• Mirabila

Graviditetsdiabetes, ej riskgrupp, lever ”bra”

Hej! Någon som också fått diagnos graviditetsdiabetes utan att tillhöra en riskgrupp, äter bra på riktigt och motionerar varje dag?

Har ni fått någon förklaring till varför ni ändå drabbades? Gjorde glukosbelastning igår och fastevärdet var något högt (5,3) övriga bra. Ska få kit imorgon för att följa blodsockret och träffa dietist, dock oklart vad hen kan tillföra i mitt fall.

Suck...

• Svar på tråden Graviditetsdiabetes, ej riskgrupp, lever ”bra”
  • luppisen

5,3 är inte högt..? Och om du klarade belastningen så kan jag inte förstå att du skulle ha graviddiabetes??

• Mirabila
    luppisen skrev 2020-05-05 12:45:49 följande:

5,3 är inte högt..? Och om du klarade belastningen så kan jag inte förstå att du skulle ha graviddiabetes??

Ingen aning, det är vad de sade till mig. Tydligen var gränsvärdet för fastevärde 5,1 så jag låg liiite över och då fick jag denna diagnos ???? De ändrade visst riktvärdena förra året, och då hade jag inte haft gravdiabetes.

Har du haft det?
  • luppisen
    Referensintervallet för fastevärden för P-Glukos anges ofta till 4,0 till 6,0 mmol/L. om man kollar på 1177.se  
    Jag hade graviddiabetes med mitt andra barn, och då hade jag jättehöga värden, nu är det längesen så jag minns inga exakta siffror, men har för mig att jag låt runt 8-9 och långt högre när de gjorde sockebelastningen. 

Jag utvecklade docj diabetes T1, en tid efter förlossningen, så jag hade det nog pågång oberoende.

Tycker nog att de är onödigt nervösa, men det är ju bra att dom håller koll! Ta det lugnt och stressa inte upp dig..<3  Lycka till med bebisen!
  • Mirabila

[quote=80381509][quote-nick]luppisen skrev 2020-05-05 15:00:14 följande:[/quote-nick]Referensintervallet för fastevärden för P-Glukos anges ofta till 4,0 till 6,0 mmol/L. om man kollar på 1177.se  

Jag hade graviddiabetes med mitt andra barn, och då hade jag jättehöga värden, nu är det längesen så jag minns inga exakta siffror, men har för mig att jag låt runt 8-9 och långt högre när de gjorde sockebelastningen. 

Jag utvecklade docj diabetes T1, en tid efter förlossningen, så jag hade det nog pågång oberoende.

Tycker nog att de är onödigt nervösa, men det är ju bra att dom håller koll! Ta det lugnt och stressa inte upp dig..<3  Lycka till med bebisen![/

Tack snälla! Har allt gått bra med ditt barn? Är så orolig att detta på ngt sätt skadat bebisen.

Ska försöka att inte stressa. Svårt, har en viss tendens till överoro under grav som sedan har gått över när kidsen väl fötts.

• Mirabila

[quote=80381522][quote-nick]Frenja07 skrev 2020-05-05 15:11:38 följande:[/quote-nick]Det där var ju inte högt.[/

Enligt dem iaf... har du erfarenhet?

• Skruf90

5,3 är tillräckligt för att sätta en diagnos i vissa regioner, i andra inte. Jag fick inte göra belastningen pga 5,3 i fastevärde men efter en flytt fick jag göra om testet och min kropp bröt ner sockret bra så de hävdade bestämt att jag inte hade diabetes trots allt. Som med dig finns det ingen anledning till oro sett till livsstil.

Oroa dig inte. Håll koll på värdet efter måltid så får du se hur din kropp hanterar sockret. Skulle det vara så att du har diabetes så hjälper motion jättebra för att stabilisera sockret, och det krävs inte jättemycket eller jättehård träning för att få effekt (promenader funkar bra tex).

• Mirabila
    Skruf90 skrev 2020-05-05 19:13:39 följande:

5,3 är tillräckligt för att sätta en diagnos i vissa regioner, i andra inte. Jag fick inte göra belastningen pga 5,3 i fastevärde men efter en flytt fick jag göra om testet och min kropp bröt ner sockret bra så de hävdade bestämt att jag inte hade diabetes trots allt. Som med dig finns det ingen anledning till oro sett till livsstil.

Oroa dig inte. Håll koll på värdet efter måltid så får du se hur din kropp hanterar sockret. Skulle det vara så att du har diabetes så hjälper motion jättebra för att stabilisera sockret, och det krävs inte jättemycket eller jättehård träning för att få effekt (promenader funkar bra tex).

Vad bra att de ändå var lite flexibla med dig och kunde se till de andra värdena, och inte bara fastevärdet. BM sa att de sänkt riktlinjerna i Sthlm förra året, så hade jag haft samma resultat för ett år sedan hade diagnosen inte ställts.

Tack för tips! Blir till att lägga promenaderna direkt efter måltid isf.
  • luppisen
    Mirabila skrev 2020-05-05 17:44:29 följande:

[quote=80381509][quote-nick]luppisen skrev 2020-05-05 15:00:14 följande:[/quote-nick]Referensintervallet för fastevärden för P-Glukos anges ofta till 4,0 till 6,0 mmol/L. om man kollar på 1177.se  

Tycker nog att de är onödigt nervösa, men det är ju bra att dom håller koll! Ta det lugnt och stressa inte upp dig..<3  Lycka till med bebisen![/

Tack snälla! Har allt gått bra med ditt barn? Är så orolig att detta på ngt sätt skadat bebisen.

Ska försöka att inte stressa. Svårt, har en viss tendens till överoro under grav som sedan har gått över när kidsen väl fötts.

Jo allt gick bra Skrattande
  • Mirabila
    luppisen skrev 2020-05-06 06:26:32 följande:

Jo allt gick bra 

Skönt att höra! Nu har jag mätt någon dag och efter mat samt innan sänggående har värdena varierat mellan 4,8-6,1. Ganska rejält under gränsen.

Fastevärdet dock strax över (5,4). Kan man verkligen anse att det är diabetes med dessa värden? Så konstigt tycker jag
  • TheDucky
    Mirabila skrev 2020-05-09 09:12:52 följande:

Skönt att höra! Nu har jag mätt någon dag och efter mat samt innan sänggående har värdena varierat mellan 4,8-6,1. Ganska rejält under gränsen.

Fastevärdet dock strax över (5,4). Kan man verkligen anse att det är diabetes med dessa värden? Så konstigt tycker jag

Jag har Diabetes typ 1 och hade haft det i över 20 år när jag fick min första. Mina värden hade ibland stutsat upp i 18.0-22.0. Då hade jag panik, men båda min bebisar har fötts fina bara 52% större och 34 % större.

Krävs att ens värden är betydligt högre och för en typ 1 diabetiker så hade jag jättefina värden om jag låg mellan 4-8.

Kan vara så de ändrat värderna för att de ser de kan fånga upp de med graviddiabetes rejält då kroppen kräver så mkt insulin från andra trimestern fram till v36 ungefär. Men dina värden är jättefina enligt mig iaf.
Svar på tråden Graviditetsdiabetes, ej riskgrupp, lever ”bra”