• Emala

    Lite bråttom! Hur ta bort väggdekoration?

    Vi bor i hyresrätt och ska nu flytta från lägenheten.

    Problemet är att jag satt upp en väggdekoration på en av sovrumsväggarna.

    Det stod tydligt i instruktionerna att den skulle kunna avlägsnas utan att skada tapeten. Annars hade jag inte satt upp den.

    Men nu följer tapeten med när jag försöker ta bort den!

    Vad gör man nu? Några tips?

  • Svar på tråden Lite bråttom! Hur ta bort väggdekoration?
  • honutannick

    Kan den inte sitta kvar? Så länge det inte är något extremt så borde det vara helt ok, bättre än trasiga tapeter

  • Långbenopluto
    honutannick skrev 2020-05-04 05:50:04 följande:
    Kan den inte sitta kvar? Så länge det inte är något extremt så borde det vara helt ok, bättre än trasiga tapeter
    Nya hyresgästerna vill garanterat inte ha den. 
  • honutannick
    Långbenopluto skrev 2020-05-04 05:54:19 följande:

    Nya hyresgästerna vill garanterat inte ha den. 


    Vad säger besiktningsmannen? Jag hade själv målat en knallröd fondvägg i vardagsrummet (22 år och tyckte det var sjukt coolt, hade inte hänt idag :D) och det gillade inte de nya hyresgästerna men enligt besiktningsmannen var det ändå ok, men det beror ju lite på vad som är överenskommet.

    Vad är det för tapet under? Är det typ vanlig vit eller liknande så kanske du bara kan köpa ett par remsor och tapetsera över? Annars skulle jag kanske testa att ta hårtorken på så att limmet värms upp och lättare går att få av, men försiktigt så inte tapetklistret också lossnar
  • honutannick

    Förresten så kanske du kan kolla med de nya hyresgästerna, om du har kontakt med dem, de kanske ändå hade tänkt att tapetsera eller så? Jag slapp flyttstädning från bostadsrätt då allt skulle renoveras iaf :)

  • Emala
    honutannick skrev 2020-05-04 05:50:04 följande:

    Kan den inte sitta kvar? Så länge det inte är något extremt så borde det vara helt ok, bättre än trasiga tapeter


    Extremt är det väl inte, enligt mitt tycke, men det beror ju mkt på vem som flyttar in och vad de har för smak.

    Jo hellre att den får sitta kvar än trasig tapet, men tänkte om någon har tips på hur man kan lossa den?
  • Emala
    honutannick skrev 2020-05-04 06:54:48 följande:

    Vad säger besiktningsmannen? Jag hade själv målat en knallröd fondvägg i vardagsrummet (22 år och tyckte det var sjukt coolt, hade inte hänt idag :D) och det gillade inte de nya hyresgästerna men enligt besiktningsmannen var det ändå ok, men det beror ju lite på vad som är överenskommet.

    Vad är det för tapet under? Är det typ vanlig vit eller liknande så kanske du bara kan köpa ett par remsor och tapetsera över? Annars skulle jag kanske testa att ta hårtorken på så att limmet värms upp och lättare går att få av, men försiktigt så inte tapetklistret också lossnar


    Lägenheten är inte besiktigad ännu...

    Tapeten under är vit med ljust knappt synligt mönster. Själva dekorationen är ca 100×50 cm.

    Det verkar vara så sjukt godtyckligt vad som besiktningsmännen godkänner och inte...

    Jag känner de som fått betala omtapetsering för en liten fettfläck på tapeten i sovrummet, såväl som en röd fondvägg. Själv har jag flyttat in i lägenheter där stora remsor av tapeten saknats (ljus tapet), och stora borrhål i väggen. Detta har alltså gått igenom besiktningen!

    Tack för tipset om hårtork! Ska testa det lite försiktigt :)
  • Emala
    honutannick skrev 2020-05-04 06:57:07 följande:

    Förresten så kanske du kan kolla med de nya hyresgästerna, om du har kontakt med dem, de kanske ändå hade tänkt att tapetsera eller så? Jag slapp flyttstädning från bostadsrätt då allt skulle renoveras iaf :)


    Jag har ingen aning om vilka som ska flytta in, men det är nytapetserat, så tror tyvärr inte att de kommer vilja tapetsera om.

    Å vilken tur att slippa flyttstädningen! Här är det dessvärre ingen renovering på g..

    Tack för dina svar och tips!
Svar på tråden Lite bråttom! Hur ta bort väggdekoration?