Tacka ja till hyresrätt samtidigt som behålla bostadsrätt?
Vi ska få utökning i familjen och har därför valt att flytta större. Jag har rätt lång tid i en bostadskö som fördelar hyresrätter och kommer med all sannolikhet att bli erbjuden en fyra snart. Idag bor vi i en mindre bostadsrätt. Av någon outgrundlig anledning, som för mig framstår som dumt, måste man uppvisa uppsagt hyreskontrakt/försäljningskontrakt som ska visa att man gjort sig av med din tidigare bostad (varför det nu spelar roll för värden så länge vi betalar hyran) Av familjeskäl vore det bättre för oss att ha kvar vår gamla brf så jag tex exempel har en sjuk släkting som ska få bo där i perioder för att vara nära oss. Vi vill även kunna ha den som en extra liten bostad då vi ofta har släktingar som kommer på besök. Vi tänker det även som en långsiktig investering som våra barn kan ärva då värdet sannolikt lär öka över 20 år. Dessutom känns det ju osäkert att sälja på denna marknad nu i Coronatider då värdena har gått ner på botätter. Ja, vi har helt enkelt hur många anledningar som helst att behålla den i vår ägo.
Det jag undrar är hur en potentiellt blivande hyresvärd ska få nys om ifall vi har en brf? Vi är alla skrivna hos mina föräldrar som äger sitt hus, så på pappret ser det ju ut som om vi är inneboende där. Om det hade varit tvärtom, dvs om vi först hade bott i en hyresrätt och efter det köpt en bostadsrätt hade ju knappast någon anmärkt, det är ju liksom fritt fram för vem som helst att köpa en brf så länge man kan betala för den. Jag tycker bara det är konstigt att de lägger sig i.