• Tue 5 May 2020 09:49
    1143 visningar
    10 svar
    10
    1143

    Solkräm till barn mellan 1-2 år?

    Som rubriken lyder undrar jag om ni har

    tips på solkräm till barn mellan 1-2 år?

    Vilken är bäst?

    Vill helst ha en ekologisk utan farliga ämnen.

    Ge mig alla tips ni har!!

  • Svar på tråden Solkräm till barn mellan 1-2 år?
  • Tue 5 May 2020 10:40
    #1
    -1

    Mitt tips är att du går till apoteket för dom har ett brett och bra sortiment.

  • Tue 5 May 2020 11:00
    #2
    +1

    Satsa mest på tunna kläder som är heltäckande men svala, alla mina oavsett kön har gått i tunna linneskjortor med lång ärm och tunna, luftiga byxor + solhatt med brätte.
    Då är det inte många kvadratcentimeter hud som exponeras!

  • Tue 5 May 2020 11:48
    #3

    Min hudläkare rekommenderade Evy solskydd till oss och jag har använt den på barnen i några år. Jag tycker att den är jättebra, barnen får ingen färg överhuvudtaget om man smörjer dem ordentligt med den, och man behöver bara smörja en gång om dagen för den sitter så bra. Farliga ämnen vet jag inte så mycket om men jag tänker ändå att hudläkare är rätt bra på det där och inte rekommenderar något som är farligare än solens strålar. Som nnnnn skriver så kan man ju ha mestadels heltäckande kläder på barnen så behöver man bara smörja det som exponeras=mindre mängd kräm på kroppen.

  • Tue 5 May 2020 11:50
    #4
    nnnnnnnn skrev 2020-05-05 11:00:47 följande:

    Satsa mest på tunna kläder som är heltäckande men svala, alla mina oavsett kön har gått i tunna linneskjortor med lång ärm och tunna, luftiga byxor + solhatt med brätte.
    Då är det inte många kvadratcentimeter hud som exponeras!


    Tunna kläder ger ju bara ungefär hälften så mycket skydd som en bra solkräm. Små barn bör ha spf 50 och då räcker det inte.
  • Tue 5 May 2020 13:40
    #5
    Mortiscia80 skrev 2020-05-05 11:50:59 följande:

    Tunna kläder ger ju bara ungefär hälften så mycket skydd som en bra solkräm. Små barn bör ha spf 50 och då räcker det inte.


    Det beror ju lite på hur länge du är ute, om man är i sol eller skugga osv. När mina barn var mindre hade jag oftast heltäckande tunna kläder på dem och bara solkräm där huden exponerades och barnen har alltid varit likbleka i huden, de har aldrig bränt sig och aldrig heller blivit bruna, så de tunna kläderna verkar ha skyddat dem bra :)
  • Pkb
    Tue 5 May 2020 13:42
    #6

    Maria åkerbergs är bra ????

  • Pilsne­r
    Tue 5 May 2020 13:48
    #7

    Kläder, parasoll, och var inomhus de timmar på dagen då solen står som högst.

    Siesta!

  • AnnaZL
    Tue 5 May 2020 15:06
    #8
    -1

    Var jätteförsiktig med vad du smörjer barnen med. Det finns många kemiska solskydd som tas upp genom huden och innehåller hormonstörande ämnen. Barn hud är tunnare än vuxnas och mer känslig.
    Kemiska solskydd börjar brytas ner så for de träffas av UV-strålning, så du måste smörja igen varannan timme.


    Fysiska skydd sitter däremot tills du råkar gnida eller svettas bort det. Det finns två ingredienser som ger fysiskt solskydd: zinkoxid och titaniumdioxid. Den enda ingrediens som är ok är zinkoxid, OBS, INTE nano! Nanopartiklar är så små att de reagerar med våra celler. Titanioumdioxid ger inte ett fullspektrumskydd = det skyddar bara mot vissa våglängder.

    Det enda icke-nano zinkoxidskydd jag hittar i Sverige till vettigt pris är Madara. Det för både ansikte och kropp, 100ml-tub. (De för bara ansiktet är bra med, mer mer som makeup).


    Som andra sagt tidigare- det bästa skyddet för så små barn är kläder och att hålla sig inne när solen är som starkast. Men går det inte att undvika, använd zinkoxid.

  • AnnaZL
    Tue 5 May 2020 15:08
    #9
    Pkb skrev 2020-05-05 13:42:32 följande:

    Maria åkerbergs är bra ????


    Tyvärr innehåller det bara titandioxid som inte skyddar mot alla våglängder av UV-ljus. De skyddar mor de som orsakar solbränna, men inte mot de som når djupare och orsakar åldrande och cancer.
  • Tue 5 May 2020 22:03
    #10

    Tack för alla svar! Såklart ska jag inte vara ute

    när solen är som starkast och ha på tunna kläder

    i första hand på min lilla kille! Men ibland så går

    solen inte att undvika... och på ställen där kläder

    inte täcker! Men tack hörni!!

Svar på tråden Solkräm till barn mellan 1-2 år?