• levandecharader1

    Svagt hjärta tidigt VUL - Solskenshistorier!

    Hej,

    Igår var jag på VUL och var säker på att jag var i 7+4 (v 8) då jag har en regelbunden mens och fick utslag på ÄL-testet. Till min förvåning sa läkaren att fostret såg mer ut som v. 7 samt att hjärtat tickade för långsamt för att vara i v. 8. Men jag såg hjärtat, det var där och det tickade. Jag vet ju dock inte vad som är för långsamt och inte... 

    Med ett MA i bagaget och misslyckad IVF så kändes det som om allt hopp gick ur mig. Läkaren sa att även om jag är bombsäker på att jag är i v. 8 så kan jag ha fel och att det faktiskt bara är v. 7 - ELLER så är det något som är fel och att bebis inte utvecklas som den ska :( Det är en spontangraviditet som blev till under pågående nedreglering inför IVF så ett litet mirakel är det som kämpar på där inne. 

    Jag behöver PEPP och vänder mig till er. Det känns som om luften gick ur mig när jag låg där. Växtvärken har avtagit sen i fredags (3 dagar innan VUL) och jag längtar till att få känna något igen. Brösten är fortfarande stora och blodkärlen syns tydligt men de är inte alls lika ömma och spända som de varit tidigare. Jag vet att detta kan komma och gå men just nu ser jag bara svart, att hoppet är ute. 

    Finns det någon som varit med om samma sak och som det gått BRA för? Antingen att ni faktiskt var en vecka för tidigt på VUL eller att bebisen har växt till sig ordentligt efteråt? Vill gärna höra lite fina historier om att det kan gå bra och att det inte behöver vara kört trots beskedet på VUL samt att symptomen har minskat. 

    Jag ska tillbaka på VUL på måndag, dvs. en vecka efter mitt första VUL, men det känns som en evighet dit nu... 

    HjärtaTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-11 23:26
    Tack till alla er tre som svarade på mitt inlägg, det hjälpte mig mkt! Jag har läst era svar flera ggr men inte haft orken till att svara då oron tog över hela min existens den här senaste veckan. HELT I ONÖDAN! Vi var tillbaka på VUL idag och allt såg bra ut, jag var helt enkelt där för tidigt förra veckan :) Det betyder att jag förra veckan, när jag trodde att jag var i v. 8, egentligen var i vecka 7. Imorgon går vi in i vecka 9 så jag är i skrivande stund i v. 7+6. Bebis hade vuxit från 7 mm till 13,6 mm och nu tickade hjärtat på precis som det skulle!

    Lyckan är obeskrivlig och nu vågar jag börja tro på att det här kan gå vägen, efter 4 års längtan efter barn <3

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-16 19:18
    Tre dagar efter vår VUL där vi sett vår lilla bebis så började jag blöda och få ont i magen. Missfallet bekräftades dagen efter på gynakuten och drömmen om ett barn försvann.

  • Svar på tråden Svagt hjärta tidigt VUL - Solskenshistorier!
  • Anonym (Jobbigt att vänta!)

    Hej, vad jobbigt för dig med väntan. Förra sommaren satte vi in en blastocyst, infrusen efter tidigare ivf. Visste således exakt ålder. Hade många rikliga blödningar i flera omgångar och var säker på missfall. Svagt pos gravtest gjorde ändå att jag sökte läkare. De såg något men sa att det såg ut att vara ca en vecka mindre gånget, inget hjärta syntes då. Veckan efter fanns hjärtslag, såg fortfarande lite yngre ut än sin ålder, var då i typ v 7-8. Har nu lilla sonen här på bröstet, helt sanslöst.. lärt mig att chanserna för att det ska gå bra om man ser hjärtslag är goda, typ 95%. Hoppas det går vägen!

  • Anonym (6 ivf i bakfickan)

    Ägget kan fästa upp till två veckor efter ägglossning, teoretiskt sett, och det lär ju faktiskt hända. Då börjar det avge Hcg redan vid befruktningen och kan synas svagt på test i ?normal tid? trots att det fäst senare. Så att det fäst en vecka senare är ju helt möjligt ändå. Men vad jag vet börjar hjärtat inte slå långsamt först och sedan snabbare, så det låter lite konstigt att hjärtat slår långsamt....? Men det är jag inte expert på. Hur som helst är det helt vanligt att bli flyttad en vecka trots att man gjort ägglossningstest, det sägs bero på sen implantation i livmodern. Håller tummarna att det bara är det ??

  • Anonym (hoppas)

    Jag tror det finns goda chanser att allt är normalt! Ägget kan fästa senare än vad man tänkt och det är svårt att mäta embryot på milimetern i den tiden... och en milimeter kan betyda flera dagar i början. Allra först är hjärtat mer som en liten rytmisk muskel.. det har inte kamrar ännu osv... när vi va på vul första ggn i v.7 såg man bara nåt svagt pulserande...inte alls lika fort som 10 dagar efter! Håller tummarna för er! Vet att väntan är jobbig som fasen!!!

Svar på tråden Svagt hjärta tidigt VUL - Solskenshistorier!