• PaulieJ

    Åldras??

    Jag har en uppgift i skolan om åldrande.

    Jag har ingen äldre i min omgivning som kan hjälpa mig.

    Vem som helst av er kan svara.

    Jag vill veta hur du har upplevt åldrandet?

    Både det psykiska och fysiska.

    Vilka faktorer tror du kan påverka upplevelsen av åldrandet?

  • Svar på tråden Åldras??
  • Anonym (Linda)

    Jag är 47 (nog viktigt att veta). Jag tror att hur man upplever åldrandet beror mycket på hur nöjd man känner sig med sin position i livet. En annan sak är vilka ideal man har - är det bara skönhet och ungdom som är idealet, eller har man alltid sett mer till kunskap, prestationer, intelligens, social samvaro, osv. 

  • Anonym (43 år)

    Känns jobbigt att få nya rynkor.Men så mycket jag har hört och fått veta i mitt liv.

  • Anonym (K)

    Min man 41 år gick in i väggen för ett år sen, han ser idag ut att ha åldrats flera år på kort tid. Viktnedgång, massa rynkor i ansiktet, mörk under ögonen och betydligt fler gråa hår. Ser inte ut som samma person...

  • Ocdkille

    För min del så ser jag fortfarande ung ut och håller mig i form. Mentalt känner jag mig inte som en 40 åring utan kommer nog alltid mentalt känna mig ung. Däremot har jag lite ångest för att åldras eftersom jag känner att jag inte har fått göra allt som jag vill i livet eftersom jag har ocd och det har hindrat mig. Jobbar för att bli kvitt skiten men mycket är ju försent när man är 40år. Framförallt är samhället för åldersfixerat. Personligen tycker jag att folk ska få göra vad dom vill oavsett ålder. Om 80 åringar vill åka på rockfestival och parta med ungdomarna då ska då få göra det. Om en 19 åring vill göra sånt som ses som gamlingssysslor då ska dom få göra det. Vi måste släppa ålders hetsen. En sak kan jag dock säga till er unga att ni tycker kanske att 40 och uppåt är gammalt. Men det smäller bara till så är man där. Och man känner sig fortfarande som 20. Sen kan jag ge lite upplyftande. Man kan träna så att man är i bättre form än 20 åringarna.

Svar på tråden Åldras??