• Divus

Orkar inte höra om hans exfru mer!

Hej! Har en relation med en man sedan fyra månader tillbaka. Han har de då varit frånskild från sina barns mamma intresserad år. Före de hade de varit ihop i 26 år. Inget av det är är något problem för mig - problemet är att vad han än berättar om vad han har gjort i livet så är hon med i berättelsen. Jag fattar att han har gjort typ allt med henne men han på riktigt namnger henne i de olika anekdotena, berättat om när vi vill, när vi skulle. Har även namngett mig vid hennes namn vid ett tillfälle. Så nu kände jag att det var nog. Kände att jag inte klarar av att höra detta om och om igen. Jag går sönder inuti av det. Så jag sa det. Rakt ut bara. Det räcker nu! Han såg helt förstörd ut. Men hon är utesluten ur historierna numera. Tillägnads ska att hon tydligen har något form av problem med att vi träffas nu. Inte att hon vill ha tillbaka honom utan mer problem hos sig själv. Men det påverkar mig lite eftersom vi på inget vis tydligen får möta varandra. Jag har träffat hans barn - flera ggr. De är 17 och 20 år. Jag har frågat mannen varför det är så hemligt med mig - för det är så det känns. Nästan som att jag är andra kvinnan.. Såg tydligen på honom att han tog illa vid sig men en klar förbättring direkt eftersom reaktion var att han slutade kalla mig för hennes namn och han refererar inte till att de gjorde resa och då sa hon bla bla...

Någon som varit med om något liknande? Hur slutade det?

• Svar på tråden Orkar inte höra om hans exfru mer!
  • Moder1

Alla har en historia tänker jag.

Det finns en anledning att de inte är gifta och han har valt dig, men de har en lång historia som de delar plus barn och barnbarn så småningom ...

• Maddi

Jag lever med en och samma sambo i ?bara? 8 år och har tre barn. Om jag skulle träffa en ny och berätta saker så skulle ju absolut vara med i berättelsen eftersom 8 år också är lång tid, och speciellt när man har barn.

Din har 26 år, så jag förstår inte hur man ska kunna berätta saker utan att namnge exet efter så många år. I jämförelse att berätta om sin barndom och försöka utesluta föräldrarna, de är ganska svårt.

Att säga fel namn, de händer ju dom flesta. Mina barn kallar jag för olika namn, och det är precis samma sak som att kalla sin partner för något helt annat.

Det känns mer som att du har svårt att acceptera att han har haft ett liv innan dig.

• Findus12

26 år är väldigt lång tid. Klart exfrun är med i hans historier. Han lär ju knappt ha ett minne utan henne eftersom 26 år lär vara i s tort sett hela hans vuxna liv. Prata snällt med honom för jag tror säkert att han försöker. Men inte lätt. Det är nästan som att han inte får berätta saker verkar det som från domhär 26 åren. Han har ju trots allt valt dig nu. Tycker du överreagerar! Alla har en historia. Har dom dessutom barn ihop så är väldigt många minnen relevanta att blanda in dig i. Han vill ju säkerligen bara berätta om sitt liv! 

• Anonym (ooo)

Jag tycker det var bra att du sa till för han hade antagligen ingen aning om har mycket/ofta han nämnde henne. Sedan har man självklart en historia men man behöver ju inte skylta med den i ansiktet på sin nya kärlek. Ni har bara varit ihop en kortare tid och håller fortfarande på att hitta varandra, och hur er vardag ska fungera och då är det givetvis viktigt med en öppen kommunikation. 

Visst kommer det vara så att han ibland behöver säga "vi" eller hennes namn, om det är något ha ska berätta, för det blir konstigt om han ska säga "Jag reste till Italien 2003", du fattar att han inte var där ensam och då var det troligast med henne, då kanske han kan få säga "vi". Eller om du säger "Oh, kan vi inte boka en resa till Rom?" Och han svarar: "Där har jag varit". Då kommer du genast undra om han var där med henne, så då är det väl lika bra att han kan säga det? 

Tror din reaktion hänger ihop med det du skriver sist, att det känns som om du är "hemlig" och det här är något ni verkligen behöver diskutera. Jag förstår dock inte varför du ens funderar på att träffa henne, varför det? Barnen är så gamla så du och hon har ingen anledning att ha en relation. Det som gäller barnen tar väl pappan. Skulle det vara någon släktsammankomst framöver, tex att barnet fyller 18, ja då kanske ni ses då, men då blir det utifrån att det är ett naturligt tillfälle i så fall. 

Svar på tråden Orkar inte höra om hans exfru mer!