• Anonym (Hehe)

Vad menas med frikort?

Känner mig så dum, därför jag skriver här på familjeliv anonymt hehe.

När man ska boka tid hos en privat klinik och det står en viss summa pengar för behandlingen och sedan att frikort gäller, betyder det att jag betalar den summan som står eller måste man ha frikort för att det ska vara den summan?

Har försökt googla men då kommer högkostnadskyddet upp och det besvarar inte min fråga.

Mvh en som aldrig är på sjukhus eller köper medicin så känner mig återigen skitdum, ni behöver inte påpeka det.

• Svar på tråden Vad menas med frikort?
  • Anonym (Hej)

Frikort får man när man har varit hos läkare m.m och betalat en viss summa i avgift under 1 år. Kommer inte ihåg summan man ska ha kommit upp till.

När man sedan har fått frikort så är behandling m.m kostnadsfritt under enn viss period.

Så har man inte fått ett frikort så får du betala det behandlingen kostar.

Tex ett läkarbesök kostar ca 2-300 kr men har man fått frikort betalar man inget då.

• Anonym (Madde)

Du betalar det pris som står om du inte har frikort.

Har du frikort så betalar du noll kronor.

För att få ett frikort måste ditt högkostnadskort vara fullt och det varar ett år från och med ditt senast betalda sjukvårdsbesök.

• Anonym (Hehe)
    Anonym (Hej) skrev 2020-05-04 12:33:33 följande:

Frikort får man när man har varit hos läkare m.m och betalat en viss summa i avgift under 1 år. Kommer inte ihåg summan man ska ha kommit upp till.

När man sedan har fått frikort så är behandling m.m kostnadsfritt under enn viss period.

Så har man inte fått ett frikort så får du betala det behandlingen kostar.

Tex ett läkarbesök kostar ca 2-300 kr men har man fått frikort betalar man inget då.

Jaha då förstår jag. Så jag kommer alltså betala den summan som står som kostnad för behandlingen. Tänkte först att jag kanske behövde betala mer och att de med frikort betalade den summan som står. Men då vet jag! Tack så mycket.
  • Virriga Vera
    Anonym (Madde) skrev 2020-05-04 12:35:15 följande:

För att få ett frikort måste ditt högkostnadskort vara fullt och det varar ett år från och med ditt senast betalda sjukvårdsbesök.

Nix, det gäller från det första besöket, inte det sista.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Madde) skrev 2020-05-04 12:35:15 följande:

Obs! Det gäller från första besöket!
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Hehe) skrev 2020-05-04 12:36:10 följande:
    Jaha då förstår jag. Så jag kommer alltså betala den summan som står som kostnad för behandlingen. Tänkte först att jag kanske behövde betala mer och att de med frikort betalade den summan som står. Men då vet jag! Tack så mycket.
    Det kan också finnas en mellanvariant. Säg att jag redan har betala 700:-, då har jag alltså 200:- till frikort. Om läkarbesöket kostar 300:- betalar jag bara 200:- och därefter har jag frikortet.
  • Anonym (C)

Tydligen verkar exakta frikortsreglerna vara lite olika beroende på landsting.

• Glinda från Oz
    Anonym (C) skrev 2020-05-04 13:25:14 följande:

Det är de inte, summan för frikort är samma i hela Sverige däremot kan det finnas privata vårdgivare dör frikort inte gäller alls. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (C) skrev 2020-05-04 13:25:14 följande:

Nej det gäller samma över hela Sverige, hos landstingsanslutna vårdgivare.
Svar på tråden Vad menas med frikort?