kvadrat, kallhyra. Nu under vintern har jag legat runt 850 kr/månad. Har bara värmt upp med luftvärmepump och har inte använt el-elementen alls då. Har tvåglasfönster så där försvinner ju en del värme.. tvättmaskin samt varmvattenberedare, ingen diskmaskin.
    På sommaren blir det såklart billigare när jag inte behöver värma upp lgh.

Så beroende på vad det är för uppvärmning samt hur isolerat det är så är det väl inte helt orimligt ändå? men be att få se elräkningar för det senaste året så ser du ju snabbt om det är rimligt!

• CitronTulo

Mitt svar utgick ifrån att det är kallhyra som gäller? Gäller kostanden bara hushållsel så är det såklart för mycket!

• CitronTulo

..och jag bor ju själv så tvättar bara en maskin i veckan typ.. givetvis kommer ni som är 4 personer göra av med mer el än vad jag gör ensam..

• Anonym (What!)

Vi är fyra personer i en fyrarummare och betalar ca 150 kr/mån för elen. Nätkostnad på ungefär samma summa tillkommer. Vi har disk- och tvättmaskin och spelar rätt mycket tv-spel...

1200 låter helt sjukt!

Svar på tråden Rimlig elkostnad för en trea?