• levandecharader1

    Svagt hjärta tidigt VUL - Solskenshistorier!

    Hej,

    Igår var jag på VUL och var säker på att jag var i 7+4 (v 8) då jag har en regelbunden mens och fick utslag på ÄL-testet. Till min förvåning sa läkaren att fostret såg mer ut som v. 7 samt att hjärtat tickade lite för långsamt för att vara i v. 8. Men jag såg hjärtat, det var där och det tickade. Jag vet ju dock inte vad som är för långsamt och inte... 

    Med ett MA i bagaget och misslyckad IVF så kändes det som om allt hopp gick ur mig. Läkaren sa att även om jag är bombsäker på att jag är i v. 8 så kan jag ha fel och att det faktiskt bara är v. 7 - ELLER så är det något som är fel och att bebis inte utvecklas som den ska :( Det är en spontangraviditet som blev till under pågående nedreglering inför IVF så ett litet mirakel är det som kämpar på där inne. 

    Jag behöver PEPP och vänder mig till er. Det känns som om luften gick ur mig när jag låg där. Växtvärken har avtagit sen i fredags (3 dagar innan VUL) och jag längtar till att få känna något igen. Brösten är fortfarande stora och blodkärlen syns tydligt men de är inte alls lika ömma och spända som de varit tidigare. Jag vet att detta kan komma och gå men just nu ser jag bara svart, att hoppet är ute. 

    Finns det någon som varit med om samma sak och som det gått BRA för? Antingen att ni faktiskt var en vecka för tidigt på VUL eller att bebisen har växt till sig ordentligt efteråt? Vill gärna höra lite fina historier om att det kan gå bra och att det inte behöver vara kört trots beskedet på VUL samt att symptomen har minskat. 

    Jag ska tillbaka på VUL på måndag, dvs. en vecka efter mitt första VUL, men det känns som en evighet dit nu... 

    HjärtaTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-11 23:27
    Tack Solblomma30 för att du svarade på mitt inlägg, det hjälpte mig mkt! Jag har läst ditt svar flera ggr men inte haft orken till att svara då oron tog över hela min existens den här senaste veckan. HELT I ONÖDAN! Vi var tillbaka på VUL idag och allt såg bra ut, jag var helt enkelt där för tidigt förra veckan :) Det betyder att jag förra veckan, när jag trodde att jag var i v. 8, egentligen var i vecka 7. Imorgon går vi in i vecka 9 så jag är i skrivande stund i v. 7+6. Bebis hade vuxit från 7 mm till 13,6 mm och nu tickade hjärtat på precis som det skulle!

    Lyckan är obeskrivlig och nu vågar jag börja tro på att det här kan gå vägen, efter 4 års längtan efter barn <3

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-16 19:19
    Tre dagar efter vår VUL där vi sett vår lilla bebis så började jag blöda och få ont i magen. Missfallet bekräftades dagen efter på gynakuten och drömmen om ett barn försvann.
  • Svar på tråden Svagt hjärta tidigt VUL - Solskenshistorier!
  • Solblomma30

    Åh fy, din stackare, jag vet hur det känns! Jag har en solskenshistoria att bidra med som kanske kan peppa lite. Jag var på tidigt ultraljud för att jag hade smärtor i magen i vecka 9+. Jag hade koll på ägglossningen och visste på några dagars säkerhet när jag blev gravid eftersom jag tempade och tog ägglossningstester. Dessutom har jag kort lutealfas så min mens kommer bara 8-9 dagar efter ägglossning. Så jag visste med andra ord ganska säkert när bebisen blev till.

    Men under ultraljudet sa läkaren att bebisen var alldeles för liten för vecka 9+. Storleken motsvarade bara vecka 7+, alltså en diff på hela två veckor. Hon bokade in en ny tid två veckor senare för att avgöra om det var ett missfall eller ej och jag gick därifrån helt tillplattad och orolig.

    Två veckor senare hade jag tid för kub-ultraljud på sjukhuset så jag avbokade tiden hos den privata gynekologen. På ultraljudet var bebisen exakt så stor som den skulle vara enligt min ägglossning, alltså 11+ veckor. Allt gick jättebra med graviditeten och fostret som var alldeles för litet är nu fem år gammal :)

    Jag blev förresten även flyttad två veckor på rutinultraljudet med mitt äldsta barn. Hon skulle alltså ha blivit till samma dag som jag testade positivt på graviditetstest. Det kändes hur märkligt som helst men barnmorskan var säker. Min dotter föddes sen (för tidigt enligt barnmorskan) på exakt det datum som jag trodde var BF, och var precis så stor som en normalbebis är i vecka 40+0.

    Hoppas det går lika bra för dig! Ultraljud är inte alltid så tillförlitliga och när fostren är så små kan en dag göra stor skillnad på hjärtslag och storlek. Stor kram!

Svar på tråden Svagt hjärta tidigt VUL - Solskenshistorier!