• Mariii80

    Äggdonation

    Jag och min sambo har påbörjat ivf.första hormonbehandlingen blev avbruten,nu 1a maj efter omgång 2 med hormoner så var vi på äggutplock men tyvärr fanns det inga ägg.

    Vi har varit på livio i umeå,har landstingsremiss.läkaren pratade om äggdonation då mina äggstockar verkar ha gjort sitt.vet någon om äggdonation ingår i remiss från landstinget?känner mig så lessen och tydligen är de 1-1,5 års kötid i umeå

  • Svar på tråden Äggdonation
  • Limarie

    Hej!

    Alltid tufft med sådana besked. Vi var i samma sits. 2 IVF, låg äggreserv trots 33 års ålder. Gjorde IVF privat. Hade då 3 landstingsförsök kvar. Fick sedan remiss för donation till SU. 2 års väntetid. Åkte istället utomlands och blev gravid direkt.

    Angående dina frågor. Ja, ni har ett landstingsförsök kvar. Det spelar ingen roll om det är donation eller vanlig IVF. Tyvärr ingår äggdonation till skillnad från IVF inte i vårdgarantin dvs de kan inte skriva remissen till annan klinik än till Umeå. Men du kan ta del av den såkallade fria vårdvalet i Sverige. Det betyder att du kan själv söka vård inom Sverige till vilken klinik som helst med egenremiss och du bifogar dina journalkopia bara. Vi gjorde detta och blev godkända på Huddinge. Men vi ville komma fram ännu snabbare och sökte oss till Finland. Då kan man ansöka hos f-kassan om övertag för kostnader för behandling. Det var inget problem och gått det godkänd.

    Huddinge har en väntetid på 3 månader för donation och Finland med. Men pga Corona ser allt annorlunda ut. Men man borde kunna få första samtal relativ snart. Det är inte komplicerat med en remiss till Huddinge. Skriv via 1177 till deras mottagning. Där får du mer info. Blankett kan du ladda ner på deras hemsida. Det är dock mycket att fylla i. Vid frågor kan du gärna höra av dig.

    Det enda som du måste betala sjäkv både på Huddinge och I Finland är resekostnader och boendekostnader.

    På Facebook finns en bra grupp där du får mer info. Mer än här på fl. Embryo och äggdonation- frågor


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Mariii80

    Tack snälla snälla du,jag ska kolla upp det.jag fyller dessutom 40 till som.aren så oavsett remiss el inte så bekostar väl inte landstinget äggdonation om man fyllt 40 el?

  • Limarie

    Vad synd. Nej då hinner du tyvärr inte. De är mycket stränga med detta.

    Då får man fundera vidare om man vill göra ÄD i Sverige privat (runt 90000kr) eller utomlands (från 50000kr till 110000kr). Prisen beror bl.a. på landet man väljer. Vill du t.ex. ha en anonym eller icke anonym donator. Icke anonym finns inte i många länder men i Finland tex. Men där kostar det minst lika mycket som i Sverige. I Sverige ligger väntetiden minst på 1 år.

    Vi valde sedan embryodonation. Då får man en färdigbakad embryo men då är både spermierna och ägget donerad. Kostar "bara" 1400 Euro i Tjeckien t.ex.


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • GrodanS77

    Hej,

    Tänkte bara tipsa om Gynhälsan fertilitetsklinik i Uppsala. De har inga väntetider för att få starta utredning. O i normala fall ingen väntetid på äggdonation heller. De har knutit sig till ett par äggbanker, dvs kör med frysta ägg. I normala fall tillgång direkt. Man kan välja 6, 8, 10 ägg. 10 kostar 105 000. 8 kostar 95. Samtal o psykologutredning kan göras digitalt.

    Vi har bara gjort undersökningar och bokat donator än så länge men är hittills väldigt nöjda. Rak o tydlig kommunikation, bra telefontid er, ringer upp snabbt om de inte kunnat svara. Vi skulle ha börjat denna månad om inte coronan kommit.

    Ska tillägga att jag blir 43 i år och det ser de inte som ett hinder för äd. Landstingen däremot verkar stenhårt köra på 40 om man inte är mitt i behandling, dvs har ägg i frysen sen innan 40års dagen.

    Vi har gjort äd i Umeå privat, till oss sa det 1-2 års väntetid. Vi fick vänta 3 år. Fick dela ägg med ett annat par, vi fick 8. Ska verkligen inte klaga för det gav oss en helt underbar dotter. Men de skötte kontakten skitdåligt och informerade inte när det blev förseningar. De sköt behandlingen framåt 3 månader i taget. Höll på att bli galen.

  • Mariii80

    Grodans77 hej tack snälla du????ska ta och kolla upp även det.är så ny i detta så svårt veta vart man ska vända sig och vilka vägar att ta,men jätteglad för alla tips jag kan få????

  • bonzo
    GrodanS77 skrev 2020-05-04 21:31:01 följande:

    Hej,

    Tänkte bara tipsa om Gynhälsan fertilitetsklinik i Uppsala. De har inga väntetider för att få starta utredning. O i normala fall ingen väntetid på äggdonation heller. De har knutit sig till ett par äggbanker, dvs kör med frysta ägg. I normala fall tillgång direkt. Man kan välja 6, 8, 10 ägg. 10 kostar 105 000. 8 kostar 95. Samtal o psykologutredning kan göras digitalt.

    Vi har bara gjort undersökningar och bokat donator än så länge men är hittills väldigt nöjda. Rak o tydlig kommunikation, bra telefontid er, ringer upp snabbt om de inte kunnat svara. Vi skulle ha börjat denna månad om inte coronan kommit.

    Ska tillägga att jag blir 43 i år och det ser de inte som ett hinder för äd. Landstingen däremot verkar stenhårt köra på 40 om man inte är mitt i behandling, dvs har ägg i frysen sen innan 40års dagen.

    Vi har gjort äd i Umeå privat, till oss sa det 1-2 års väntetid. Vi fick vänta 3 år. Fick dela ägg med ett annat par, vi fick 8. Ska verkligen inte klaga för det gav oss en helt underbar dotter. Men de skötte kontakten skitdåligt och informerade inte när det blev förseningar. De sköt behandlingen framåt 3 månader i taget. Höll på att bli galen.


    Hej! Tinar de äggen i Sverige , befruktat , odlar och gör färskt försök? :)
  • GrodanS77

    Hjälper gärna till om jag kan.

    Ja, de tar hem frysta ägg till kliniken. Sen går proceduren till precis som vid vanliga försök. Tinar, befruktar, sätter in och sen ev fryser blastocyster om det blir några som kan frysas.

    Fördelen med frysa är att man inte behöver synka sin cykel mot donatorns och på det viset kan man slippa en del extra hormoner. Förutsatt att man har en egen cykel, annars behövs det ju extra förstås.

  • bonzo

    Tack för svar! :) vi kommer nog kontakta de i höst. Antar att det är några månaders kö där nu i och med Corona.

  • bonzo
    GrodanS77 skrev 2020-05-05 21:18:57 följande:

    Hjälper gärna till om jag kan.

    Ja, de tar hem frysta ägg till kliniken. Sen går proceduren till precis som vid vanliga försök. Tinar, befruktar, sätter in och sen ev fryser blastocyster om det blir några som kan frysas.

    Fördelen med frysa är att man inte behöver synka sin cykel mot donatorns och på det viset kan man slippa en del extra hormoner. Förutsatt att man har en egen cykel, annars behövs det ju extra förstås.


    .

    Just det .. glömde fråga. Vad får ni för info om donatorn? Ålder? Hårfärg? Ögonfärg? m.m
  • GrodanS77

    De väljer donator från färger som ögon, hår, hud och väljer efter längd och kroppsform (tror jag) samt hur många ägg man vill ha. Ålder får man veta också, om inte annat i vilket spann. De brukar föredra att välja donatorer mellan 25-30 om jag förstod det rätt.

    Ang att avvakta till hösten...inledande samtal kan ni göra nu tycker jag. Ju längre man kommit i processen desto bättre. Risken är att eftersom inga ingrepp görs nu blir äggen i äggbanken uppbokade och därför kan det nog bli längre kö under hösten.

  • Sjuttiosjuan
    GrodanS77 skrev 2020-05-06 07:55:04 följande:

    De väljer donator från färger som ögon, hår, hud och väljer efter längd och kroppsform (tror jag) samt hur många ägg man vill ha. Ålder får man veta också, om inte annat i vilket spann. De brukar föredra att välja donatorer mellan 25-30 om jag förstod det rätt.

    Ang att avvakta till hösten...inledande samtal kan ni göra nu tycker jag. Ju längre man kommit i processen desto bättre. Risken är att eftersom inga ingrepp görs nu blir äggen i äggbanken uppbokade och därför kan det nog bli längre kö under hösten.


    Hej Grodan!!

    Visst sågs vi sist vi var gravida:)

    Använder dina mammajeans nu igen, dom har passat perfekt båda graviditeterna!

    Hoppas ni kan sätta igång snart!!
  • GrodanS77
    Sjuttiosjuan skrev 2020-05-06 10:50:20 följande:

    Hej Grodan!!

    Visst sågs vi sist vi var gravida:)

    Använder dina mammajeans nu igen, dom har passat perfekt båda graviditeterna!

    Hoppas ni kan sätta igång snart!!


    Jajjemen, det är jag. Får gratulera till ny knodd på g! Kul! Visst blir det helsyskon då? För visst hade ni i frysen?

    Kul att jeansen kom till användning. Så surt när man köper fel storlek o inser det först efter tvätt/användning.

    Vi skulle ju egentligen inte göra syskonförsök eftersom vi inte hade något i frysen, då vi inte ville vända oss utomlands med allt det skulle innebära. Men sen reglerna lättat i Sverige o klinik finns på orten så kan man ju liksom inte låta bli. Vi kommer bara göra ett försök (köp) och använda de äggen. Blir det inget syskon så får vi vara nöjda ändå. Har världens lilla sockertopp här hemma!
  • Sjuttiosjuan
    GrodanS77 skrev 2020-05-06 11:03:02 följande:

    Jajjemen, det är jag. Får gratulera till ny knodd på g! Kul! Visst blir det helsyskon då? För visst hade ni i frysen?

    Kul att jeansen kom till användning. Så surt när man köper fel storlek o inser det först efter tvätt/användning.

    Vi skulle ju egentligen inte göra syskonförsök eftersom vi inte hade något i frysen, då vi inte ville vända oss utomlands med allt det skulle innebära. Men sen reglerna lättat i Sverige o klinik finns på orten så kan man ju liksom inte låta bli. Vi kommer bara göra ett försök (köp) och använda de äggen. Blir det inget syskon så får vi vara nöjda ändå. Har världens lilla sockertopp här hemma!


    Låter klokt:) Vi hade ju tre i frysen så använde upp dom, hade det inte blivit ett syskon av det hade vi nog inte gått vidare.. Nu blir det en liten kille med bf 20/6:)

    Sä skönt att kunna göra allt på hemmaplan mer som en vanlig Ivf !!!
  • bonzo

    Hej!

    Hur går det för er? :) Vet ni när äggen kommer till Sverige? Är det förseningar på grund av Corona?


    GrodanS77 skrev 2020-05-06 07:55:04 följande:

    De väljer donator från färger som ögon, hår, hud och väljer efter längd och kroppsform (tror jag) samt hur många ägg man vill ha. Ålder får man veta också, om inte annat i vilket spann. De brukar föredra att välja donatorer mellan 25-30 om jag förstod det rätt.

    Ang att avvakta till hösten...inledande samtal kan ni göra nu tycker jag. Ju längre man kommit i processen desto bättre. Risken är att eftersom inga ingrepp görs nu blir äggen i äggbanken uppbokade och därför kan det nog bli längre kö under hösten.


  • GrodanS77

    Japp det är förseningar pga Corona. Men har vi tur får de loss ägg under sommaren. Så får nog vänta ett par månader till.

  • bonzo

    Ja det går väl nästan inga flyg nu! Hoppas det löser sig i sommar :)


    GrodanS77 skrev 2020-05-23 14:28:25 följande:

    Japp det är förseningar pga Corona. Men har vi tur får de loss ägg under sommaren. Så får nog vänta ett par månader till.


  • GrodanS77

    Tack!

    Det skulle kanske gå att ordna att få över äggen, med tanke på att det är av medicinsk natur. Krävs särskilt tillstånd som kliniken jobbar med att få till.

    Hur går det själv då? Kontaktat nån klinik?

  • bonzo

    Provar nu ett försök med egna ägg. Gjorde äggplock igår. Funkar det inte så lutar det åt äggdonation. :)

  • bonzo

    De gör insättningar :)


    GrodanS77 skrev 2020-05-23 21:13:34 följande:

    Va spännande! Får ni sätta in också eller fryser de?

    Stort lycka till!


Svar på tråden Äggdonation