• Anonym (flyttfågeln)

Tacka ja till hyresrätt samtidigt som behålla bostadsrätt?

Vi ska få utökning i familjen och har därför valt att flytta större. Jag har rätt lång tid i en bostadskö som fördelar hyresrätter och kommer med all sannolikhet att bli erbjuden en fyra snart. Idag bor vi i en mindre bostadsrätt. Av någon outgrundlig anledning, som för mig framstår som dumt, måste man uppvisa uppsagt hyreskontrakt/försäljningskontrakt som ska visa att man gjort sig av med din tidigare bostad (varför det nu spelar roll för värden så länge vi betalar hyran) Av familjeskäl vore det bättre för oss att ha kvar vår gamla brf så jag tex exempel har en sjuk släkting som ska få bo där i perioder för att vara nära oss. Vi vill även kunna ha den som en extra liten bostad då vi ofta har släktingar som kommer på besök. Vi tänker det även som en långsiktig investering som våra barn kan ärva då värdet sannolikt lär öka över 20 år. Dessutom känns det ju osäkert att sälja på denna marknad nu i Coronatider då värdena har gått ner på botätter. Ja, vi har helt enkelt hur många anledningar som helst att behålla den i vår ägo.

Det jag undrar är hur en potentiellt blivande hyresvärd ska få nys om ifall vi har en brf? Vi är alla skrivna hos mina föräldrar som äger sitt hus, så på pappret ser det ju ut som om vi är inneboende där. Om det hade varit tvärtom, dvs om vi först hade bott i en hyresrätt och efter det köpt en bostadsrätt hade ju knappast någon anmärkt, det är ju liksom fritt fram för vem som helst att köpa en brf så länge man kan betala för den. Jag tycker bara det är konstigt att de lägger sig i.

• Svar på tråden Tacka ja till hyresrätt samtidigt som behålla bostadsrätt?
  • Anonym (H)

Om ni är skrivna hos dina föräldrar bor ni ju under radarn i bostadsrätten. Äger ni bostadsrätten ni bor i?

• Anonym (Bea)

Numera är det olagligt att vara folkbokförd på en adress man inte har sin huvudsakliga dygnsvila.

Klart man inte ska han kvar en bostadsrätt samtidigt som man har en hyresrätt, just pga bostadsbristen. Om alla som hade en hyresrätt även skulle ha en bostadsrätt i reserv så skulle antal bostadslösa vara skyhög. Varför ska man har två bostäder när vissa inte ens har en? Hoppas verkligen ni inte kommer undan med detta!

• BuoBä

Beroende på vad som står i BRFens stadgar så är det inte säkert ni får ha den lägenheten kvar utan att bo där. Andrahandsuthyrning brukar vara tidsbegränsad, och i så fall hjälper det inte att "bara låna ut" till släktingar, det räknas som uthyrning ändå i och med att ni ägare inte bor där. En bostadsrättsFÖRENING bygger på att medlemmarna bor i området och engagerar sig.

• Anonym (flyttfågeln)
    Anonym (Bea) skrev 2020-05-05 19:37:26 följande:

Numera är det olagligt att vara folkbokförd på en adress man inte har sin huvudsakliga dygnsvila.

Klart man inte ska han kvar en bostadsrätt samtidigt som man har en hyresrätt, just pga bostadsbristen. Om alla som hade en hyresrätt även skulle ha en bostadsrätt i reserv så skulle antal bostadslösa vara skyhög. Varför ska man har två bostäder när vissa inte ens har en? Hoppas verkligen ni inte kommer undan med detta!

Vad spelar det för roll? Vi har ju stått i kö som alla andra. Om man redan har en hyresrätt, ska det vara förbjudet att köpa en bostadsrätt då menar du? Vi är skrivna hos mina föräldrar men bor i bostadsrätten och det har vi gjort i många år av praktiska skäl. Vad är du, en kommunist eller? Finns ju massvis med folk som har en hyresrätt och äger en tex stuga. Då kan man lika gärna få äga en br.
  • Anonym (flyttfågeln)
    Anonym (H) skrev 2020-05-05 19:19:57 följande:

Om ni är skrivna hos dina föräldrar bor ni ju under radarn i bostadsrätten. Äger ni bostadsrätten ni bor i?

Ja, vi äger bostadsrätten.
  • Anonym (flyttfågeln)
    BuoBä skrev 2020-05-05 19:45:33 följande:

Beroende på vad som står i BRFens stadgar så är det inte säkert ni får ha den lägenheten kvar utan att bo där. Andrahandsuthyrning brukar vara tidsbegränsad, och i så fall hjälper det inte att "bara låna ut" till släktingar, det räknas som uthyrning ändå i och med att ni ägare inte bor där. En bostadsrättsFÖRENING bygger på att medlemmarna bor i området och engagerar sig.

Ok. Så jag får inte tex resa iväg i ett år och ha min lägenhet tom? Jag får väl för f-n bestämma själv var jag vistas och vem jag låter sova över så länge det inte handlar om regelrätt uthyrning. Har inte sagt ett ord om att hyra ut, var fick du det ifrån? Förresten har vi redan frågan om lov från föreningen och de har gett sitt godkännande för ev uthyrning långtid om det skulle bli aktuellt. Men det är helt off topic och det mitt inlägg avsåg.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (flyttfågeln) skrev 2020-05-05 20:18:56 följande:

Vad spelar det för roll? Vi har ju stått i kö som alla andra. Om man redan har en hyresrätt, ska det vara förbjudet att köpa en bostadsrätt då menar du? Vi är skrivna hos mina föräldrar men bor i bostadsrätten och det har vi gjort i många år av praktiska skäl. Vad är du, en kommunist eller? Finns ju massvis med folk som har en hyresrätt och äger en tex stuga. Då kan man lika gärna få äga en br.

Jag upplyser endast vad som gäller, spelar ingen roll att ni varit skrivna hos dina föräldrar länge, sedan 2018 är det olagligt att göra så.

Ja, har man en hyresrätt är och ska det vara förbjudet att köpa en bostadsrätt.
  • Anonym (flyttfågeln)
    Anonym (Bea) skrev 2020-05-05 20:31:48 följande:

Jag upplyser endast vad som gäller, spelar ingen roll att ni varit skrivna hos dina föräldrar länge, sedan 2018 är det olagligt att göra så.

Ok, har du lagtext på det? För jag har aldrig hört talas om det. Dvs att det motsatta är olagligt.
  • Anonym (flyttfågeln)
    Anonym (Bea) skrev 2020-05-05 20:31:48 följande:

Varför bör det vara förbjudet? Finns ju många som tex köper borätter till sina barn. Min fråga avsåg f. ö enbart ifall en hyresvärd kan ta reda på ifall man äger en bostadsrätt.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (flyttfågeln) skrev 2020-05-05 20:35:46 följande:

Varför bör det vara förbjudet? Finns ju många som tex köper borätter till sina barn. Min fråga avsåg f. ö enbart ifall en hyresvärd kan ta reda på ifall man äger en bostadsrätt.

Köper man bostadsrätter till sina barn så är det väl oftast barnen som blir ägare, inte föräldrarna även om dem köpt den.
Svar på tråden Tacka ja till hyresrätt samtidigt som behålla bostadsrätt?